Avsnitt #260 - Förväntad årlig avkastning vid köp i nedgång baserat på tid för återhämtning

Angående tabellen med röda och gröna rutor:
Även om man i sin kalkyl hamnar i röd ruta (dvs under 7% årlig avkastning) så är det ju bättre än att inte köpa alls och få noll avkastning.
Sedan kan man alltid argumentera att det kan gå ner ännu mer men det vet man ju aldrig. Man får helt enkelt se om det som erbjuds nu är tillräckligt bra, ta ett beslut, sedan är det så.

3 gillningar

Å andra sidan faller den också från en högre höjd…

Bra morgonlyssning innan idiotvärmen tvingade mig inomhus. Bra formeltankar att ta med sig. :slight_smile:

1 gillning

Nu är pengarna inlagda!

75% av omplaceringen i en prisvärd indexfond i mitt ISK och 25% i Lysa 60/40!

Nu får de ligga där och gotta sig i cirka 25-30 år, om inget jättestort händer i mitt liv, så mina prioriteringar ändras.

Rätt övertygad om att det är lagom risknivå för mig, jag som hellre åker tekoppar än Wildfire!

Fortsätter också med mitt månadssparande!

:blush::roller_coaster::heart:

4 gillningar

Hittade denna i mina gömmor:

Intra-year drawdown S&P 500 mellan 1928 och 2021

Nedgångar på mer än 10 % där året ändå slutade på plus

Historisk förekomst av olika stora nedgångar

image

3 gillningar

Saknas lite info. Anger kolumnen till höger i nedre bilden andel av alla år som slutat på minus? Annars får jag inte ihop siffrorna.

Vet inte om man kanske kan läsa ut detta ur diagram i tråden på något vis. Men vad som är intressant nu är ju hur stor sannolikheten att aktier tar fart nedåt igen. Dvs hur stor är är sannolikheten att aktier faller ytterligare när man redan haft en nedgång på 20 - 25%

Det är ju detta som gör att folk blir skräckslagna och handlingsförlamade när man är i en krasch, det känns i situationen som att det inte finns något ljus i tunneln. Men upplevd och faktisk risk brukar man säga har ett inverterat förhållande, dvs när det känns som bäst är egentligen risken som högst och tvärtom.

1 gillning

Min tolkning är hur stor andel av alla år som har haft en nedgång om X procent eller värre. (Eller så hänger jag inte riktigt med på din fråga :thinking:)

Precis, då har vi samma tolkning.

1 gillning

@janbolmeson kan du dela med dig av statistiken som du nämner - att det tar i snitt 3 år från topp till botten?

Det jag sett och även skrev om i en tråd (nedan) är snarare att medianen är 14-15 mån från topp till botten, och sedan runt 24 mån för att komma tillbaka till en ATH. Alltså har jag mer sett det som 3 år från topp till en ny ATH.

Använder medianen för att inte enstaka björnar ska dra iväg statistiken åt ett håll, spec den stora depressionen.

Påverkar ju förväntad avkastning i din tabell rätt rejält om det är två är mer än den förställningen jag levt med :slight_smile:

4 gillningar

Blir inget avsnitt idag? :cry: Jag tycker optimala tiden att släppa dem vore söndag morgon/förmiddag så att man hinner lyssna under söndagen.

3 gillningar

Haft Covid förra veckan så ligger efter… Sorry… :disappointed_relieved:

7 gillningar

Sid 18 i pdf:n “Principles for navigating big debt crisis” går att ladda ner gratis via länken.

2 gillningar

Hårda krav här med nya avsnitt :partying_face:. Synd att @janbolmeson har inte tvillning Jan då han kunde fixa avsnittet när en av Jan är sjuk :person_tipping_hand::face_with_hand_over_mouth::wink:. Krya på Er :+1:

3 gillningar

Hade inte du eller Carro eller Caspian kunnat lägga en liten notis någonstans om ni blir sjuka eller har semester eller liknande?

Krya på dig :pray:

3 gillningar

Covid och björnmarknad?! :scream:

Krya på dig @janbolmeson

2 gillningar

Bra idé! Ska försöka tänka ut något.

1 gillning

Även denna kan vara intressant:

Från visualcapitalist

3 gillningar

Istället att du anmäller dig sjuk till F kassan gör du det smidigt på RT haha :face_with_hand_over_mouth::joy::joy::partying_face:

5 gillningar