Bästa breda indexfond Sverige borde vara den billigaste Plus Allabolag Sverige index!? Det finns ingen anlädning välja Seb om de är 0.05% dyrare . Är det inte bättre välja den pris pressaren som är viktigast när fonderna följer samma index? Kanske det är bättre stora Seb fonden då det är så liten skillnad i avg?
Förstår otydligheten och ber om ursäkt för den. Men jag kommer inte på något bättre sätt att formulera det. Jag tänker att det ska vara en portfölj för långsiktigt sparande och därmed ha högst förväntad årsmedelavkastning av modellportföljerna.
Berätta gärna mer hur du tänker, för min tanke är spontant att för mig är det ingen skillnad. Bortsett från att man borde sänka risken ju närmare det sjunde året man kommer, men här kan vi utgå från att vi har 7+ års sparhorisont från varje givet tillfälle.
Hahaha, det är ju därför många poddavsnitt rör sig i andra områden.
Sedan upplever jag det som intressant då t.ex. fondrobot inte fungerar i TJP eller i vissa andra situationer. Sedan upplever jag inte att det är särskilt många andra ställen där det diskuteras portföljteori eller tillgångsallokering. Något som jag upplever betydligt viktigare än vilken aktie eller fond man väljer.
Ska göra en graf över kvaliteten på svar i förhållande till klockslag…
Ska också kasta in handduken snart. Tack för mycket givande diskussioner.
Jag har personligen lite svårt att ge feedback till den här portföljen på grund av att den används alltför generellt. Jag har en helt annan taktik till min pension än jag har till min vanliga portfölj, trots att jag egentligen inte vet hur länge jag kommer ha min vanliga portfölj. Den stora skillnaden för mig är det emotionella, om jag sparade till barn (som jag tolkar det som att denna portfölj är till för) skulle jag agera på ungefär samma sätt som till pension. Jag vet att dessa pengar påverkar mig inte emotionellt och jag kan bara låta dem ligga och skvalpa.
Däremot min vanliga portfölj har jag svårare att bortse från de emotionella delarna och därför väljer jag en annan portfölj där trots att det kanske handlar om samma tidshorisont.
Jag anser att ta in korta räntor och guld om man sparar till barn/pension är ganska onödigt och krångligt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ta in en liknande portfölj som denna till mitt vanliga sparande där jag anser mig behöva ta en lägre emotionell risk.
Ska jag vara ärlig blir därför denna portfölj snedvriden om den är till för ett barnsparande/pensionsparande. Den enda målgrupp jag ser för denna portfölj är personer med ett större belopp att investera (minst 500k) och det inte gällde barn/pensionssparande, dvs. rakt motsatt till vad namnet på portföljen antyder.
Byt ut namnen på portföljerna. Kalla dem något som beskriver vad de innehåller.
Tex
Enkla portföljen 60/40 och enkla portföljen 90/10.
Gör innehållet i dem enkelt. Säg 3 á 4 fonder. Att hålla på med 5 % hit och 10 % dit ger inget.
Enkelt och stabilt bör vara måttot för portföljerna eftersom de vänder sig till sparare som väljer portföljerna istället för bankkonto. De gruppen är inte intresserade av uppföljning och fondbyten. Man vill göra annat som de tycker är mycktet roligare än att administrera sitt sparkonto.
Väljer du att fortsätta på annat sätt är det nog så att dina portföljer inte kommer att attrahera nya sparare. Särskilt som du vid varje tillfälle som ges berättar hur bra sparande i LYSA är för den gruppen sparare.
Oj, vad jobbigt svar. Mycket tankespjärn.
Så om vi skulle börja med kravspecifikationen. Jag tror egentligen att jag har tänkt mig den här som en basportfölj i den passiva hinken. Det vill säga just som du säger, långsiktigt sparande till barn, pension och liknande.
Är det rätt tänkt? Hur kan vi förbättra kravställningen?
Om jag skulle kravställa för barn/pensionssparande skulle jag göra följande antaganden:
- Lätt att månadsspara i.
- Ingen ombalansering.
- Man kan strunta i hur den går och man kan räkna med att man inte behöver kolla till den alls med följande undantag:
– När man vet att det är 5 år kvar till investeringen ska kapitaliseras (5 år innan barnet fyller 18 eller 5 år innan man går i pension) och i detta läge byter man portfölj.
Sedan behöver du skapa en portfölj som är bra på 0-5 års sikt = rika tillsammans portföljen.
Här kommer en utbrytningen till en ny tråd baserad på er feedback.
De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? 🤔
Vad är skillnad mellan din kom igång guiden jämfört med den här krångliga model portföljen? Vilken ska man välja då? Man måste vara väldigt intresserad om man ska använda model portföljen. Vad är det som gör det mycket bättre när man väljer så många fonder och hålla på med så många 5%. En som är ointresserad blir sjösjuk av det hela. Även de intresserade har 3 val. Lysa,model portfölj Jan,kom igång guiden LF Global indexnära också från Jan.
Har du missat den bästa aktiva fonden och totalt bästa fonden Spiltan Aktiefond Investementbolag? Den bästa fonden platsar inte ens med 5% i din långsiktiga globala fond portfölj? Vad är det som händer Jan när en sådan billig utmärkt investementbolag fond får inte plats i portföljen? Är det fel på Investor och Industrivärden historiska avkastning? Kanske fel på Spiltan aktiefond investementbolag avkastning sedan start? Kanske är den lite dyr?
100% aktiefonder.
För tanken är inte att man ska ombalansera barnportföljen. Jag vet att det går emot filosofin att man ska behålla risken konstant. För min del så vill jag helt enkelt glömma portföljen i 18 år och sen loggar man in =P.
Uppdelning:
50% LF Global
30% Spiltan Aktiefond Investment
20% AMF Småbolag.
Jag kan tycka att volativiteten mellan SEK-USD gör att att man han hamna rätt snett om endast kör Global Index (fonder som handlas i USD).
Jag är lite fundersam till räntedelen i denna portfölj. Om man ser portföljen som en isolerad företeelse köper jag argumentet att ta hänsyn till sprararens risktoletans och att få ner volatiliteten på bekostnad av lite avkastning. Dvs. om denna portfölj utgör hela ens sparande. Men om man följer hinkprincipen och har en välfylld buffert och mellanriskportfölj är väl tanken att man kan sova gott även om den långsiktiga portföljen periodvis går ner. Så om man strukturerar sparandet enligt hinkprincipen blir det väl lite kaka på kaka med en 90/10-portfölj, eller?
Sparhorisont - jag tycker det är bra att vara precis när det gäller sparhorizonten för att inte förvirra. Tex. att hålla sig till tumregeln 10% aktier per år av sparande framför sig. Jag tycker att guld ska räknas in i aktiedelen m.h.t. sparhorisont eftersom det är en tillgång som kan vara rätt volatil. Sen kan det också vara skillnad i sparhorisont för samma aktieandel om man är ung eller gammal. Ju äldre man är desto varsammare behöver man vara med kapitalet och desto tuffare måste man vara när man tänker sparhorisont. Globala barn med 90% aktier & guld är för mig på 9+ års horisont. Om man är 25 kan man nog vara mer aggressiv och sätta 5 år. Varför folk i finansbranschen inte skiljer på investeringar över 5 år skulle jag inte ta som ett riktmärke. Det är ju inte en bransch som man kan ha så där högt förtroende för. Kanske ni behöver en separat del av portföljförslagen som hanterar/ger förslag till hur man kan tänka m.h.t. aktie-exponering mot spar-horisont så ni slipper upprepa det för varje portfölj.
Underskatta inte 10-åringar De fattar det mesta så länge man skippar finans-fikonspråket.
Skin in the game!
Jag håller med andras kommentarer att du skulle kunna ge tydligare namn, även om era portföljnamn kanske är så inarbetade att de har ett varumärkes-värde.
Jag håller också med om att det kan behövas en förenklad version (som du gjorde förr) för mindre månadssparande där det inte går att dela upp på små %snuttar. Alternativt att ni rekommendera Lysa för sparanden mindre än XXX kr per insättning. Jag är inte någon vän av fondrobotar, men inser att det är ett fint alternativ för de som måste spara småbelopp.
Om ni döper om era portföljer så tror jag begrepp som – försiktig, balanserad, aggressiv funkar bra. Kanske ni även kan göra tillägg m.h.t. antal fonder som – enkel (<5 fonder), optimerad (ca 10 fonder), avancerad (20+ fonder, om du går tillbaka till att göra avancerade förslag för de som tycker det är kul). Tex döpa dem ”försiktig – enkel”, ”aggressiv – optimerad” osv.
Jag tycker Globala barnportföljen redan har en jättebra fondfördelning för de allra flesta!
Efter Corona frysningen av Spiltan Räntefond Sverige så tror jag det är en bra idé att dela upp globalfonds innehav på två fonder. Man vet aldrig vad som händer på 5-10 år sikt, om den ska klara sig själv så länge. Det är ett enkelt sett att minska motpartsrisken.
Åtminstone att ha de två globalfonderna i en ’optimerad’ variant medan ’enkel’ varient kanske bara får ha en globalfond. Kanske man kan sätta SPP aktiefond global till 65% eftersom den inkluderar tillväxtmarknader (vilket ju inte LF global indexnära gör) och på så sätt rationalisera bort 10%aren som är i LF tillväxtmarknader och även rationalisera bort 5%aren i Handelsbanken Globala Småbolag.
Guld – jag tycker 10% räcker. Guld går ju också i cykler och inte säkert jag vill ha 15% i guld om världen om 5 år tagit tag i sitt pengatryckande och kommit till sans. De 5% hade jag flyttat till Sverige för att få lite mer ’home bias’ och då gärna i småbolag tex PLUS småbolag.
När det gäller sparandet i guld så går det ju inte att månadsspara i Xetra Gold eller de andra ETCerna. Ni kanske skulle ge en rekommendation hur man kan hantera det. Hålla pengar utanför och sedan köpa för en minst X000 kr för att inte courtage ska äta upp för mycket (åtminstone på Avanza). Eller köpa guldfonder tex. Franklin Gold som ett månadssparande och när man fått upp ett belopp på X000 kr att man då säljer guld-fonden och köper Xetra Gold. Visst guldfonder är dyra men det är bara temporärt och man köper åtminstone in sig varje månad i guldproducenterna för att sedan växla till fysiskt guld. Någon form av process hur man kan hantera det tror jag skulle hjälpa många faktiskt. Själv kör med köp av Franklin Gold + AuAg Silver bullet och sedan växlar över till Xetra Gold när beloppet är stort nog för att motverka courtaget.
För egen del skulle jag göra vissa anpassningar
- Jag har svårt för lång-räntor (se andra inlägg) och även om det bara rör sig om 10% så hade jag för ett pensionskonto (ingen cash möjlighet) valt SEB Likviditet som den billigaste, kortaste och med mest säkra papper. Lite som Småspararguiden förordar. Syftet med SEB Likviditet är att kunna lyfta in mer kapital efter en krasch, inget annat. För privat sparande i ISK så hade jag satt de 10%en sidan om på ett räntekonto tex. Avanza+ konto. Hade jag tyckt att allt detta blev för jobbigt för mindre sparbelopp så hade jag gjort om den till 100% aktier.
- Jag hade gärna kompletterat med att ta 5% från någon av de globala indexfonderna till Coeli Global Selektiv trots avgiften eftersom jag onekligen är imponerad av deras jordnära angreppssätt och ’skin in the game’. Läste Andreas Brocks bok ’Vägen till vinnande aktier’. Väldigt intressant.
- För konton med lite högre belopp – eftersom jag har en förkärlek för vissa branscher i makrotrender såsom hälsovård (vi blir allt äldre på jorden) och grön energi (decarbonization) så hade jag nog även tagit vardera 5% från globalfonderna till Handelsbanken Hälsovård och Handelsbanken Hållbar Energi trots de högre avgifterna.
- Jag har även en stark förkärlek till teknologi men eftersom globalfonder nu innehåller ca 20% teknologiaktier så räcker det mer än väl.
Det bli så här
- Globala barn / Aggressiv – Optimerad
- 25 % SPP Aktiefond Global A
- 25 % Länsförsäkringar Global Indexnära
- 10 % Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
- 5 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
- 5 % SEB Sverige Index
- 5% PLUS Småbolag
- 5 % SEF Kavaljer Investmentbolag
- 10 % SEB Likviditet för pensionskonto / Räntekonto för privat ISK
- 10 % Franklin Gold => Byt till Xetra Gold när vettigt belopp.
- Globala barn / Aggressiv – Enkel (för små belopp)
- 65 % SPP Aktiefond Global A
- 15 % SEB Sverige Index
- 10 % SEB Likviditet (räntekonto för privat ISK om man orkar)
- 10 % Franklin Gold => Byt till Xetra Gold när vettigt belopp.
- Globala barn / Aggressiv – Avancerad (för mig personligen)
- 20 % SPP Aktiefond Global A
- 15 % Länsförsäkringar Global Indexnära
- 5% Coeli Global Selektiv
- 10 % Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
- 5 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
- 5% Handelsbanken Hälsovård
- 5% Handelsbanken Hållbar Energi
- 5 % SEB Sverige Index
- 5% PLUS Småbolag
- 5 % SEF Kavaljer Investmentbolag
- 10 % SEB Likviditet för pensionskonto / Räntekonto för privat ISK
- 5 % Franklin Gold => Byt till Xetra Gold när vettigt belopp
- 5 % AuAg Silver Bullet => Byt till Xetra Gold när vettigt belopp
Om det ger några nya infallsvinklar?
Jag har 3st portföljer (40%/40%/20%) med olika risk, 2020 var ett bra år för mig :).
Kanske kan det väcka ideer. Månadsparar i portfölj 1 & 2. 3an sätter jag in manuellt.
Portfölj 1, 40% av kapitalet, Passiv 12-24 månader. Låg risk. “Index”
Avanza Global 30 %
Avanza USA 15 %
SEF-Kavaljer Investmentbolagsfond 10 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15 %
PLUS Småbolag Sverige 5 %
AMF Aktiefond Småbolag 5 %
Swedbank R Access Asien 6 %
Avanza Emerging Markets 6 %
BGF World Gold A2 8 %
Portfölj 2, 40% av kapitalet, Passiv 8-12 Månader. mellan risk.“Egen tro + global” “Fastigheter,Teknik,Global”
Länsförsäkringar Fastighetsfond A 19 %
Swedbank Robur Fastighet A SEK 11 %
Tin Ny Teknik A 13 %
Avanza World Tech by TIN 9 %
JPM US Technology A (acc) USD 9 %
Swedbank Robur Kinafond A 13 %
Coeli Global Selektiv R SEK 12 %
Swedbank Robur Rysslandsfond 6 %
AuAg Silver Bullet A 8 %
Portfölj 3, 20% av kapitalet, Aktiv/Passiv 4-8 månader. Hög risk. “Momentum + egen tro” “Just nu”
BGF Next Generation T A2 USD 30 %
MS INVF US Growth A 20 %
Handelsbanken Hållbar Energi A1 25 %
Thematica - Future Mobility 25 %
Byter till fonderna nedan om inga bra alternativ är på tapeten.
XACT Högutdelande 0% - 33%
AuAg AuAg Precious Green A 0% - 33%
Proethos Fond 0% - 33%
Det enda jag egentligen har invända är inkluderandet av investmentbolagsfonder i modellportföljerna. Mest för att de går emot bloggens filosofi, det är absolut bra fonder som kan ha en plats i folks portföljer men de följer inte breda index och är i någon mån aktivt förvaltade även om de har lägre avgifter. Dessutom kluddar det till portföljen i onödan att peta in extra fonder.
Ok, nu har jag gått och klurat på det här i ett par dagar och börjar mer och mer landa i det här. Om vi utgår från att vi ska ha en 100 % aktier-portfölj, då tänker jag så här:
Enkel / Basvariant
Andel | Typ | Fond |
---|---|---|
80 % | Globala aktier | Länsförsäkringar Global Indexnära |
10 % | Tillväxtmarknader | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära |
10 % | Svenska aktier | SEB Hållbar Sverige Indexnära |
Motiveringen lyder:
- Vi behöver inte efterlikna en fondrobot och göra den så bred som möjligt, för då kan man lika gärna välja en fondrobot.
- Den är enkel att förstå för en nybörjare och man behöver inte motivera svåra saker som t.ex. guld för varken sig själv eller andra.
- Den är väldigt lik en global indexfond med hänsyn tagen till tillväxtmarknader.
- Man kan variera den svenska exponeringen hur man vill (lex Home Bias)
- Den är billig.
- Enkel att månadsspara i
- Går att förklara för en 10-åring.
Lite optimerad portfölj
Andel | Typ | Fond |
---|---|---|
65 % | Globala aktier | Länsförsäkringar Global Indexnära |
5 % | Tillväxtmarknader | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära |
10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Globala småbolag |
10 % | Svenska aktier | SEB Hållbar Sverige Indexnära |
10 % | Guld | Xetra Gold |
Motivering:
- Genom att lägga till guld minskar vi volatiliteten i portföljen och behåller ungefär avkastningen
- Småbolag är vi alla lite förtjusta i och som @Daniel_Nilsson skriver så finns det en god historik på dessa
Det kliar i fingrarna
Jag tänker att det är många andra fonder som jag gärna skulle vilja lägga till, men jag tänker att det här är någon slags bas portfölj. Men de fonder som det kliar i fingrarna på är bl.a.
- AuAg Silver - komplement till guldet
- PLUS Småbolag / AMF Småbolag - komplement till HB-fonden
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag - enligt motivering här
Jag tänker att jag återkommer om räntedelen i separat inlägg.
Ok - hit me!
Gillar det här med basvariant. Fina fonder, “tillräckligt” brett. Lätt att komma igång och ställa in en summa. Men varför 8% och inte inte 10% tillväxt, bara för enkelheten tänker jag.
Den blir mindre enkel när du kör 8% istället för 10% upplever jag. Först för att vi har tio fingrar därav är nog 10% en bättre siffra. Och det känns enklare att sätta in 10% vardera och sedan resten i LF global. Typ 10% kan man räkna i huvudet och sedan ta två gånger. Sen sätter man resten i LF Global.