Här är veckans avsnitt som jag personligen har tänkt på ganska mycket de senaste två veckorna.
Delvis har jag tänkt på det då “optimeringsproblemet” fascinerar mig som ingenjör:
Hur maximerar man livsupplevelsen samtidigt som man minskar på slöseriet?
Något som författaren Bill Perkins tar fasta på och utvecklar även fröet som @AuAgEric planterade för många avsnitt sedan, då han sa::
Om du dör med pengar på kontot så kanske det inte var den smartaste användningen av din tid och energi?
Lägger man då till följande bild som vi har i tråden: “Så rika är svenskarna | Jämför dig själv” som visar den genomsnittlige Avanzianens förmögenhet så kan man verkligen börja fundera på om vi använder vår “livsenergi” - som Bill Perkins uttrycker det - till rätt saker… Borde inte målet vara att “die with zero” och få full användning / nytta av de pengar man har tjänat / behövt?
Jag är ganska säker på att jag inte har rätt balans. Jag kan många gånger prioritera t.ex. jobb framför andra saker som kanske hade gett mig mer minnen. Ett typiskt exempel på mitt eget ändrade beteende till följd av boken är dagen idag. @MatsL har länge erbjudit mig att komma ner till Falsterbo och testa på att köra elektrisk surfbräda tillsammans med min 11-åring.
Jag har inte varit jättesugen då jag känner att - vatten, surfing och sådant är inte riktigt min grej. Dessutom är jag frusen av mig och det innebär att jag måste köpa en våtdräkt, hela söndagen kommer att gå åt etc. Men, efter att ha läst boken så tänkte jag:
Du är dum Jan om du inte gör denna upplevelsen med din dotter. Du har ett tidsfönster nu där hon vill göra det här, ni kan få en aktivitet tillsammans och ni kommer minnas den. Det är dessutom garanterat en aktivitet du inte kommer att göra som gammal då hälsa och intresse för den här typen av aktiviteter kommer minska över tid.
Sagt och gjort. Jag tackade ja (tack @MatsL) och idag hängde jag och dottern på Falsterbos hundbad och testade Radinn-bräda. Naturligtvis var det jättekul och sedan avslutade vi eftermiddagen med att ta en glass och pizza i hamnen. På Perkins och @Filip.L:s tips har jag även börjat ta mycket mer bilder för att göra en fotobok i slutet av året för att få njuta av “memory dividend”.
Intresseanmälan för en “Livsplan / Die with zero”-workshop i höst
Vi kommer inte lite på det i avsnittet (lite mer i nästa) men jag har under ett tag tänkt på att det vore värdefullt med en “Livsplan / Die with zero”-workshop där man tittar på sin ekonomi historiskt men framförallt även framgent.
När jag jobbade med några finansiella rådgivare så gjorde vi nämligen en “ekonomisk livsplan” där vi simulerade klientens ekonomi från idag och fram till hen var 100 år. I och med Bill Perkins bok så upplever jag det än mer aktuellt (i alla fall för mig själv) att simulera min ekonomi och försöka få svar på frågor såsom:
- Hur mycket pengar behöver jag? (totalt belopp, belopp per månad, avkastning, spara idag för framtiden etc)
- Ligger jag före, på eller efter den planen?
- Hur mycket pengar kommer jag dö med som det ser ut nu?
- Kommer jag ha råd att ge bort X / köpa X / uppleva X?
- Skapa den där tidslinjen med hinkar med upplevelser som Perkins pratar om
Men handen på hjärtat så handlar det lika mycket om att med hjälp av det rationella försöka kunna slappna av att det “ekonomiskt kommer lösa sig”. För emotionellt, utifrån en pengaaspekt, så upplever jag nu som en av de jobbigare tiderna med tanke på osäkerhet kring räntor, energipriser, inflation och allt annat som pågår.
Jag har inte allt klart än, men om du tycker att ovan låter spännande, fyll gärna i en intresseanmälan nedan (du förbinder dig inte till något):
EDIT: Det här blev RikaTillsammans-programmet.
Ja, det ska bli spännande att se fram emot era kommentarer. Särskilt som jag märkte att man kan tolka detta med “die with zero” på olika sätt.
Jan