Avsnitt #259 - Frågor och svar | Frågor och svar om småbolag, börsen, framtiden, finansiell termometer, indexfonder m.m

Jag tror vi behöver föra skillnad på att stötta direkt och indirekt samt emotionellt.

Rent emotionellt stöttar du aktien när du köper. Direkt stöttar du inte alls så länge det inte är någon form av emission.

Men indirekt kan det mycket väl vara så att du stöttar, du ökar köptrycket, vilket ökar kursen. Vilket förbättrar en rad nyckeltal.

Lyssnar nu och skrattar åt kryptosnacket. Heja @carolinebolmeson!

@Caspian Är krypto en valuta? Det kan bli, men är inte (enligt mig). Då är Robux också en valuta. :sweat_smile:
Men att prata NFT är att ducka valutasnacket. Blockkedja är en god idé, fejkslantar är det inte (än iaf).

2 gillningar

Är det bara jag som har stört mig på att Eric Strand hela tiden får så mycket cred för att han förutspådde att covidkraschen skulle vara kortvarig? Återigen i detta avsnitt.
När man kollar på vad han sa i det avsnittet så får i alla fall jag intrycket att han delvis bygger sitt antagande på felaktiga gissningar om hur pandemin skulle utvecklas.

“jag tror att vi har många fler som kanske har blivit utsatta för viruset och har viruset och har haft de här lätta symptomen, som förkylning och nästan knappt märkt det. Det är det bästa försvaret i ett samhälle. Ju fler immuna människor som har haft det, desto svårare blir det att sprida det igen.”

“Vi har inte varit i Kina, men rapporterna säger att de har återgått till sina jobb i Kina. Den aggressiva spridningen verkar ha minskat dramatiskt.”

“Men som sagt, jag är positiv och jag tror att allt är tillbaka innan midsommar.”

Det här är saxat från transkriberingen av avsnittet. Vart säger han ens att börsen är tillbaka innan midsommar eller är det egentligen situationen med pandemin han avser?

1 gillning

@janbolmeson postade det här under Gamestop-dramat.
Så verkar ju finnas vissa sätt bolagen kan tjäna på hög aktiekurs iaf.

För att fortsätta så säger Eric i samma avsnitt från våren 2020:
“Det tar kanske två, tre år till innan den skuldbubblan bräserar, så det är inte den stora kraschen.”

Jag antar att det betyder att skuldbubblan bräserar nu och att det är det vi ser, men i senaste Patreon-poddavsnittet lät det inte lika säkert från hans sida.

• globala småbolag - Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
  • Svenska Småbolag - Plus Småbolag Sverige index
  • Svenska Småbolag - Plus mikrobolag sverige index

Om man ska öka eller inte är upp till en själv hur mycket risk man vill ta och om man tror att Småbolag kommer fortsätta överavkasta på lång sikt.

Jag håller mig till ungefär 20% av den totala aktiedelen i småbolag.
10% amerikanska småbolag värdebolag
5% svenska småbolag
5% tillväxtmarknader småbolag

Nej, blockchain är en smart teknik för att hantera distribuerade krypterade certifikat som används av t.ex NFT och Bitcoin. Visst är det en spännande företeelse som kommer att effektivisera och höja säkerheten i många branscher framöver men i avsnittet diskuterades kryptovaluta som investering/spekulation och där dodgade @Caspian ämnet rätt friskt genom att blanda ihop begreppen.

@angaudlinn vem vet, kanske kommer Robux i framtiden att anmana blockchain, begränsa upplagorna och bli nästa pyramidspel… :thinking:

1 gillning

En lite filosofisk fråga om du frågar mig.
Fortnox definierar valuta som:
" En valuta är ett betalningsmedel i form av pengar som utfärdas av ett lands regering och som accepteras som ett betalningsmedel. Valutan har ofta inget värde i sig själv utan värdet kommer med den allmänna acceptansen av valutan. Exempel på olika valutor är den svenska kronan, den amerikanska dollarn, den europeiska euron och det brittiska pundet. Det finns även privata valutor och digitala valutor, till exempel bitcoin. En valuta används vid handel av varor och tjänster. En valuta kan även användas som en handelsvara och fungerar då på samma sätt som till exempel aktier och obligationer. Detta brukar kallas valutahandel och sker oftast mellan banker och valutamäklare."

Så njae jag skulle nog inte säga att det är en valuta, precis som att e-sport inte är sport. e-sport är e-sport. krypto är kryptovalutor alternativt digitala valutor.

Man skulle även kunna hävda att svenska staten indirekt har accepterat bitcoin och all annan krypto som en valuta i och med att det beskattas som en valuta.

Retorisk om du frågar mig. :slight_smile:

Min poäng är att det är mycket som är valutor om man går på den definitionen du nämner, exempelvis spelpengar, eller för den delen marker i poker eller roulette.

Wikipedia pratar om alternativa valutor. Jag är nog mer på den linjen. Men ska man vara ärlig är väl just stabiliteten hos en valuta det som gör den till användbar och allmänt accepterad. Visst finns det skräpvalutor som faller som sten, men dessa är likförbaskat backade av sitt lands centralbank och därmed användbara i vardagen. Låt vara att det gäller att bränna lönen fort.

Men som sagt, en mer retorisk fråga och tugget om NFT och blockkedjan i allmänhet köper jag inte alls i en fråga om krypto. Det är för testosteronspäckade (ofta yngre) killar och twittersurfande elbilsmagnater. :wink:

När det kommer till krypto tror jag ingen köper det för stabilitet :joy:

Och om man ska ta det till kritan så, ja det går att använda som valuta genom att köpa grejer. Men i slutändan köper väldigt få människor bitcoin för att ha som transaktionsmedel, man köper det för att spekulera.

Men om vi nu skulle ponera att vi accepterade det som valuta trots sin volatilitet så är det som sticker ut att ingen enskild entitet kontrollerar den. För mig är det värdet i krypto. Jag är personligen ett stort fan av att maggan inte kan devaluera mina tillgångar genom att skapa ett stödpaket till föräldralösa ekorrar och missförstådda marsvin.

Nej, och de gånger man normalt köper valuta är antingen vid utlandsresa eller för spekulation. Eftersom det inte finns nå’t kryptoland (nej, El Salvador räknas inte) så är ni överens om resten. :slight_smile:

Ja, värdet är att det är decentraliserat. Som jag ser det ligger det värdet i blockkedjan i sig. Ingen kontrollerar den eller kan manipulera den. Att Maggan eller Micke inte når den är kanske bra, men då får kryptons plats både växa ur blöjan och bli användbar. Om kronan devalveras eller tokrasar så känns inte någon robux som ett vettigt alternativ just nu.

p.s. Ja, jag tänker börja använda Robux som smeknamn för det nu. Alltid får det någon 21-årings topplock att smälla. :rofl:

Jag skulle vilja göra en analogi: När man tittar på fotboll hemma och hejar på det ena laget, stöttar man dem då? Denna frågeställning är uppenbarligen allt för abstrakt för Jan att förstå :slight_smile:

2 gillningar

Ja då stöttar jag ju kursutvecklingen, fortfarande inget emotionellt från min sida i alla fall. Vad mig anbelangar kan ju aktien få störtdyka när jag gått ur den, jag lägger inga värderingar i detta. Kanske bra dessutom för då kanske jag går in i den igen senare.

Främsta anledningen till att inte befatta sig med Krypto är väl den helt meningslösa miljöpåverkan det ger upphov till.

2 gillningar

Detta gäller de flesta kryptovalutor, som använder Proof of Work. Det finns en del som använder Proof of Stake istället, och då är miljöpåverkan minimal. Jag tycker att kryptovalutor är supercoola tekniskt, men förstår dem inte som valuta så har valt att hålla mig utanför den marknaden hittills.

Är det inte så att man stör sig för att konstaterandet att han hade rätt om covidkraschen strider mot fundamentat med Rikatillsammans; att när det gäller förutspåelser om marknaden så är allt bara gissningar och att strategin därför ska vara att lyssna så lite som möjligt på sådana profetior?

Eric Strand hade bara tur och varför är det något som ska berömmas? Tvärtom väl, en finansiell rådgivare som uttalar sig om framtiden är väl närmast någon man inte bör lita på?

3 gillningar

Jo, det är helt klart det som stör mig. Det är väldigt olämpligt att lyfta fram gurus på det sättet tycker jag. Men när det dessutom görs på felaktiga grunder blir det ännu mer problematiskt. Jag har lyssnat på avsnittet igen och det är en efterhandskonstruktion av @janbolmeson att Eric sa att det skulle vara över på börsen till midsommar. För mig är det rätt tydligt att han pratar om att covid ska vara över till midsommar. Vilket vi nu vet var helt fel för övrigt.

1 gillning

Jag skulle faktiskt vilja påstå att trots att man som individ har en väldigt liten inverkan så kan det faktum att många köper aktier vara till bolagets fördel i vissa situationer. Jag tror att vi alla kan vara överens om att Tesla är extremt högt värderat, och till viss del på grund av att många är villiga att betala ett högt pris för att äga en del av bolaget och ovilliga att sälja. Den typen av köptryck, om det görs av tillräckligt många, gör att aktien går upp över tid.

En högre aktiekurs ger inte bolaget pengar direkt, men det skapar vissa förutsättningar. Högre bolagsvärde kan ge bättre lånevillkor, och bolaget kan göra väldigt fördelaktiga förvärv genom att betala med egna aktier. Detta är ju något som ofta diskuteras i förvärvsbolag, t.ex när Embracers aktiekurs gick ner drastiskt och framtida förvärv därmed blev mycket dyrare för bolaget.