Bästa budgivning strategi för att köpa en lägenhet till bästa pris?

Ett dolt bud innebär att man ger ett (ofta högt) bud till mäklaren som är villkorat till att säljaren väljer att göra affär direkt utan att publicera budet inför övriga intressenter. Det är då en annons på Hemnet blivit “Borttagen före visning” t.e.x.

4 gillningar

Är det någon på forum som fick sn bostad genom dold bud? Jag vet att mäklare ofta hatar den och försöka övertyga såljarna att de inte skulle acceptera dolda bud

Varför skulle mäklaren inte tycka om dolda bud/förhandsbud? :slight_smile:

Jämför arbetsinsatsen för mäklaren på en sådan affär kontra en med flera visningar och budgivning.

Tvärtom, jag tror de flesta mäklare hellre ser ett bra förhandsbud som säljaren accepterar än en traditionell affär med visningar/budgivning.

De enda undantagen jag kan tänka mig är om kontraktet med mäklaren ger denna mer betalt vid en särdeles höga försäljningsbelopp eller om mäklaren ser ett behov av att kunna visa några nya rekord i området. :slight_smile:

Dolda bud och förhandsbud är två olika saker.

Dolda bud tycker mäklarna inte om eftersom de inte kan använda budet för att förhandla med andra budgivare/trigga budgivningen. Förhandsbud däremot är ju fint så länge det är rätt storlek för att kunna leda till en affär.

Jag har köpt en lägenhet med dolt bud (efter ett förslag från mäklaren).
Jag har även fått dolda bud (som jag tackade nej till) under en pågående vanlig budgivning.
I det fallet så blev slutpriset högre än det dolda budet.
Men det kännses kostigt som säljare att se de andra höja sina bud med 10k när jag vet att det redan finns ett bud som ligger 150k högre.

3 gillningar

Jag är så tacksam för denna tråd som diskuterar budstrategier. Det var här jag läste på om dolda bud och hur ett sådant kan vara villkorat. Använde nästan en kopia av vad @Spirella och @janbolmeson beskrev och det ledde till att vi slapp en ångestfylld budgivning och nu är glada ägare av vår drömlya! Tack! :pray:

16 gillningar

Wow, vad roligt att läsa. Tack för att du återkom och framförallt ett STORT GRATTIS! :clinking_glasses:

Hoppas att du/ni har firat!

2 gillningar

Det gör vi när vi har sålt vårt nuvarande boende. :sweat_smile:
Då blir det en flaska Bollinger la grande année från 2008.

4 gillningar

Jag har inte läst alla svar i den här tråden men tror att frågan i generell mening är felaktigt ställd. När du väl befinner dig i en budgivning är det inte möjligt att påverka så jättemycket. Det går förstås att prova olika varianter men de bör i första hand väljas som respons på det generella beteendet i budgivningen. Dessa metoder fungerar i första hand för att säkra det aktuella objektet, inte att kunna göra det till bra pris, i meningen under marknadspris.

Om priset och prisvärdheten är det centrala är det viktiga att:

1. Göra ett bra förarbete gällande olika områden, bostadstyper och lägen. Gå på många visningar.

2. Ha koll på prisnivåer så att det blir tydligt vad som är billigt och dyrt. Studera slutpriser på objekt som du har tittat på, även om det bara varit på nätet. Spara bilder i en fil så att du kan gå tillbaka och titta på dem senare. Försök se mönster gällande objekt som sålts ovanligt dyrt eller billigt. Mönstren behöver inte ha med objektet i sig att göra utan kan handla om andra saker.

3. Ha noggrann koll på dina egna behov. Det är lätt att hitta objekt med olika trevliga egenskaper. Se bara till att alltid jämföra dem med din kravlista. Saker som inte finns med där bör du helst undvika att betala premier för.

4. Prata med de mäklare som är stora i området och se till att finnas med i deras kundregister. Följ gärna upp läget med dem gällande slutpriser. De kan ofta ge dig detaljupplysningar om den lokala marknaden som skulle ta tid att lära sig på egen hand. Vissa gator och lägen är som regel billigare/dyrare än de övriga av vissa anledningar. Vissa brf:er är extra bra. Bostäder av viss typ eller storlek finns väldigt få/många av vilket påverkar prisbilden.

5. Fokusera på områden och bostadstyper där den typ av objekt du söker är det dominerande. Det är lättare att lära sig en marknad där många objekt är identiska eller snarlika. Det är också lättare att utnyttja slumpvisa variationer i sådana områden. En viss vecka säljs ovanligt många objekt och då minskar ju risken för höga slutpriser.

Ytterligare en grej att notera är om lägenheter säljs av samma eller olika mäklare. Är det samma mäklare kommer du inte att tillåtas delta i flera budgivningar. Undvik då att binda dig till en lägenhet utan försök få vara med på utvecklingen i flera budgivningar. Jag menar då att gå in i en redan pågående budgivning, lägga ett bud, gå ur, lägga ett bud i en annan budgivning osv. Mäklaren lär inte gilla detta men så länge du inte är direkt aktiv i flera budgivningar parallellt borde du kunna ha en chans att följa utvecklingen i flera objekt. Säljs lägenheter av olika mäklare kan du lägga bud parallellt och spela fulspel som du vill. Mäklarna gillar garanterat inte det men de kan i praktiken inte göra så mycket åt det.

6 gillningar

Åh vad roligt att läsa! Stort grattis till drömlyan!:clinking_glasses::smiley:

2 gillningar

De bästa bostadsköpen jag/vi gjort:
1.köpa av privatperson (mera vanligt förr)- säljaren vill att man gillar deras boende så är man trevlig och verkligen gillar objektet och bestämmer sig snabbt så går det vägen!
2. Som skrevs i tråden- lägga ett bra bud och villkorar kontraktsskrivningen med kort tidsfrist- det blir inte alltid bästa priset men man får sitt boende
3. Damsuga mäklarsidorna innan objektet hamnar på booli/hemnet- ringer- lägger bud och villkorar enligt ovan

Ska man sälja ska man i princip alltid ut på marknaden
Ska man sälja utanför marknaden ska budet vara riktigt riktigt bra!

4 gillningar

Tyvärr finns objekter nästan ögonblickligen på Booli (men inte Hemnet) när de finns synliga på mäklarsidorna

Kan även rekommendera att faktiskt gå runt i området och lägga brev. Jag vet att det fungerade för våra grannar som köpte och ytterligare ett par vänner gör det nu och har fått gå på två visningar som inte ligger ute.

Intressant att det faktiskt funkar ibland alltså :sweat_smile:

Föräldrarna fick ett sådant personligt brev i brevlådan för ett par veckor sedan och visste inte om de skulle skratta eller gråta över desperationen och situationen på bostadsmarknaden :grimacing:

De var absolut inte i säljtankar men det kanske skulle fungera på vissa trots allt… Man kan ju faktiskt klippa en stor del av mäklararvodet.

2 gillningar

Har själva praktiserat detta med framgång. Fast, hm… det var för 50 år sedan!

3 gillningar

Precis så sålde en kompis sitt hus. Fick ett brev i brevlådan med namn och nummer från en köpare som de tillslut sålde till. Lyxigt!

Tyvärr ingen lycka på vårt håll, inte mycket som dyker upp på marknaden tyvärr. Kanske borde köra en runda och dela ut lite lappar på lokala matbutiken t ex.

2 gillningar

Är det inte knepigt att lägga ett förhandsbud utan ens ha gjort besiktning eller ens sett huset i verkligheten?

Dök nämligen upp ett hus idag (första på typ 3 månader som ens varit intressant) men visning är nästa söndag. Bokade visning nu men vet inte om jag skulle ringt och lägga ett bud också men det känns vanskligt när man inte ens sett det.

Du kan alltid lägga ett bud som du säger gäller förutsatt att du får komma och titta på huset innan visningen. Finns ganska många exempel på hur man kan formulera sig om man googlar på det.

2 gillningar

Mäklare frågar ofta vilken belopp man skulle buda för att fixa en förhandsvisning från ägare. Mäklaren vill undvika att fixa en förhandsvisning för någon som inte ens tänka buda högre än utgångspriset

Man kan också villkorat budet så att du har rätt att ta dit en besikningsman efter kontraktsskrivningen samt ha rätten att häva köpet om ett allvarligt fel upptäcks.

Min syster och svåger gjorde så och då upptäcktes det att taket var illa + andra saker. Besiktningsmannen uppskattade de kostnaderna till 800 000kr. Min syster och svåger sa då att de ville få rabatt/häva kontraktet och säljarna ville inte börja om med försälningsprocessen så de mötter på halva vägen.