Bästa kreditkortet 2021? | Stöd gärna RT genom Komplett-kortet via sponsrad länk 🙏

Stöd gärna RikaTillsammans genom att välja Komplett-kortet
Som du kanske har märkt har vi valt att hålla forumet fritt från reklam och kostnadsfritt för alla. Ett sätt för oss att finansierar det är genom att ha utvalda samarbeten. Ett sådant är med Komplett Bank. Vi använder själva deras kort och som du ser i tråden är det ett av topp-3-korten.

Så genom att välja Komplett-kortet via vår sponsrade länk nedan så får du ett bra och kostnadsfritt kort som ger dig bonus, du bidrar till att hålla forumet reklamfritt och du bidrar till skatteintäkt till samhället. Win-win-win. :slightly_smiling_face:

Tack till dig som använder länken ovan. :pray:

Tänkte vi kunde ha en stor tråd för att diskutera vilka kredit och betalkort som är bäst för tillfället.

Personligen så körde jag Revolut tidigare men efter Brexit krävde dom att man skulle identifiera sig igen vilket inte funkade varken för mig eller min sambo. Nu har jag både Lunar och PFC och de fungerar på samma sätt som Revolut. PFC är extra bra för det använder bankid.

För kreditkort har jag haft Rebilla och Komplett. Rebilla las ju ner och nu har Komplett sänkt sin bonus. Så jag vet inte om det finns någon bra ersättare här i dagsläget.

Meddelande från moderatorn
önskemål från er har jag gjort om det här första inlägget till en wiki. Det vill säga vem som helst kan ändra eller uppdatera för inlägget genom att klicka på “Redigera”-knappen.

Sammanfattning (uppdateras kontinuerligt)

Kortnamn Hemsida Årsavgift Cashback E-faktura Avgift på uttag i Sverige/utlandet /valutapåslag Övrigt Info senast uppdaterad
Komplett Mastercard Komplettbank 0:- 0,5%; 1% på enskilda köp över 20 000:-; 4% på köp på Komplett Nej Nej / Nej / 1,75 % Cashback-tak: 500:-/mån och 2000:-/12mån 2021-02-04
Amex Blue Cashback Americanexpress 420:- (med första 12 månader gratis*) 1,25% Ja 4% / 4% / 2% Extrakort 0:- *Bjuda in vänner 420kr. 2021-04-21
Everyday-card Mastercard Everydaycard 195:- (från och med andra året) 1% på mat och bensin; Övrigt 0,5%; Per halvår: 1% på allt efter att man handlat för mer än 20000:- Ja 2% / 2% / 1,55% 2021-02-04
Circle K Mastercard Circlek 0:- 0,5%; 1% på köp hos Circle K Ja 3% / 3% / 2% Extrakort 0:-; 15-25 öre rabatt/liter 2021-02-04
Shell Mastercard Shell 0:- 0,5% Ja 3% / 3% / 2% 15 öre rabatt/liter; Sparränta 2% på belopp upp till 15 000:- 2021-02-04
CarPay Visa Få 100 kronor att handla för 0:- Ja Ja 2% / 2% / 1,5% Erbjudandet gäller nyteckning av kort fram till 30 juni 2021 2021-04-21
6 gillningar

Har också haft Revolut tidigare men brexit och att mitt pass gick ut blev spiken i kistan för min del. Visst, jag har kvar kontot å det går att använda efter diskussion med deras kundtjänst men något i hela den processen sa att jag inte pallar med Revolut mer just nu, framför allt att man måste göra över pengar med regelbundenhet.

Har ett klarnakort kopplat till mitt SEB bankkonto som jag använder via Apple Pay, det är ett av mina krav på ett kort och det har ju inte SEB (förmodligen som enda bank i Sverige)… Klarna har ju också ett sparkonto man kan spara på för 0.85% ränta. Även engångskort kan man använda men jag har inte provat hur det funkar än…

Klarna kortet visa kopplat till LF bank konto. Pengar dras direkt med autogiro. Riktigt nöjd och fungerar utmärkt. Gratis och fungerar likadant som LF kort fast utan avgifter. Har även Norwegian Visa om jag vill ta ut kontanter från automater då de tar ingen extra uttags avg. Då brukar jag betala in då det finns redan pengar på kortet.

Tack @Ballongpinne för att du startade tråden. Var precis på väg in i forumet och göra samma sak. Fick precis mejlet från Komplett att de sänker sin bonus. Delar din uppfattning om Revolut, har strulat så in i h-e på sistone. Särskilt på företagssidan.

Ska bli spännande och se. Någon som har erfarenhet av N24 eller PFC?

Fick detta mail från komplettbank:

Från och med 1. januari 2021ändrar vi på bonusintjäningen för ditt Komplett >Bank Mastercard. För transaktioner bokförda från 2021-01-01 gäller följande:

• 4 % på alla köp hos Komplett.se
  • 1 % bonus på alla varuköp över 20 000 kronor*
  • 0,5 % bonus på alla varuköp*

*gäller i butik och på internet.

Du behåller självklart dina redan intjänade bonuspoäng och fortsätter att tjäna bonus på samtliga varuköp.

Du kan fortfarande tjäna upp till 500 poäng per månad och 2000 poäng per senaste 12 månader.

Poängen använder du precis som förut för att betala utestående belopp på ditt Komplett Bank >Mastercard. 1 poäng = 1 krona.

Dags att byta kanske? Men till vad i så fall?

2 gillningar

Jag såg också detta nyligen så nu tänker jag att man får leta efter ett nytt kort. 0,5% är inte mycket på vanliga köp eller tankning.
Är öppen för bra tips.

Klipper kortet nu, ingen anledning att ha det kvar. Allting är ju dåligt med det, låg kredit, kass bonus, ingen app, kass kundtjänst etc.

2 gillningar

Jag fick också mailet innan, var ganska väntat att det skulle komma en försämring i villkoren förr eller senare. För våra gemensamma utgifter använder jag och min sambo Everydaycard.
Jämfört med Komplett:
Fördelar:

• Stöd för e-faktura.
  • Går att ha extrakort.

Nackdelar:

• Årsavgift.
  • Sämre bonusvillkor.
  • Inget stöd för Apple Pay.
1 gillning

Hmm det lät intressant. Har lf idag och är guldkund så jag slipper avgiften, men bra att veta att denna möjlighet finns.

Jag måste säga att jag inte har haft något strul med Revolut alls, bytte ju banklicensen till Lettland ett tag sedan och fungerar klockrent.
Jag har Komplett som kreditkortet på botten men använder alltid Curve som handels kortet. Den använder jag även att toppa Revolut kontot… Har fungerat felfritt hittills

3 gillningar

Jag undrar om Komplett verkligen menar enskilda köp över 20 000 kr eller om de menar som Everydaycard har, att när man sammanlagt handlat för 20 000 kr så får man därefter 1% bonus under resten av bonusperioden (halvårsvis hos Everyday). Men Komplett nämner inga perioder. Jag har precis skickat frågan till Komplett om hur de egentligen menar. När jag fått svar lägger jag upp det här.

4 gillningar

Japp, jag är lättfotad när villkoren förändras till det sämre. Så fort ett alternativ med bättre villkor dyker upp byter jag.

2 gillningar

Som alla andra har jag också sett komplett banks förändringar.

vilket kort skulle vara bättre?
om man endast tittar på bonus 0.5 % och 0kr årsavgift.

Komplett har faktiskt nyligen lanserat en mobilapp. Den visar mer än hemsidan, exempelvis reserverade belopp. Det uppskattar jag. Men det är många turer varje gång man ska logga in: Klicka på logga in med bankid - dirigeras till webbsida där man ska välja språtk - välja mobilt bankid - knappa in personnummer - starta bankid manuellt och verifiera - manuellt gå tillbaka till appen - till sist klicka på verifiera inloggning.

Jag letar också efter nytt kort nu efter att både Rebilla och Komplett insett att deras erbjudanden var för bra :slight_smile:

2 gillningar

Ang revoluts nya verifiering med pass, så kan jag för allt i världen inte få det att funka. Jag behöver inte längre Revolut så jag tänkte ta och avsluta det. Idag försökte jag, men inte heller det lyckades jag med, då jag har 9.90 kvar på kontot. Hur gör man? Kan man skicka tillbaka det till sin bank? Eller kanske hitta någon vänlig revolutkund som kan ta emot pengarna? :slight_smile:

@Alice: Jag undrade också detta, och fick svar av Komplett att det bara är på enskilda transaktioner om minst 20.000 kr man får 1% bonus. Så i praktiken får man räkna med 0,5% bonus på Komplett framöver. Samma bonus som på gamla trotjänaren Preem utan årsavgift och med gratis extra-kort alltså. Jag funderar på om Everyday-card är enda “bonus-maxande”-alternativet nu.

2 gillningar

Hej Holger, tack för svaret. Komplett har ännu inte svarat mig så du hann före. Vad tråkigt att de menar enskilda köp, då är det ju som du säger i princip 0,5% på allt, bara. Då blir det för min del att gå tillbaka till Everydaycard som huvudkort, som jag hade innan Komplett och Rebilla dök upp och var bäst en tid. Bra med Everyday är att de inte har tak på bonusen, och att man alltid får 1% på matbutiker och mackar. När man handlat över 20 000 sammanlagt under bonusperioden (utöver köpen i matbutik/mack) får man 1% på allt under resten av perioden. Ibland kör de också någon kampanj med 2%, som nu 15/12-15/1 i matbutiker, samt diverse rabatterbjudanden från olika samarbetspartners. De har visserligen årsavgift men när jag tidigare hade Everyday som enda kort tjänade jag lätt in årsavgiften på bonusen så jag var ändå nöjd. Kan också tillägga att bonusen automatiskt räknas av på fakturan på våren och hösten så man behöver inte begära ut den som hos Komplett. (Jag får inte betalt av Everyday för att göra reklam för dem, är bara nöjd kund sedan många år. :slight_smile: Är inte så imponerad av deras kundtjänst de gånger jag behövt fråga något - frågade en gång om brytdatum och fick följdfråga om mitt personnummer!! - men i övrigt har det fungerat bra.)

Har också Komplett kreditkort och funderade på att byta. Vad säger folk om american express Blue cashback? Kostar förvisso 425/ år, men 1,25% cashback på allt man köper.

Everyday har väl en avgift? Shell mastercard har också 0,5% cashback fast ingen avgift…

Ja, Everyday har en årsavgift på 195 kr men den kan vägas upp av att man periodvis får 1% bonus om man handlat tillräckligt mycket under perioden, och ibland 2%, se mitt inlägg för ett par timmar sedan.