Mycket intressant!
Det stämmer väl med det jag läst om Cyperns hälsovård
Mycket intressant!
Det stämmer väl med det jag läst om Cyperns hälsovård
Här sprang jag på en intressant studie angående Housing inom Europa ifrån Eurostat. Cypern ligger mycket bra till även på den.
Några tankar kring den?
Meh! Ska det inte vara så att Finland är bäst på allt jämfört med sverige? Det där kan inte stämma!
Det land dina barn och barnbarn bor i förstås. Vem i sitt fulla sinnes bruk vill vara ifrån detta??
Alla har inte barn. Så frågan är klart intressant.
Då är det ett desto större problem!
Varför är det ett större problem att flytta utomlands om man inte har barn?
Lite sent på bollen men har liknande funderingar. Om tyng punkten ligger på kapitalvinst, så bör den svenska ISK modellen vara hyfsat bra med 1% schablon. Jag själv har övervägt en trust konto (Isle of Man) men är osäker på om man kan lita på dem internationella rådgivare.
Vad gäller skattenivåer inom Europa, kan jag rekomendera en närmre titt på PwC’s worldwide tax summaries för djupare information även på individnivå. Vad gäller personal income tax (PIT). Samt capital gains tax (CGT). Och yearly allowance med mera. Mycket intressant sida!
Är det skattesystemet som gör Malta så populärt?
Har bara varit till Valetta en gång och det är drygt 30 år sedan, men jag minns inte ön som något extraordinärt på något enda sätt. Finns många vackrare platser i Europa, men något med kosing måste det ju vara som gör just den ön så poppis misstänker jag.
Om de vill minska inflyttningen är det väl mest effektivt att göra något åt de ekonomiska förhållanden som får ön att bli den magnet som drar dit flyttande människor…
[EDIT] Använde AI för att fråga varför så många vill bo just på Malta och insåg snabbt att det är ett skatteparadis i kombination med ett mecka för onlinespel och fintech. Officiellt språk är engelska och ön har 300 soldagar om året. Så att göra något åt de ekonomiska förhållandena som attraherar inflyttade + företag är ju med all sannolikhet högst inaktuellt ![]()
Gotland är 10 gånger större än Malta. För att få samma befolkningstäthet måste Gotland ha nästan 6 miljoner invånare…