Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier | Uppdaterad för 2023

RikaTillsammans-basportföljen är

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala aktier Länsförsäkringar Global Indexnära 0,23%
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag 0,66%
10 % Tillväxtmarknader Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 0,53%
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige 0,22%
Summa avgift 0,30%

Denna portfölj gäller även för 2023 och högst sannolikt även framåt då portföljen är identisk sedan 2020.

Notera att för de flesta är ett alternativ som t.ex. LYSA bättre än ovanstående portfölj då den ger en ännu bredare exponering, automatisk ombalansering och förenklar månadssparande. Totalpriset för deras portfölj är 0.327%, dvs det skiljer bara 0.03%, vilket motsvarar 30 kr per år per 100.000 kr i sparkapital.

Jag rekommenderar även att kolla följande tråd som @Alec ställt samman med motsvarande portfölj hos de flesta banker i Sverige:

Motivering till portföljen

• Den är enkel att förstå för en nybörjare och man behöver inte motivera svåra saker som t.ex. guld för varken sig själv eller andra.
  • Den är väldigt lik en global indexfond med hänsyn tagen till tillväxtmarknader.
  • Man kan variera den svenska exponeringen hur man vill (lex Home Bias)
  • Den är billig.
  • Enkel att månadsspara i
  • Går att förklara för en 10-åring.

Variationer på fonder

Det finns alltid möjlighet till variationer. Några av de vanligaste:

Sedan finns det andra variationer på att lägga till 10 % guld eller 10 % AMF Småbolag på bekostnad av den 70 %-indexfonden. Men det är detaljer upp till var och en.

8 gillningar

Vad gör folk när de ser så många olika fonder? Sätter de upp ett nytt månadssparande med dem? Vad gör de när den globala barnportföljen ändras nästa år? Tänker att risken finns att de köper någon dyr enstaka fond då de kan bli lite komplicerat att hålla på med excel eller liknande. Vet inte dock hur de flesta gör.

Det vore nog bra att vikta tyngre mot småbolag pga av all empiri eller forskning. Även om Handelsbanken Global småbolag har underpresterat historiskt. Kan vara jobbigt att rekommendera en underpresterande fond till 20% av portföljen eller något dock. 10% är nog bra, ska själv skaffa det sen.

Andel Fond
60% Global index (LF Global indexnära)
10% Tillväxtmarknad (Avanza Emerging Markets)
10% Global småbolag (Handelsbanken GI småbolag)
10% Räntor (AMF Räntefond Mix)
10% Guld (Xetra Gold)

“Jag har majoriteten i globalt index, lite i tillväxtmarknader, småbolag, guld och räntefonder”

2 gillningar

Vad är motiveringen till att ha 2 olika tidshorisonter? Det känns väl som om man vill ha en annorlunda portfölj för 10 år+ (som pension) jämfört med 7 år?

Om man glömmer bort den i 10 år så kommer ju dessutom troligen mängden räntor och guld vara ganska liten. Antar du att portföljen inte kommer ombalanseras eller är det bara ett worst case scenario?

1 gillning
Andel Typ av tillgång Typ av fond Fond
45 % Aktier Global aktieindexfond Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Aktier Asien & Tillväxtmrknd Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
5 % Aktier Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
5 % Aktier Svensk indexfond SEB Sverige Index
5 % Aktier Svenska småbolag PLUS Småbolag Sverige Index
5 % Aktier Svenska + Globala investmentbolag SEF Kavaljer Investmentbolag
10 % Räntor Globalt + Sverige AMF Räntefond Mix
15 % Guld Fysiskt guld Xetra Gold (4GLD)

Ändringar:

• En global aktiefond räcker. Eftersom det finns en specifik fond för tillväxtmarknad så tillför SPPs fond inget
  • Något högre home bias (20% av aktiedelen) samt en svensk småbolagsfond.

Det bör följa en instruktion för månadssparande med portföljen. Om man inte sparar så mycket kommer det inte räcka för fonderna med mindre andelar (oftast minst 100 kr i månadsparande per fond), plus svårt att månadsspara i guld. T.ex.

Månadssparande Fördelning
<400kr Länsförsäkringar Global Indexnära
400+ kr 100kr Svensk index, 200+kr Global indexnära,100kr Räntor,
1000+ kr 50% global aktiefond, 10% tillväxt, 15% svensk index, 25% räntor
2000+ kr Enligt målportfölj, dock 25% räntor istället för guld.
2 gillningar

77% LG Global indexnära.
13% Avanza EM markets
10% Handelsbanken gi småbolag

Viktat enligt MSCI world.det som saknas är småbolag från EM, hittar dock ingen bra fond för det.

3 gillningar

Något att kanske ha i åtanke är home-country bias, lyssnade på Rational Reminders avsnitt #70 där de pratar om det. I någon Vanguard studie de nämnde hade väl en sweet spot varit 50% home-bias, i studien jag googlade fram var det USA, UK, Canada och Australien som kollades på…

I Rational Reminders Fama French Five Factor modellportföljer har de cirka 30% (kanada står för 3%). De resonerade att det är jäkligt tråkigt när det går bra som tusan i Kanada och din egna globala portfölj underpresterar. De har även en övervikt mot US/Globala småbolag, som tyvärr är relativt dyr för oss svenska sparare att replikera. Det kan kanske gå att vikta mer svenska småbolag för att kompensera?

Sen är det väl skattedelen som bland annat @Daniel_Nilsson tror jag pratade om i någon tråd, där det är en fördel med mer svenska fonder/aktier? Det är något de även tar upp i sitt avsnitt för kanadensare.

Provade sätta ihop något likvärdigt med de fonderna jag kunde lista ut på rak arm, då blir viktningen regionalt grovt desamma som i deras förslag.

Extremt enkel variant

Aktier 100%
Länsförsäkringar Global 46,00%
SEB Sverige Index 30,00%
Handelsbanken GI Småbolag 16,00%
Swedbank Access Asien Ex JP 8,00%

Lite mer komplicerad?

Aktier 100%
AMF Småbolag 10,00%
Spiltan Investmentbolag 10,00%
Handelsbanken GI Småbolag 16,00%
SEB Sverige Index 10,00%

Alternativt extremt Sverigeviktad

Aktier 100%
AMF Småbolag 10,00%
Spiltan Investmentbolag 10,00%
PLUS Småbolag 16,00%
SEB Sverige Index 10,00%
3 gillningar

Jag har också inspirerats av Rational Reminder. Jag kollade lite på hur jag kunde få till lite mer faktorexponering för typ ett år sen, men gav mer eller mindre upp för det fanns inga bra alternativ för small cap value som jag kunde hitta (då i alla fall). Jag har lite extra small cap i min passiva hink trots att det kanske inte ger riktigt den exponering jag är ute efter.

Jag tror det blir onödigt komplicerat det här. Om jag tar min sambo som exempel, hon sparar 100kr/månad till varje av sina tre barn. Då blir det enkelt att sätta upp ett månadssparande med 100kr i Länsförsäkringar global indexfond. Jag tror att 90% av alla som sparar till sina barn så skulle detta vara den bästa lösningen.

Jag är tveksam till att det är särskilt vanligt att man sätter upp en ordentligt portfölj till sina barn, ombalanserar och trasslar. Gör det så lätt som möjligt och lämna de mera avancerade alternativen till de som har större summor eller är intresserade.

5 gillningar

Ja, jag upplever också att man bör ha en större andel än 5% som avses i denna portfölj i Sverige. Främst på grund av utländsk källskatt, billigare inhemska fonder och stor korrelation mellan utvecklade aktiemarknader.

2 gillningar

Ja, korrelationen är intressant, jag vet inte om jag tänker rätt eller gör rätt. Men kör man exempelvis ETF’en EWD (iShares MSCI Sweden ETF) i portfoliovisualizer så har den de senaste 20 åren en korrelation mot US Market på 0.83.

Hittade ingen supergammal ETF för MSCI World, men där är korrelationen mot USA de senaste 8 åren 0.97. Är väl sannolikt för att MSCI World är typ 65% USA just nu.

ACWI senaste 12 åren 0.96.

Kanske ett ämne för en annan tråd, men kul att kolla på. Är väl även detta du förmodligen justerat för när du gjorde din egna portfölj med stor viktning mot Sverige?

1 gillning

Tack för riktigt bra kommentarer som vanligt. :pray:

Spännande, så tänker jag faktiskt inte jag. För mig spelar det faktiskt mindre roll bortom 5 år. Jag kan nämligen tänka mig köra samma på 5+, 7+ eller 10+ år. Men det är kanske jag som har otur när jag tänker så?

Pratar man med finansiella rådgivare så gör de sällan någon skillnad på portföljer bortom 5 år.

Jag tänker att det inte ska vara någon panik om portföljen glöms bort. Det vill säga att den ska inte vara beroende på att man hänger på bloggen och ombalanserar varje år. Så här handlar det inte om någon optimering utan snarare en hygienfaktor och värsta-fallet för portföljen är inte uselt.

1 gillning

Jag tycker också att man bör rekommendera en enkel variant av portföljen. Då gör det inte så mycket om den fulla portföljen består av många fonder. Då kan var och en välja hur stor del av portföljen de vill följa.

Jag tycker den enkla varianten borde vara just en globalfond, det upplever jag åtminstone vara enkelt att rekommendera till någon som saknar intresse. I just det syftet skulle jag nog rekommendera SPP Aktiefond Global A eftersom den är något bredare, men jag tror inte det spelar någon större roll egentligen.

Det känns som om jag nämner Finland i varje inlägg jag gör just nu, men det får bli så en gång till.
Detta är de indexfonder jag månadssparar i hos Nordnet Finland.

• SPP Aktiefond Global A Euro.
  • Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat (Nordnets tillväxtsmarknadsfond)
  • Nordnet Indeksirahasto Suomi
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag (tyvärr i SEK)

Räntedelen har jag tagit bort. Känns inte som om den tillför något för ett långsiktigt sparande. Gulddelen är Xetra Gold (4GLD).

För småbolag har jag inte hittat någon indexfond hos Nordnet Finland varken för finska, svenska, nordiska eller globala småbolag. Jag har ibland gjort enstaka köp av iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) (IUSN) med 0,35% avgift dock. I mitt månadssparande har jag lite
TIN Ny Teknik E, men det är nog inget jag skulle rekommendera egentligen, men då får jag lite nordiska småbolag åtminstone. Finns förstås andra alternativ till den.

Eftersom tillväxtmarknadfonden är något dyr (0,39%), har jag funderat på om jag en gång per år borde sälja av innehavet och köpa en ETF istället, t.ex. Lyxor MSCI EM Asia UCITS ETF - Acc (LCUA) med 0,12%. Men det innebär att jag måste skatta tidigare, vilket jag tror blir negativt, så jag har inte landat i denna fråga.

ETF:erna är valda efter förra årets utlandsrekommendation.

1 gillning

Själv anser jag att själva tankesättet att tänka i termer av tid är fel då man oftast aldrig vet när man kommer behöva pengarna. Två undantag är pensionspengarna som är bundna till pensionen och sparande till barnen som oftast är bundet i 18 år. Jag skulle hellre särskilja på hur stor mängd pengar man har än hur lång sparhorisonten är. Det känns som om du har samma tanke här när du väljer samma portfölj på 5 år som 20 år.

Något som däremot gör väldigt stor skillnad är vilken personlighetstyp man är, troligen större än tidshorisonten. Några vanliga typer:

• Investera en stor summa vid ett tillfälle och glöm bort den (okunnig men fått arv eller liknande).
  • Månadsspara en mindre summa och glöm bort den (okunnig, troligen en majoritet av befolkningen).
  • Investera en mindre summa och loggar in aktivt och kollar portföljen ofta, ombalanserar osv och har inge nerfarenhet av någon större börskrasch (van investerare som inte hållit på så länge).
  • Investera en större summa och är van vid svängnigar och vet att det kommer lösa sig, ombalanserar (flera års erfarenhet och har haft tid att bygga en stor summa pengar).
  • Stock pickern. Älskar att gå in och analysera bolag och investera i de man tror på. Förhoppningsvis behåller man dem länge (Coeli och Marcus Hernhag är exempel här).

Beroende på vilken typ av dessa personligheter man har så skulle jag rekommendera olika typer av portföljer. Jag känner att din globala barnportfölj kanske riktar sig lite för brett? Kanske vore en idé att bryta ner avsnittet lite och rikta det mot vanliga typer av investerargrupper och ge just en enskild typ hjälp att investera per avsnitt, men göra avsnitten 15 minuter var? Nu tänker jag helt “outside the box” och det kanske blir för krångligt för dig att ställa om så och jag har full förståelse för det, men något att fundera på.

9 gillningar

Hallå,

Jätte roligt att få vara med samskapa detta med er och diskutera olika tankar.

Jag tror att för att kunna ge ett bra svar skulle en bättre problemformulering krävas, och för att kunna ge rätt svar skulle hela den utökade problembilden behöva beskrivas. Helt ointressant om det är en skit bra lösning om den inte passar till problemet. Men jag har försökt svara efter bästa förmåga nedan!

Portföljen:

Andel Typ av tillgång
90 % Aktier
10 % Silver

Som ni ser så har jag inga räntor i portföljen, detta pga specifikationen om att portföljen ska ha högst risk och avkastning av modelportföljerna i kombination med att räntor är just nu asymmetriska i en negativ bemärkelse - liten uppsida, stor nedsida.

Aktiedelen:

65 % Aktier Global aktieindexfond Länsförsäkringar Global Indexnära
20 % Aktier Asien & Tillväxtmrknd Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
15 % Aktier Svenska småbolag PLUS Småbolag Sverige Index

Silverdelen:

100 % Silver Fysiskt silver WisdomTree Physical Silver ETC (VZLC)
  • Sparhorisont - 7 år eller mer.
    Ja.
  • Av modellportföljerna ska den här ha högst risk och högst avkastning
    Absolut.
  • Vi sätter igång portföljen i januari och sedan ska man inte behöva röra den på 12 månader
    Check.
  • Det ska inte heller vara någon katastrof om man skulle glömma bort den eller inte få byta fonder på 10 år.
    Yes.
  • Helst färre än 10 fonder totalt i portföljen
    Totalt 4st innehav - Jag nöjer mig helt med att köpa Gott & Blandat på COOP och känner inget behov av att köpa det på ICA också.
  • Så nära forskningen som möjligt men avsteg är möjliga om de motiveras bra (t.ex. guld)
    Övervikt mot småbolag (svenska pga avgifter, exponering mot sverige samt resonemanget från småspararguiden om att svenska bolag ofta har global exponering) då det är underrepresenterat i världsindex samt i enlighet med Fama French factor. Övervikt mot tillväxtmarknader i enlighet med Jans resonemang om var ekonomin är påväg istället för var den har varit samt Eric Strands resonemang ang växande medelklassar i Indien och Kina. Slutligen 10% silver som en okorrelerad tillgång istället för guld då silver har större avkastningspotential, vilket även medger möjlighet till att välja en mindre procentandel, och passar bättre i en portfölj med högre risk.
  • Den ska fungera för 1 000+ läsare som inte vill eller kan använda en fondrobot
    Yes.
  • Den ska gå att sätta ihop på ett ställe (t.ex. Avanza, Nordnet eller liknande)
    Jajamän.
  • Vi ska kunna förklara varför vi har valt respektive fond för en 10 åring
    Länsförsäkringar Global Indexnära - “Du äger delar av de största företag i hela världen!”
    Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A - “Du får äga delar i företag i en del av världen som växer riktigt snabbt!”
    PLUS Småbolag Sverige Index - “De små företagen kan ju växa mycket mer än de stora som redan har växt färdigt! Och du äger delar i över 100st!”
    WisdomTree Physical Silver ETC - Vilken unge vill inte ha silver? Visa en bild på valvet med silvret och säg att barnet äger en del av det?
  • Portföljen ska inte optimeras på en enskild parameter t.ex. lägst avgift utan försöka vara lite som Super Mario - “jack of all trades, master of none”.
    Japp.
  • Aktieandel mellan 75 - 100 % tänker jag mig.
    Stämmer.
  • Så låga avgifter som möjligt
    Mycket viktigt.
  • Man ska inte behöva ha en tro om marknadens riktning
    Två okorrelerade tillgångar båda med potential till hög avkastning.

Vill vara helt öppen med att jag kan ha gjort många antaganden som varit fel. Ni får gärna kritisera och förklara vart jag tänkt fel och hur jag bör tänka annorlunda.

Mvh,
Jonathan

6 gillningar

Jan, när du minskar aktieandelen i den mest riskabla portföljen för 3e året i rad, betyder det då inte att du har en tro om marknadens riktning?

Varför inte bara specificera upp de bästa fonderna i varje kategori och sen ge förslag på allokering för olika ändamål?
Sen får man själv sätta ihop sin egen portfölj.

Jag personligen tycker inte att du borde uppmuntra folk att rygga dig rak av, även fast att jag vet att dina portföljer är bättre än de flestas här (min inklusive)

Syftet borde vara att vi ska lära oss att själv fatta bättre beslut, vill man ha en färdig portfölj är ju lysa kanon tex.

9 gillningar

Syftet borde vara att vi ska lära oss att själv fatta bättre beslut, vill man ha en färdig portfölj är ju lysa kanon tex.

Kan vara bland det bästa jag läst på forumet det senaste året. Tumme upp.

2 gillningar

Hej Jan
Du har skapat kom igång guiden med 100% LF Global indexnära långsiktigt. Sparkonto kortsiktigt. Alla nybörjare borde följa den. Sedan väljer du ändå mer komplicerad model portfölj som du tycker är lite mer optimerad och förväntad lite högre avkastning långsiktigt. Då vi vet att majoriteten av dina följare på bloggen är ointresserade följa börsen anser jag att det skapar knappast någon extra värde för de välja den mer komplicerade portföljen. Det skapar bara konflikt för de vet inte vilken ska de välja kom igång guide som är tok enkellt eller den komplicerade. Det känns som du har dubbla budskap och sedan blandar du fondrobot. Då blir det 3 dubbla budskap. Hur ska de (vi) kunna bestämma sig (oss)Jan då? Hur mycket vinner man i avk om man gör det komplicerat och mer avancerat? :thinking:. Om vi bortser från historisk avkastning och väljer 10 olika portföljer med max 0.30% i avg blir förvänat avkastning långsiktigt exakt lika just nu. Det som kan skilja om 10 år är det bara slumpen vilken lands index kommer avkasta mer. :+1:. Då finns det inget fel eller rätt just nu om vi håller oss till exakt samma års avgift. Utgångspunkten blir det samma.

Blir ju inte mycket till blogg om man endast har 2 förslag: fondrobot eller 100% LF. Räcker med två inlägg? Hade räckt med 2 poddavsnitt med, hur många olika sätt kan man säga globalfond/låg avgift.

Finns ju två målgrupper, de som helst bara tar något enkelt och glömmer och de som tycker det är roligt att mecka med olika sammansättningar (som ngn postade ovan). Antar att de flesta som skriver/läser på forumet är viktade åt aktiv förvaltning/egenskapade portföljer. Vilket man ser på inläggen (bara mitt intryck, inte gjort någon större undersökning :slight_smile: ). För att skapa egagemang är det ju bra med dessa övningar också, ingen vet egentligen utan blir teoretiskt.

2 gillningar

Ett annat område där jag tycker Globala barnportföljen tillför värde är för tjänstepensionen. Inte för att jag kan replikera den rakt av med de avtal jag tillhör, men jag har använt portföljen som ett exempel att följa och har sedan försökt hitta samma eller liknande fonder hos mina olika tjänstepensionsbolag. Jag tycker/tror att man kan komma ganska långt genom att jämföra fondfakta för modellportföljen med de fonder som erbjuds inom respektive avtal.
Jag känner inte själv att jag kan bidra i diskussionen kring fondvalen, men jag följer diskussionen och ser fram emot resultatet.

3 gillningar

Lite otydligt om tidshorisonten. Man kan pilla på den varje år, men den ska “tåla” att bara vara? Var passar horisonten in? Man ska göra en exit om 7 år? Eller ska man vid varje års-pillande tänka 7 år framåt?
Pillandet: är det bara ombalansering som avses? Dvs, mellan tillgångsklasserna och inom tillgångsklasserna så att de andelar vi startar med nu ska återställas varje år?

Det blir en väldigt annorlunda portfölj om den ska hålla i 10 år bortglömd eller om man får justera den varje år. Väldigt svårt att optimera för båda de parametrarna, om man inte gör det alldeles jolmigt.