Här kommer veckans avsnitt som handlar om vårt personliga humankapital. Över tid kanske det visar sig vara ett av de viktigare vi har gjort med er hjälp. Humankapital är ju något som vi alla har, men jag tror få av oss - i alla fall inte jag - tänker på det strukturerat och ännu färre av oss tar aktivt hänsyn till det i vår investeringsstrategi. Något som professor Paolo Sodini på Handelshögskolan i Stockholm kommenterar med:
Att INTE ta hänsyn till humankapitalet när man gör sin strategi är ett misstag.
Det galna är att jag intervjuade honom redan för tre år sedan(!) och skrev redan då att jag fick insikten. Men den har fallit bort och först i veckan kom den tillbaka som en blixt från klar himmel.
Det som föll på plats för mig denna gången är att man faktiskt kan kvantifiera och räkna på humankapitalet. Ett exempel från artikeln är när vi räknar på Anna från förra avsnittet och kan visa hur hennes humankapital minskar över tid:
och hur naturligt det blir med resonemanget:
Din ekonomiska livsuppgift är att omvandla ditt humankapital till finansiellt kapital
Något som sker helt naturligt genom t.ex. pensionssparandet i Sveriger:
Drar man ut resonemanget i tangentens riktning så kommer man till väldigt många spännande tankspjärn:
-
Om humankapitalet är värdet på alla mina framtida löneinkomster till följd av min kompetens, kunskap, erfarenheter m.m. så kan man ju se det som en tillgång som med låg risk kommer får ett antal framtida kassaflöden.
-
Har man en tillgång med många framtida kassaflöden så kan man räkna på det utifrån en diskonterad nuvärdesmodell eftersom det inte är helt olikt en obligation (typ räntefond).
-
Det i sin tur leder till - om en genomsnittlig svensk har ett humankapital på 10 Mkr som man kan se som en lågrisk obligation - då betyder det ju att man borde ta hänsyn till det i sin investeringsstrategi.
-
Om man har ett högt sparande som 25-åring om 100 000 SEK så kan man ju i princip ta vilken (relevant) risk som helst med dessa 100 000 SEK eftersom de bara utgör 1 % av det totala kapitalet.
Se t.ex. denna illustration av medianförmögenheten på Avanza i förhållande till värdet på humankapitalet för en genomsnittlig svensk:
Det finansiella kapitalet är i princip irrelevant innan 50 års ålder. Det i sin tur leder till frågor och tankar:
-
Man kan dessutom börja titta på hur man kan hedga denna stora obligation - vilka försäkringar bör man teckna för att vara säker på att man får de framtida kassaflödena?
-
Man kan även börja fundera på hur man vill bibehålla, underhålla och utveckla den här obligationen så att den håller eller ökar sitt värde.
Ja, det finns sjukt många tankespjärn som man kan dra från det här avsnittet. I flera av de andra trådarna:
har vi varit inne på saker som @Pareto skriver:
man kan även som @AimHigher diskutera vad ens mål med humankapitalet är. Jag anser t.ex. inte att målet är att man ska maxa humankapitalet utan hitta sin balans för ett rikare liv.
Ja, som ni märker det känns som att jag efter 252 avsnitt på bloggen plötsligt har öppnat Pandoras ask - fast på ett bra sätt.