Barnspar/ungdomsspar

Efter att jag fått upp ögonen för fond och aktiesparande och skaffa mig viss kunskap har jag förstått att de fonderna som min bank gett mig som förslag till min dotters sparande inte gett så mycket. Och så är de dyra. Men hur ska jag tänka nu. Jag har kollat på förslaget på er barnportfölj här på bloggen. Jag vet ju inte om hon kanske vill använda sig av pengarna snart. Hon blir 17 i sommar.

Hej Camilla

Om man inte vet när pengarna ska användas så är det svårt att ge något förslag på hur allokeringen ska vara. Men en bra tumregel är att för varje år man inte ska använda pengarna så har man 10% aktier. Men det beror även på vad pengarna ska använda till, om man ska ha en kontantinsats till en lägenhet om 2 år så skulle jag inte sätta in pengarna på börsen alls. Då skulle jag sätta in dom på ett sparkonto hos Avanza.

Exempel

Du har tänk att använda pengarna om 4 år då har du 40% aktier och 60% räntefonder.

Pengarna ska använda till en lägenhet om 1-2 år 100% sparkonto Avanza

Finns sparkonton med bättre ränta än de Avanza har… Qliro såg jag har 0.90% ränta just nu med fria uttag.