Avsnitt #260 - Förväntad årlig avkastning vid köp i nedgång baserat på tid för återhämtning

Då är jag helt med. Själv kör jag DJ World och köper global. Same same but different :slight_smile:

1 gillning

:joy::joy::joy:…ja utan sömn ingen FI :sunny:

1 gillning

Jag tittar på båda, men har mycket i globalindex redan och sneglar på att fylla på i Sverigeindex, som ju kackat ur mer.

1 gillning

Vad tänker ni om svenska småbolag just nu, kontra större? PLUS Småbolag är nere ca 31% PLUS Allabolag inte lika mycket (som väntat). Småbolag har lägre värdering enligt Morningstar. Vad köper ni?

Om man bestämmer sig för att köpa vid -30% och det vänder vid -29% och sen går stadigt upp, vad händer med de pengarna som det aldrig blev köpt för?

Jag hade väntat lite till men då fokuserat på småbolagen. Det är fortfarande den lista som har tappat mest på en månad. Senaste veckan ser det bättre ut.

2 gillningar

Hahaha, du som är 100% investerad i globala indexfonder ändrar ju bland de flesta här inne… :joy::joy::person_facepalming:

2 gillningar

Ja kanske ändrar det öppet medan många andra gör det i smyg :stuck_out_tongue_winking_eye::joy::person_tipping_hand::partying_face::thinking::+1: . Eller hur @Ola_Morin ? :wink:

Dom festar man upp…:partying_face::partying_face::partying_face:.

Nä, skämt åsido.
Det är ju ren och skär marknadstajming det vi håller på med att försöka köpa in sig.
Jag tror att om man håller kapital vid sidan om så måste man börja köpa in sig hyggligt tidigt i nedgången och med en hyggligt stor %-andel per gång.
Att vänta in all-in köp på -40-50% blir ju väldigt svårt och risken att inte komma in blir ju överhängande.
Någon har föreslagit “köp i uppgången” men vet inte riktigt hur det ska gå till.

Bästa är ju att hysta in degen. Personligen har jag varit skraj för det med nära till FI-start.
Det är ju det här med nattsömnen också då🤪

1 gillning

Obs! Många i akademiska finansvärlden tycker att trots nedgången som vi haft på sistone kommer vi ha jäkligt dåliga år framåt för att vi helt enkelt har under 2010-talet ”lånat för mycket framtida avkastningen”.

Vet att Jan kommer att släppa ett fantastiskt avsnitt och hoppas att jag inte drar ner hans byxor, men är inte alls säker på att all historisk data vi vet idag kommer att gälla framöver på samma vis som hittils.

Anyhow, det finns inte mycket vi kan göra åt det utan just keep buying…

2 gillningar

Det är frivilligt att spara. Går att avbryta när som helst, så visst finns det saker att göra.

1 gillning

Vad man än tror så är det ju bara ren spekulation😊

1 gillning

Absolut, så är det alltid när pratar om börsen och framtiden. :grinning:

Min kommentar var bara en liten disclaimer till dom yngre som börjat på 2010-talet eller sett bara korona-kraschen. Denna gång kan det vara så att vi ser ingen snabb uppgång utan detta kan ta lite längre.

Utgångspunkten och marknadsmiljön 2011 vs 2021 är så annorlunda att 2020-talet kommer troligen vara ganska svårt… Särskilt om man pratar om medellånga perspektiv och ”mellanriskstrategier” för 3-6 år.

Är ditt perspektiv 10 år, just keep buying (aktiefonder).

3 gillningar

Det som du lyfter här tycker jag är extremt intressant! Inte omöjligt att komma in i en period där börsen går sidledes 10-30 år!
Något som jag skulle vilja utforska här är vad avkastningen blir i ett sådant scenario för oss som månadsparar. Titta exempelvis på Londonbörsen, vad har CAGEr blivit på 20 år om man lagt in samma belopp 25:e varje månad med tanke på volatiliteten och utdelningar.

Det här skulle kunna bli ett intressant poddavsnitt: avkastning på stagnerad börs!

3 gillningar

En kort headsup om att avsnittet nu ligger upp på bloggen:

8 gillningar

Stort tack, ska bli spännande att lyssna på!

1 gillning

Skönt att Caroline mår bättre! Har saknat hennes perspektiv! :tulip:

Ska nog dubbelkolla avsnittet, så jag hinner minnas alla diagram. Det var toppen! :blush:

1 gillning

@janbolmeson borde inte rubriken för tråden vara #260 och inte #266?
Eller är du rädd att döpa den till jubileumsavsnittet #260? :crazy_face:

1 gillning

Kul! Den delar jag och ser fram emot att lyssna på! :grinning:

1 gillning

En formelgrej till, om man ska vara konsekvent, och det vill man ju vara. Du stoppar in procentsatser men formeln levererar procent/100 som utdata. Så ska det vara konsekvent utan handpåläggning borde det vara ggr 100 också i formeln. Alternativt att man räknar med hundradels procent (dvs hundradelar decimalt) överallt och konsekvent.

1 gillning