Här kommer veckans avsnitt som är relativt kort men beskriver två viktiga saker som vi faktiskt inte tagit upp tidigare. Som vanligt utgår vi från Nick Magiullis bok “Just. Keep. Buying.” men försvenskar det och tar det lite längre. Idag bygger mycket även på hans artikel: “Even God Couldn't Beat Dollar-Cost Averaging – Of Dollars And Data” det vill säga:
-
Koncept #1. Efterhand som man sparar pengar - ska man lägga dem på hög och investera dem i kraschen eller spara in dem på marknaden direkt och regelbundet.
-
Koncept #2. Sequence-of-return-risken och hur den påverkar allt från pensionssparande till barnssparande till utvärderingen av ens historiska utveckling.
Här är hela avsnittet.
Jag passar även på att lägga in några av de mest relevanta bilderna nedan så att vi kan referera till dem i kommande diskussioner.
En investerare som slår index med 5 % per år kan fortfarande få en sämre avkastning än en investerare som underpresterar mot index med 5 % per år i en annan tidsperiod
Det här är en av de insikter kring finans som jag tycker är jobbigast och som många inte tänker på. Marknadens utveckling är en av de viktigaste faktorerna för vår avkastning och vi har noll kontroll över den. Trots att vi kan räkna en årliga genomsnittsavkastning om 7 % per år, så spelar det sjukt stor roll hur man kommer fram till den - det vill säga vilka avkastningsår som kommer i vilken ordning.
Det första exemplet är att låt oss jämföra två investerare. En som börjar investera år 1980 och investerar i 10 år. Hen kommer ha en genomsnittlig årsavkastning om 24.8 %. Låt oss säga att hen är en kass investerare som underpresterar med 5 % per år. Då kommer genomsnittsavkastningen fortfarande vara högre än för en investerare som börjar år 2000, investerar i 10 år och överpresterar mot marknaden med 5 % per år.
Vikten av att spara rättvist (i en pott till barnen)
För att konkretisera nedan i ett steg. Jag är född 1981 och min bror 1985. Om vi leker med tanken att vi investerade från 0 - 18 år (19 år) så skulle vara avkastningsår se ut som följer enligt Stockholmsbörsen (SIXRX):
Det vill säga att jag hade ett par bra år i början, några dåliga i mitten men bra i även i slutet. Min bror hade färre bra år i början och ett par dåliga i slutet (som jag slapp). Låt oss kolla på hur det slår i värde på ett simulerat årssparande om 12 000 SEK per år.
Jag slutar min investeringsperiod på 3.3 Mkr men min bror slutar på mindre än 1 Mkr. Trots EXAKT samma strategi:
Köp hela Stockholmsbörsen varje år och låt pengarna vara. (Jmf. att köpa PLUS Allabolag Sverige-fonden varje månad för barnbidraget)
Det visar ju också det svåra med att jämföra två investerare. För man skulle ju - baserat endast genom att titta på utfallet 3.3 Mkr vs 1 Mkr - säga att att jag var en betydligt bättre investerare trots att allt förutom utfallsåren var exakt likadana. Trist.
Därav rekommendationen att barnspara till alla barnen i en pott och sedan dela på slutresultatet.
I pension kan det slå hårt också
Vanguard visar också i en av sina rapporter hur det kan slå för någon som går i pension, något som @JFB varit inne på. Här är två investerare med EXAKT samma förutsättningar den 31 december året innan de går i pensionen. Den enda skillnaden är att den förste går i pension 1 januari 1973 och den andre 1 januari 1974.
Kolla hur sequence-of-return-risk gör att den förste pensionärens sparande räcker bara i drygt 23 år, medan den andres räcker i mer än 35 år…