Avsnitt #261 - Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar på kontot? (då det sannolikt kommer hända iaf.)

Här är veckans avsnitt som jag personligen har tänkt på ganska mycket de senaste två veckorna.

Delvis har jag tänkt på det då “optimeringsproblemet” fascinerar mig som ingenjör:

Hur maximerar man livsupplevelsen samtidigt som man minskar på slöseriet?

Något som författaren Bill Perkins tar fasta på och utvecklar även fröet som @AuAgEric planterade för många avsnitt sedan, då han sa::

Om du dör med pengar på kontot så kanske det inte var den smartaste användningen av din tid och energi?

Lägger man då till följande bild som vi har i tråden: “Så rika är svenskarna | Jämför dig själv” som visar den genomsnittlige Avanzianens förmögenhet så kan man verkligen börja fundera på om vi använder vår “livsenergi” - som Bill Perkins uttrycker det - till rätt saker… Borde inte målet vara att “die with zero” och få full användning / nytta av de pengar man har tjänat / behövt?

Jag är ganska säker på att jag inte har rätt balans. Jag kan många gånger prioritera t.ex. jobb framför andra saker som kanske hade gett mig mer minnen. Ett typiskt exempel på mitt eget ändrade beteende till följd av boken är dagen idag. @MatsL har länge erbjudit mig att komma ner till Falsterbo och testa på att köra elektrisk surfbräda tillsammans med min 11-åring.

Jag har inte varit jättesugen då jag känner att - vatten, surfing och sådant är inte riktigt min grej. Dessutom är jag frusen av mig och det innebär att jag måste köpa en våtdräkt, hela söndagen kommer att gå åt etc. Men, efter att ha läst boken så tänkte jag:

Du är dum Jan om du inte gör denna upplevelsen med din dotter. Du har ett tidsfönster nu där hon vill göra det här, ni kan få en aktivitet tillsammans och ni kommer minnas den. Det är dessutom garanterat en aktivitet du inte kommer att göra som gammal då hälsa och intresse för den här typen av aktiviteter kommer minska över tid.

Sagt och gjort. Jag tackade ja (tack @MatsL) och idag hängde jag och dottern på Falsterbos hundbad och testade Radinn-bräda. Naturligtvis var det jättekul och sedan avslutade vi eftermiddagen med att ta en glass och pizza i hamnen. På Perkins och @Filip.L:s tips har jag även börjat ta mycket mer bilder för att göra en fotobok i slutet av året för att få njuta av “memory dividend”.

Intresseanmälan för en “Livsplan / Die with zero”-workshop i höst

Vi kommer inte lite på det i avsnittet (lite mer i nästa) men jag har under ett tag tänkt på att det vore värdefullt med en “Livsplan / Die with zero”-workshop där man tittar på sin ekonomi historiskt men framförallt även framgent.

När jag jobbade med några finansiella rådgivare så gjorde vi nämligen en “ekonomisk livsplan” där vi simulerade klientens ekonomi från idag och fram till hen var 100 år. I och med Bill Perkins bok så upplever jag det än mer aktuellt (i alla fall för mig själv) att simulera min ekonomi och försöka få svar på frågor såsom:

• Hur mycket pengar behöver jag? (totalt belopp, belopp per månad, avkastning, spara idag för framtiden etc)
  • Ligger jag före, på eller efter den planen?
  • Hur mycket pengar kommer jag dö med som det ser ut nu?
  • Kommer jag ha råd att ge bort X / köpa X / uppleva X?
  • Skapa den där tidslinjen med hinkar med upplevelser som Perkins pratar om

Men handen på hjärtat så handlar det lika mycket om att med hjälp av det rationella försöka kunna slappna av att det “ekonomiskt kommer lösa sig”. För emotionellt, utifrån en pengaaspekt, så upplever jag nu som en av de jobbigare tiderna med tanke på osäkerhet kring räntor, energipriser, inflation och allt annat som pågår.

Jag har inte allt klart än, men om du tycker att ovan låter spännande, fyll gärna i en intresseanmälan nedan (du förbinder dig inte till något):

EDIT: Det här blev RikaTillsammans-programmet.

Ja, det ska bli spännande att se fram emot era kommentarer. Särskilt som jag märkte att man kan tolka detta med “die with zero” på olika sätt. :slight_smile:

Jan

21 gillningar

Wow detta ska verkligen bli ett intressant avsnitt att de. Har själv funderat väldigt mycket på dessa frågor under det senaste året.

Är det någon (@janbolmeson ) som vet var man kan köpa boken häftad eller inbunden? Verkar vara utsåld överallt.

1 gillning

Jag köpte den själv på Amazon till min Kindle för 9 USD.

1 gillning

Jag arbetar i hemtjänsten och träffar dagligen många äldre och gamla. Min personliga uppfattning från dessa möten är att samla på sig positiva livsupplevelser i ungdoms/vuxen-livet ger mycket stor glädje senare i livet. Man förvånas över att människor med svår demens fortfarande i detalj kommer ihåg dessa minnen från resor de har varit på eller hur fantastiskt deras bröllop var. Även att vårda relationer i dagens läge kan ge stor avkastning när du blir äldre och sjuk, eftersom det kan vara skillnaden på att vara helt ensam eller att regelbundet få besök av nära och kära. För när det väl kommer till kritan så spelar det ingen roll hur mycket du jobbade över eller hur duktig du var inför chefen, för du sitter kanske där ensam med hemtjänsten som ditt enda kontaktnät.

Mycket intressant ämne som jag själv gått runt och funderat på det senaste.

31 gillningar

Wow, vilket avsnitt.
På samma tema, det här med att göra saker så vill jag dela med mig att detta TEDtalk som fått mig att överge bucketlist

2 gillningar

Intressant ämne. Jag har i mitt liv fram till nyligen gjort det omvända. Spenderat pengarna på resor och upplevelser till den grad att jag knappt aldrig haft en buffert, och i perioder varit rätt ekonomiskt stressad. Har inte haft någon budget, knappt vetat vad sparande i fonder innebär, eller haft någon långsiktig plan för mina pengar. “Det löser sig alltid”. Jag har gjort bra med pengar på bostadskarriär och jobb, men jag har alltid också lyckats göra av med dem.
Det är däremot inte något jag nånsin skulle vilja ha ogjort. Jag har rest själv runt jorden och träffat så mycket intressanta människor, fått nya vänner, sett helt otroliga platser och lärt mig om andra kulturer, förbättrat min engelska och fått perspektiv på livet som jag aldrig någonsin skulle fått om jag stannat hemma i Norden och samlat pengarna på hög.
Jag ser det som en del av mitt humankapital och något som enbart utvecklat mig positivt.
Under de två åren med pandemirestriktioner har jag dock varit tvungen att stanna hemma, fokusera på jobb, och istället lärt mig om och tagit tag i min ekonomi.
Antar att det nu kommer leda till någon sorts gyllene medelväg framöver, men jag kommer förhoppningsvis aldrig sluta vilja lära mig nya saker och se nya ställen och ge mig utanför min Comfort zone. Kommer aldrig bli FIRE för mig med andra ord :).
Säg mer ja i livet, tänk och planera inte så mycket och prova bryt gamla vanor, sluta aldrig vara nyfiken. Man växer på riktigt av det, inte av miljoner på banken.

9 gillningar

Alltid bra att bli påmind om att inte skjuta upp allt till senare, särskilt sådant som kanske kommer vara omöjligt att göra vid senare tillfälle, samt ha en balans mellan nuet och framtiden. En väldigt stor del (majoriteten?) skulle dock snarare behöva bli påminda om att det finns en morgondag också, så vet inte om detta är ett jätteproblem för de flesta.

Upplever dock att tänkandet i avsnittet kan trigga FOMO-känslor på ett negativt sätt hos många, snarare än påminna om ovanstående. Som ditt exempel med att du ”borde” umgås mer med barnen istället för att sitta vid datorn/arbeta, eller skita i extraamorteringen och lägga pengarna på någon upplevelse istället. Vill du ens umgås mer med barnen än du gör i dagsläget, eller är det FOMO som talar? Det är inget fel med att vilja umgås (för dig) lagom mycket med barnen och även lägga tid på annat som förälder. Samma sak med amorteringen. Om du gör upplevelse x för pengarna du egentligen skulle vilja använt för att amortera, och det leder till att du i förlängningen känner större oro (rationellt eller inte är skitsamma) för er ekonomi, så blir det ju bara pannkaka. För dig kanske det känslomässigt är likställt med att ta ett blancolån för att resa till Grekland när du egentligen inte har råd, vem mår toppen av det efter att resan är över?

Ska bli intressant att höra resonemangen kring arv i nästa veckas avsnitt.

4 gillningar

Finns de som vill ta det ett steg längre :slight_smile:

Blott En Dag (Text)

Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!

Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då?

Han som bär för mig ett Faders hjärta,
Han ju ger åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.

Själv han är mig alla dagar nära,
för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill han bära,
han som heter både Kraft och Råd.

Morgondagens omsorg får jag spara
om än oviss syns min vandringsstig
“Som din dag, så skall din kraft ock vara,”
detta löfte gav han mig.

Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
blott vid löften, Herre kär.
Ej min tro och ej den tröst förspilla,
som i ordet mig förvarad är.

Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
taga ur din trogna fadershand
blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.

Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.

4 gillningar

Förstår personligen inte det här resonemanget men vi är ju alla olika.

Varför måste man maximera något, är livet verkligen ett optimeringsproblem? Jag tror snarare på att man gör det som man är nöjd och glad med, man behöver alltså inte söka något maximum. Om man inte redan kan göra det så kanske man kan lära sig att faktiskt uppskatta det man redan har och inte hela tiden försöka skaffa sig mera på olika plan. Kan man det så är man ju redan nöjd och glad även om man vet att man kan skaffa sig “mer”.

Jag tror inte att jakten på maximum gör att man blir lyckligare. Därför tror jag heller inte på det där med att dö med noll på kontot, återigen det där optimeringsproblemet. Det är inget jag kommer att sträva efter.

18 gillningar

Håller helt med. Jag är inte heller den planerande typen utan vill “laga efter läge”. Så någon “bucket list” har jag aldrig ens funderat på.
Men jag har så klart en riktning att följa och är inte helt utan ett konsekvenstänkande.

1 gillning

Tack för ett väldigt fint avsnitt! Och allvarligt talat, ni måste åka till Paris @janbolmeson och @carolinebolmeson. Ta tre nätter på ett fint disneyhotell, med all inclusive i deras ”specialrum”. Njut, lek, och skratta åt alla fåniga, roliga saker man hittar lite varstans :wink:

Jag har haft lite dåligt samvete i forumet för att ha legat ganska lågt i sparkapital, men när jag tänker efter har jag prioriterat att göra annat. Vi är billiga i drift förutom när det kommer till resor, och även läger till barnen. Några thaim-outs, rest i Kina och Japan, Paris med Disneyland etc. Men sparkapitalet har först kommit de senaste åren även om jag följt forumets sedan 2009. Har precis varit iväg vid medelhavet med mina åldrande föräldrar, för att barnen ska kunna umgås med sina morföräldrar och vi också såklart.

Samtidigt så jobbar jag alldeles för mycket, och sköter inte min hälsa, men nu får det bli ordning på det. Vill ju ha många fler upplevelser med min familj och med mina vänner <3

10 gillningar

Det finns nått lurigt här :grinning: om man aktivt planerar och jagar efter att hitta lyckliga och kul minnen så tror jag man kommer misslyckas. Det blir sällan så som man tror att det ska bli. Däremot om man skapar förutsättningar (pengar, tid, välmående och energi) utan att direkt leta efter något Kodak moment, så brukar det uppstå magiska saker så fort man slappnar av och njuter av livet :grinning: oklart varför…

3 gillningar

Äntligen!! :partying_face::dancer:
Den här frågan “slåss” jag med hela tiden. Jag måste försöka släppa på tanken att göra en full FIRE eller “bli rik på pengar”.

Att idag, när man är “ung vuxen” tro att man ska ha samma energi och vilja att göra det man vill idag, då när man är 55. Min moster gick bort i cancer när hon var 50. Så livet är sjukt oförutsägbart.

Idag är jag och min man 75% ekonomiskt fria och jag behöver väl egentligen bara få in i huvudet att vi kommer från och med idag klara oss. Vi kan skippa allt vad jobb heter och bara go-with-the-flow. Ströjobb eller passiva inkomster kan man fixa under vägens gång…

Vad väntar jag på? :thinking:

9 gillningar

Tack för bra avsnitt!

En reflektion: 65 år = go go years ? Det jämfördes med 75 års åldern när man kanske inte orkar lika mycket…

Alltså … ni kanske är lite mer superhjältar än vad jag ser omkring mig. Många 50 åringar jag känner kör redan med blodtrycks medicin. Några har typ 2 diabetes. Någon har redan en bypass operation och går på livsvariga mediciner med massa biverkningar. Många 65 åringar jag ser omkring mig har redan börjat sakta ner, vissa är inte kvar…

Ber om ursäkt om det var en negativ reflektion, men jag menar bara:

Kanske är 55 är en optimal mållinje för gogo years. Sen om man är “gogo” vid 65, härligt! Kör 10 - 15 år till! :grinning: Vid 55 kan man ta lite tjänstepension också så många fler kan satsa fullt ut på “gogo” utan att behöva arbeta 100%

11 gillningar

Intressant avsnitt med en bredare vy på syftet med olika val i livet. Jag tänker dock lite annorlunda och tycker att resonemanget i avsnittet blir för snävt och missar en del av poängen.

Det är många som jobbar med något som stimulerar dem, något som bidrar till ett bättre liv för andra människor och där den ekonomiska vinsten är en följd av att ett mervärde skapas och inte altid ett primärt syfte i sig. Att tänka att “den här skjortan kostar tre timmar av mitt liv” blir väldigt missvisande då (och i mitt tycke till och med destruktivt). Kanske snarare “den här skjortan kan jag köpa för att jag gjorde något jag älskar att göra samtidigt som x antal personer fick en bättre tillvaro” (kanske ibland med tillägget “istället för att sitta och spela tv-spel/motsvarande syssla den som läser tycker är meningslös”).

Om du har ett jobb där det känns som att du byter bort din livsenergi mot en lön (vilket säkert är alltför vanligt) så tänker jag att det är där du ska börja. Hitta, skapa eller förändra till ett jobb där du får energi, stimulans, växande mm eller se hur du kan förändra hur du utför nuvarande jobb, kanske ibland enbart genom att ändra attityd gentemot det.

I linje med avsnittet vill jag lägga till följande synvinkel. Om du har pengar som du inte vill ska vara oanvända när du dör, använd dem till det du själv inte vill göra. Hatar du att städa? Köp städhjälp, och så vidare. Du ökar din livskvalitet genom att minska ner på det som försämrar livskvaliteten för dig. Att i livets slutskede känna att livet varit gott, då spelar det ingen roll om det finns pengar kvar eller inte.

7 gillningar

Det här är en bild från Gold Bank City Beach

Av en ren slump så hade vi upptäckt en Youtube-kanal som vi hade på i bakgrunden under förra sommaren. Vi såg allehanda människor som svalkade sig och roade sig på en strand nära staden Chernihiv, Ukraina. Om ni känner igen namnet på staden så är det inte så konstigt.

Livet kan ändra sig väldigt mycket på väldigt kort tid…

Nedanstående citat tillskrivs ofta till evangelisten Lukas, men även om man kan hitta delar av sentimentet i bibeln på olika ställen så är nog ursprunget ett annat. Likväl tycker jag det är väldigt bra och applicerbart på ämnet.

Remember the past, plan for the future, but live for today, because yesterday is gone and tomorrow may never come.

Som en del säkert har läst så förlorade jag två föräldrar innan de hann fylla 60. Redan innan det så försökte jag så gott jag kunde “Enjoy life in my own lifetime” och den önskan har bara vuxit sig starkare med åren.

13 gillningar

Jag kunde nästan inte sagt det bättre själv. Tror jag sett så gott som varenda avsnitt, men detta avsnitt är det enda som jag mer eller mindre helt tar avstånd ifrån.

Det här är min egen input i sammanhanget av mina egna erfarenheter efter att ha plöjt igenom ett stort antal “självhjälps-böcker om lycka”:

• Sökandet efter lycka gör att man blir olycklig.
  • Pengar på kontot är inte slöseri. De ger trygghet vilket i sig ökar lyckan.
  • Pressen att maximera upplevelser gör troligen också mera skada än nytta. Både för en själv plus att det uppmuntrar till en dålig livsstil som tär på miljön.
  • Sökandet efter nya upplevelser är heller inget jag anser man bör sträva efter. Man bör istället sträva efter att hjälpa sina medmänniskor så mycket man kan innan man dör. Det skänker lycka både till en själv och andra.
  • Om man ser tiden man spenderar på jobbet med att tjäna pengar som slöseri med tid så bör man nog byta jobb.

Jag tror inte det här med FIRE passar alla. Jag gick ner till 80% för att få mera tid med fritidsintressen. Nu ett antal år senare har jag valt att gå tillbaka till 100% för att jag helt enkelt trivs för bra på jobbet och jag kände att jag tappade motivation och såg jobbet som en andrahandssyssla när jag arbetade 80%.

13 gillningar

Detta är kloka ord. I stället för att söka formeln för ett optimerat liv, varför inte bara uppskatta och ta för sig av vad dagen har att erbjuda.
Jag vill vara fri i tanken och inte bunden till hur man borde vara.

3 gillningar

Beror nog väldigt mycket på vad man har för jobb, kollegor och vad man gör i övrigt på fritiden. Jag trivs väldigt bra på jobbet och har gjort så i alla år. Har ett stimulerande arbete där jag till mycket stor del kan styra min egen tid och prioritering. Bra kollegor och intressanta diskussioner både om jobb och allt möjligt.

Av den anledningen har det inte varit akut att gå ner i tid eller sluta arbeta helt även om jag rent ekonomiskt säkert hade kunnat gjort det redan för 10 år sedan om jag absolut hade velat. Men jag utvärderar kontinuerligt så förr eller senare slår jag till. Det är nog en känsla jag måste ha att nu är jag “mätt” på jobbet. Jag har en mycket aktiv fritid så jag saknar egentligen inget där utöver det där med att kunna gå och softa hela dagarna om jag vill men jag är ytterst tveksam till om det verkligen är det jag behöver, inte just nu i alla fall.

Pengar ger trygghet, absolut. För mig är det enkelt, jag är nöjd över att de finns där och jag känner ingen press på mig att de måste spenderas, och absolut inte att det behöver optimeras/maximeras på något sätt. Pengarna ger valfrihet som är skön att ha, men de val jag gör just nu verkar inte behöva så mycket rent ekonomiskt, dock kanske det finns behov i framtiden som jag inte ser nu. Det är skönt att ha utrymme för resor etc. om jag skulle vilja även om jag just nu i princip har inget behov alls utom kortare resor i landet för fritidsaktiviteter, hälsa på släkt och vänner etc. Om jag så skulle få en jorden runt-resa gratis så är det inte ens säkert att jag skulle ta den, jag trivs bra hemma under min korkek så att säga…

Det brukar heta att man inte kan ta med sig några pengar när man lämnar jordelivet. Men samma sak gäller faktiskt även för upplevelserna.

7 gillningar

Samma här. Så jag söker nästan aldrig jämförelser kring “hur gör andra”. Jag gör det som jag tycker känns bra, för mig.

6 gillningar