Avsnitt #260 - Förväntad årlig avkastning vid köp i nedgång baserat på tid för återhämtning

vet inte om du skämtar eller tror det på riktigt? det finns många olika index, och stora organisationer jobbar heltid med att sammanställa och uppdatera dem. det är lite mer komplicerat än “marknadsviktat”. man måste ju även definera vad “marknaden” är för det första.

Så här utformas MSCI World. MSCI bestämmer vad “World” ens är. Om US är för volatilt kan de minska dess del av index.

INDEX FRAMEWORK
The index is based on the MSCI Global Investable Indexes (GIMI) Methodology —a comprehensive and consistent approach to
index construction that allows for meaningful global views and cross regional comparisons across all market capitalization size,
sector and style segments and combinations. This methodology aims to provide exhaustive coverage of the relevant investment
opportunity set with a strong emphasis on index liquidity, investability and replicability. The index is reviewed quarterly—in February,
May, August and November—with the objective of reflecting change in the underlying equity markets in a timely manner, while
limiting undue index turnover. During the May and N

Ja och nej. Jag trappade av vid nyår, men det fanns flera anledningar, bl a felräkning kring min kvarskatt efter sista utdelning från ett ledlagt företag. Så när det började dala kunde jag lika gärna invänta det fall som uppenbarligen kom och få tillbaka skatt istället.

I vanliga fall skulle jag inte göra så (såklart), men när fallet ändå är ett faktum hivar jag hellre in +100k när det känns som att nå’n form av fall nåtts. Jag tror du hajjar. :slight_smile:

Skillnaden den här gången är att många faktiskt har mindre utrymme (kanske inte alls om man är den försiktiga typen inför vinterns energipriser) för sparande nu när levnadsomkostnaderna ökat. Ungefär som mantrat att inflationen äter upp ens lån… vilket ekar ganska tomt när lönen ökar nån procent eller två samtidigt som räntorna skenar.

Så tror tyvärr att många inte kommer hinna dra nytta av denna nedgång innan den är över.

1 gillning

Man kan ju hoppas. Jag har inga lån och hyfsad elprisbuffert efter den här sommarens högtryck på solcellerna på taket. :sunglasses:

Men, vi får se… jag undrar fortfarande om det blir nå’n bredare nojja som kickar in när RB tvingas höja mer än de tänkt. Det kan ju leda till att Svensson dumpar sina fonder till förmån för elräkningen och semesterresan över jul. (Ja, jag spekulerar…)

Det Svensson behöver är en buffert.
Om Svensson hade följt Ann Wibbles råd skulle vintern bli mer hanterlig.

5 gillningar

Du har förstås rätt att det finns många olika globala index, för enkelhetens skull låt oss titta på MSCI ACWI, för jag antar att du är intresserad av att inkludera Kina när du tittar på att investera i ett globalt index?

Vad jag kan se så används samma dokument som hänvisades till i texten du copy-pasteade för metodologi för både World och ACWI, dvs:

Jag kan dock inte hitta i det dokumentet någon indikation på att volatilitet skulle vara en faktor för inklusion eller ej.
Vad jag kan se är faktorerna för inklusionen av ett företag:

• Storlek (market cap)
  • omsättning i handeln med aktierna
  • Antalet free floating aktier

Sen finns också listorna med länder som används för att skapa marknaderna.
Att USA skulle exkluderas från DM listan ser jag nog inte som troligt i alla fall inom överskådlig framtid.

Folk hade säkert en buffert, men har förbrukat en stor del av den nu eftersom man inte velat rätta mun efter matsäcken och fortsatt leva som vanligt trots skenande priser. Det kändes ”tryggt” att bränna den sista bufferten på att stå i köa i kaoset på Arlanda, grannarna gjorde ju också det och Damberg räddade oss förra vintern.

Men nu börjar folk bli nervösa, det märker jag i min egen omgivning. Människor är verkligen flockdjur, fascinerande psykologi.

4 gillningar

Yes, jag fattar😊.
Problemet är väl dock(som vanligt) att ingen vet när botten är nådd. Det missade jag själv med råge i corona-dippen🙈

2 gillningar

Så är det ju. Jag spanar Stockholmsbörsen på dagsbasis och står beredd att hiva in hela högen om det skulle börja lukta mer stadig uppgång. Men jag tror på fortsatt långsamt dalande de närmaste månaderna i takt med att marknaden inväntar RBs höjningar och vetskap om vad nästa regering har i pajpen.

Jag oxå…men köpt vid -25 och -30(omxspi).

1 gillning

Snart dags :sweat_smile:

1 gillning

Sälja/köpa eller sitta still i båten :nerd_face::clap::joy::+1:?
Vad säger du @angaudlinn :thinking::wink::joy: ?

Det gick ju under -30 för några veckor sedan så då blev det köp.

Sitta still i båten med massa cash vid sidan är väl inte det bästa kanske…? :moneybag::see_no_evil::crazy_face::grinning:

2 gillningar

Sitta still i båten Global indexfond 100% det är det jag håller på med :partying_face::wink: . Allt för att slippa grunda om jag gör rätt :ok_hand:

2 gillningar

Som sagt, om det är -25% eller -40% om en vecka vet ju ingen. Mina ska in, jag lovar @Jacke77! :sweat_smile:

1 gillning

Trodde du gick 50% Sverige nyss?

2 gillningar

2 dagar sömnlös och sedan bytte jag tillbaks till 100% Globalt :joy::see_no_evil:! Man måste tänka på hälsan då det är viktigare än lite extra avkastning :wink::+1: . Tänkte lite att marknadstajmning är något jag vill undvika till 100% :person_tipping_hand:. Men det är inte lätt pga grupptryck på RT :joy::stuck_out_tongue_winking_eye::nerd_face:.

7 gillningar

och @angaudlinn - tittar ni på Sthlms börsen och köper bara i Sverige?

Om globalportfölj så kanske det är bättre att titta på globalt index, tex DJ World, och köpa baserat på dess nedgång?

Eller missförstår jag er? :slight_smile:

Jag köper på omxspi. Och bara Sverige.
Rätt eller fel får vi se.
Men går ju att justera framgent.

1 gillning