Satt och roade mig lite i Excel ikväll i samband med förberedelsen inför morgondagens inspelning av veckans avsnitt.
I avsnittet kommer jag försöka förtydliga det här med att det är lönsamt att köpa i nedgång även om man tror att en återhämtning kommer att ta tid och hur det hänger ihop med att “sitt inte och vänta på kraschen”. I samband med det så satte jag upp följande formel med inspiration av Nick Magiullis bok “Just. Keep. Buying.”:
Det vill säga att om vi utgår hur en av våra favorit-fonder PLUS Allabolag Sverige ligger just nu (-25 %) så kommer den årliga framtida förvänta avkastningen bero på tiden för återhämtning genom:
-
Återhämtning på 1 år: 33 % årlig avkastning (=100/(100-25))^(1/1)-1
-
Återhämtning på 2 år: 15 % årlig avkastning
-
Återhämtning på 3 år: 10 % årlig avkastning
-
Återhämtning på 4 år: 8 % årlig avkastning
-
Återhämtning på 5 år: 6 % årlig avkastning
Det vill säga att om man tror på en återhämtning och att vi står på ett nytt all-time-high inom 4 år, så är det köpläge eftersom det ger en bättre förväntad avkastning än börsen i genomsnitt på 7 %. Om man vill generalisera det lite mer så gjorde jag följande tabell i Excel:
Det vill säga vid en nedgång (y-axeln) på Y % och en återhämtning inom X år (x-axeln) så markerar de gröna fälten alla årliga förväntade avkastningar över 7 %.
Jag vet inte hur det för dig, men det här är ju en “re-framing” som gör det lite enklare att trycka på köp-knappen i lägen som det här. Går ju linje med det som vi har pratat om att vid -50 % är det ju typ all-in som gäller… Eller har jag otur när jag tänker i ovan?
Uppdatering: Då ligger avsnittet uppe på bloggen: