Avsnitt #255 - Pengar är inte lösningen bara en förstärkare | Några genvägar till ett rikare liv

Nej! Utbildad Civilingenjör inom väg&Vatten och äger ett företag inom Bygg&Anläggning.

Du talar i gåtor. Berätta mer. Hur har du gjort dig själv överflödig? Jag är genuint intresserad. Om din modell fungerar så tarvar den åtminstone en redogörelse på några rader här eller kanske rentav en helt egen tråd.

Inte rätt tråd här, men någon rad kan jag skriva. Det får bli det sista. Jag jobbar 10-12h /v i mitt företag. Sedan har jag en anställd platschef som driver det operativa dagliga arbetet. Totalt är vi ca12 anställda på på årsbasis.
Gammalt och klassisk, och inget konstigt eller något jag hittat på.

2 gillningar

Låter som en rätt trivsam tillvaro … men var hade du varit om du jobbat 40 timmar i veckan? Eller 87?

Två citat som stack ut för mig ikväll när jag surfade runt:

Andrew Wilkinson says: “Most successful people are just a walking anxiety disorder harnessed for productivity.”

Patrick O’Shaughnessy writes: “In my experience many of the most talented people I’ve met couldn’t be described as happy. In fact there are probably more that could be described as ‘tortured.’”

4 gillningar

Har i ett par år haft tankar om att byta min ”dyra” sommarstuga mot en kolonilott.

Jag har ett kolonilottsområde på ca 20 min avstånd från min lägenhet och kan ta mig dit själv utan bil.

Har under större delen av mitt vuxna liv haft tillgång till en sommarstuga, både som ägare och som hyresgäst. Jag hyr nu, men jag har märkt ganska tydligt att jag behöver ”äga” mitt sommarställe för att jag ska kunna njuta av det.

Så nu i höst kommer jag säga upp min sommarstuga och kanske vara helt utan en tid, tills jag har råd att köpa en kolonilott.

Men jag vet extremt lite om hur det rent praktiskt fungerar och om jag kanske har en bild i mitt huvud som inte stämmer med verkligheten. Men kom att tänka på Moa och hur hon rekommenderar att praoa i sin dröm.

Så när en av mina Traderakunder, som bor på gården bredvid min i stan, nämnde att hen skulle hämta sin vara efter hen kom hem från sin kolonilott, så tog jag mod till mig! Jag frågade om jag fick komma och hälsa på i sommar och ställa lite frågor och kika runt hur det funkar rent praktiskt.

Hen sa ja! Så nu ska jag snart åka på studiebesök i min dröm!

Ska bli så spännande. :blush:

Tack RT och Moa för all inspiration! :heart:

12 gillningar

Obehaglig bok, jag kände mig ganska avtrubbad efter att ha lyssnat på den. Men skrämmande förstås! Som motvikt till denna vill jag gärna rekommendera Rutger Bregmans bok I grunden god. En optimistisk historia om människans natur. Natur&Kultur 2019. Alla de experiment som ofta citeras som visar på hur eländiga människor är, eller exempel från verkligheten som får mycket utrymme i media, är inte alltid så korrekta… Nästan lika hoppingivande som Roslings Factfulness!

1 gillning

Jag har en kompis som läser den, den är på min lista!

Jag hoppas innerligt att jag ändrar mig efter att ha läst den. Men just nu är min tes att människan inte är god i grunden, men givet rätt ramverk kan hen agera god pga hen känner böand annat att det förväntas samt att hen blivit nästintill indoktrinerad i att tro att hen är god.

Jag har nog velat tro detta merparten av livet men har ändrat mig.
Människan är i grunden människa, med ALLA de känslor som följer med i det paketet.
Godhet, ondhet (heter det så? ondska…), avundsjuka, kärlek, omtanke, generositet, gnidenhet, frustration, ilska, aggression, rädsla, blygsel… allt. Hela balunsen.

Så nä.
Människan är inte i grunden god.
Människan är i grunden människa.

Så att lära oss ‘vara människa’ och kanske också ‘göra människa’ är definitivt av största vikt, och jag är inte helt hundra på att vi är så lysande på det för stunden.

2 gillningar

Oj, oj…vilken dyster syn…
Jag tror det är lite mer komplicerat. Det finns både gott och ont men vi behöver moral och disciplin för att inte falla över på den mörka sidan.:slightly_smiling_face:

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. :cherry_blossom: