Jag saknade den här tråden när jag nu avverkat avsnittet under dagens jobbpendling på cykel där jag försökte maxa både kropp och knopp (och plånbok).
Bra avsnitt och jag gillar när potentiellt sett ytliga diskussioner får fäste i verkligheten. Jag ler lite åt när jag först kom i kontakt med podden och insåg att de här två bräkande malmöiterna sitter och hyllar lägenhetslivet och jag bara tänkte: Vänta bara till den där lilla tjejen blir större… och fler!
Nu diskuterar ni en kommande återgång i svallvågorna av elpriskaoset. Det om något är väl bevis på att ens fokus förändras, inte olikt V70-Tesla-gate @janbolmeson?
Jag reflekterar ofta över min föräldraroll, vad jag gjort och gör bra men också var jag felprioriterat såklart. Jag tycker vid utvärdering att jag ligger på plus och tänker över min egen uppväxt med två föräldrar som båda jobbade för mycket. En för att han älskade jobbet och för att han också gömde sig bakom sin titel, sitt kunnande, sitt stadiga lönekuvert osv. Känns det igen kanske? En annan jobbade för att hon gillade vad hon gjorde men också för att hon inte hade vett att säga nej. Nu är båda pensionärer. En har lite motvillig fått “praoa” pensionär några år men börjar tagga ner och inser att det finns mer än skrivbord, akter, klienter etc. En annan stormtrivs och gör massor som inte är jobb, men har istället fått inse att kroppen rent fysiskt säger ifrån och anpassning måste ske. Det finns lika många facit som människoliv tänker jag då…
Vad minns jag från barndomen med dem? Med mamma minns jag rita i köket, prat om vänner och kärlek, skola och livet etc. Det är väldigt mycket vardag i de minnena. Med pappa minns jag dåliga saker som humör och stress, men också de (ganska få) gånger då bara han och jag hängde, utan lillebror. Vi övningskörde, han stekte pannkakor, jag sov över själv i hans “plugglägenhet”, jag gick upp på kontoret under gymnasieluncher med äckligt käk och vi lunchade ihop och luftgevärsskytte i sommarstugan.
Det första jag tänkte var inte safari i Kenya, Chichen-Itzas ruiner i Mexiko, julfirande i Sydafrika… trots att vi faktiskt gjort det också.
Sedan, @Caspian - “Skriver under på”, Tack!
#anglocismerionödan #begreppsförvirring #ordningpåtorpet #språkpolis
Under de avslutande kilometerna i solsken, värme och motvind får jag höra att man kan tvingas käka blodtrycksmedicin efter 50 och Jan ryser av skräckblandad ångest och förtjusning. Jag säger bara: Tidigare än du tror Jan, tidigare än du tror…
/med blodtryckssänkande sedan jag var 45
p.s. Hoppas att mitt blandade och dåligt organiserade tugg ovan är till nå’n nytta och att det bekräftar avsnittets insikter och avsikter.