I veckans avsnitt diskuterar vi argumenten mot att direktinvestera i enskilda aktier utifrån det finansiella och existentiella argumentet. Som vanligt tar vi avstamp i Nick Magiullis bok “Just. Keep. Buying” men dyker ner i bl.a. Bessembinders studier från 2018 och 2020.
Vi har redan varit på ämnet i veckan i trådarna: “Undersökning: vad är den vanligaste totala livstidsavkastningen för en aktie” samt “Hur lång är medianlivstiden för en enskild börsnoterad aktie?”.
Men några datapunkter som jag tar med mig är:
-
Medianlivslängden för en börsnoterad aktie är 7.5 år.
-
Av 28 853 bösnoterade aktier mellan 1950 - 2009 så finns 22 469, dvs 78 procent, inte längre kvar på börsen.
-
Avrundat till närmsta 5 % så är den vanligaste livstidsavkastningen (=totalavkastning) för en börsnoterad aktie -100 %, dvs total förlust
-
På 1 månads sikt slår bara ca 47 % en räntefond. (korrekt @Andre_Granstrom?)
dessa är förmodligen kända sedan tidigare baserat på bl.a. Barras (2010, 2018) och SPIVA:
-
Fler än 9 av 10 professionella förvaltare slår INTE en billig indexfond/fondrobot (läs: höstacken) över lång tid (30 år)
-
Fler än 8 av 10 fonder slår inte ens index på en kort horisont om 10 år.
-
Professionella förvaltare är bättre än småsparare på överprestera mot index vilket leder till att småsparare är ännu sämre än proffsen (vilket är logiskt).
och dessa kring avkastning Bessembinder (2018):
-
96 % av alla enskilda aktier på den amerikanska börsen slår inte en lågrisk räntefond
-
4 % av alla enskilda aktier på den amerikanska börsen stod för all överprestation mot en räntefond mellan 1926 - 2016
-
Fem företag stod för 10 % av allt värdeskapande (Exxon, Apple, Microsoft, GE och IBM)
och en uppdaterad studie Bessembinder (2020) på den globala marknaden:
-
Globalt stod 1.5 %, dvs. 947 aktier av totalt 63 105 aktier för hela värdeskapandet
-
Fem aktier stod för 11 % av allt värdeskapande (Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet och Tencent)
-
55 % skapade en negativ buy-and-hold-avkastning
Undrar hur lång tid det tar innan ni påpekar det uppenbara utifrån mina äventyr på senare tid…