Bästa kreditkortet 2021?

Ja, om man handlar tillräckligt mycket så överväger den fördelen…

Sedan Rebilla tackade för sig så använder jag Coop Mastercard. Anmälde mig när de hade kampanj med slopad årsavgift första året.
Har inte räknat på det, men blir väl några bonuscheckar om året. Förstås endast värt det om man då och då handlar maten på coop, och när gratisåret är slut så räknar jag med att säga upp det.

Har av och till använt mig av olika SAS Amex, men det krävs ju att det går att resa någonstans för att det ska vara värt det.

Vad tror ni om American express Green card? Verkar vara likvärdig bonus som kompletts föredetta, vet dock inte om de ha efaktura eller faktura avgift

Jag läste på deras hemsida att bonusen för American express green card är värd 0,43% av det man handlat för om man använder den för att betala av fakturabeloppet. (Antar därmed att det finns andra sätt att använda bonusen som ger ett högre värde, men har inte tittat närmare på det.) 0,43% kändes ju inte så kul.

Det som gör mig skeptisk är att det verkar (har inte kollat upp så noga dock) inte vara lika gångbart överallt som Mastercard/Visa. Men annars skulle jag lätt tjäna in årsavgiften på alla köp som jag och frun gör.

Vi kör, har kört i flera år, på Cirkle K Mastercard. Som många andra så har dom 0,5% bonus utan tak och utan avgift. Fram tills nyligen så hade de 1% bonus om man handlade minst 1000 liter bränsle per år (vilket vi kom upp i) men det tog dom alltså bort.

Min erfarenhet av American express är att det oftast (men inte alltid) accepteras på större mataffärer och där man gör sina dyrare inköp, t ex i samband med resor.

Det är dock tillräckligt många ställen som inte accepterar Amex för att man ska behöva ha ett MC eller visa i reserv.

2 gillningar

Ok, bra att känna till :slight_smile:

Haft ett SAS Amex och SAS Mastercard då jag har rätt mycket utgifter i jobbet med hotell och dylikt, har dock sagt upp bägge dessa då mitt flygande är obefintligt och SAS inte är ett favoritbolag längre. Amex var inte gångbart överallt men fantastisk kundservice har de ivarjefall.

Har nu Kompletts MC men vet inte hur mycket jag orkar mecka för att hitta ett nytt med bättre bonus… Behöver ha ett till jobbet och detta har tråkigt nog lite för låg limit emellanåt.

Jag använder P.F.C. och har gjort det ett tag. Det är ett kontokort utan avgifter. Inga växlingsavgifter (obegränsat) eller utagsavgifter upp till 3000 kr per månad (minns inte exakt). De har en premiumtjänst där man får 10 000 kr i uttagsgräns.

Det finns inga smarta funktioner för virtuella kort för internetköp. Däremot kan man frysa kortet tillfälligt om man tappar bort det.

Det finns inte kontoutdrag som man skulle kunna mata in i spirecta. Har man några få automatiska transaktioner (Patreon och parkeringsbolag) går det an att göra det automatiskt. Men jobbigt om man använder det varje dag.

Det är ett relativt nytt kort och det kommer fler funktioner allt eftersom.

Man kan skapa grupper med andra användare för att dela på utgifter. Markerar sina köp och appen räknar ut vad man bör ersätta de andra med.

De har en kreditfunktion som jag gillar för den är transparent gällande totala kostnaden. För 10-50 kr i månaden (beroende på köpets storlek) kan du dela upp ett köp på delbetalning. Du måste ha betalat hela varan först och sen välja att delbetala den. Inga %-kostnader eller uppläggningsavgifter, alla kostnader framgår från början. Den effektiva räntan blir ca 15 %.

Relaterat till den krediten håller de på att rulla ut en ”flexkredit” men den verkar rätt värdelös och väldigt dyr. 5 kr/dag med negativt värde på kontot. Osäker på vilka belopp den tillåter dock.

De har sparmål och veckobudget man kan ställa in, ingen ränta eller så på sparmålet.

Det finns inga bonusar.

Det har BankID och en rätt bra app, det är ett plus. Man kan väldigt smidigt sätta in pengar via Swish.

Kundtjänsten når man via chatt i appen och de är rätt snabba att svara och trevliga även om de inte kan svara på ens frågor.

Kortuppgifter går att kopiera direkt från appen vid internetköp.

Det är ett Mastercard och eftersom mitt vanliga kort är ett visa kompletterar de varandra.

Det som inte gör kortet speciellt bra är att man inte får köpa värdepapper med kortet!
Jag upptäckte det i våras när jag inte kunde köpa en andel på Switchr. Det finns (tydligen) en luddig text om det i avtalet och nu verkar de ha byggt in en spärr mot såna köp också. Deras kundtjänst förstår inte vad man pratar om när jag frågar dem om det.

De har en premiumtjänst som är extremt tunn just nu. Analys på vad man spenderat pengar på och jämförelser mot tidigare månader, fler sparmål samt grupper, högre uttagsgräns, gratisersättningskort.

För att summera, det är inte ett jättebra kort och har få funktioner. Men det är extremt enkelt att skaffa om man vill ha ett extra kort utan valutaväxlingsavgifter. Bra för den som gör oregelbundna köp i utländsk valuta. Jag har haft nytta av det då mitt vanliga kort inte funkade någon dag. Patreon-medlemskapet går via det. Det är inget kort man använder för att ”minmaxa”.

Det minimalistiska kortet skulle man kunna säga.

Innan det testade jag revolut när det var något erbjudande om att få pengar om man skaffade det (var via denna blogg). Men jag fick inga pengar och ansökningsprocessen var så jobbig att jag avslutade mitt konto :sweat_smile: besviken på att de inte höll vad de lovade.

1 gillning

Jag upplever att kreditkort verkligen är en sak man kan spara en hel del på om man använder dem rätt, men det gäller att läsa på om villkoren och veta hur man ska använda dem för att få ut värdet (jag tänker alltså inte på det uppenbara - att betala fakturorna i tid).

Själv har jag en rejält påkostad uppsättning resekort (SAS Amex Elite och SAS MC Premium) som för mig makes sense och är “bäst” för mig som har en hög spenderingstakt och reser mycket både privat och i tjänst (än så länge). Har även Curve och Revolut för resevalutor, funkar utmärkt!

Men denna tråden kanske fokuserar mer på “billigast” alternativt en kombo av billigast/mest bonus?

Kör motsvarande upplägg med SAS Amex och MC samt parallellt Revolut Metal som ger 1% utanför Europa med fria uttag och utan valutapåslag. Nöjd!

Beträffande detta ämnet så skulle jag vilja rekommendera tråden om detta på Flashback. Den har pågått sedan 2006 och brukar alltid blossa upp igen när något populärt kort försämrat sina villkor (som nu). Verkar vara Amex blue och Everyday som diskuteras flitigast där just nu.

Själv kommer jag nog att fortsätta använda mitt Komplett-kort för tillfället. Även om det är lite så är ju ändå 0,5% alltid något och jag gillar att jag kan använda det via telefonen. Att jag sedan både får ett tydligt mail och ett SMS när en ny faktura anländer gör att det bara är mitt eget fel om jag missar en betalning. Hemsidan lämnar visserligen en del att önska, men man kan inte få allt antar jag.

2 gillningar

Kommer återgå till mitt Preem då det ger mer i rabatt på soppan än Komplett ger i bonus så länge literpriset är under 20kr. Min bank har dessutom av någon anledning ingen möjlighet att ta emot en e-faktura på hela beloppet från Komplett, vilket gör att räkningen måste läggas in manuellt samt riskerar att bli obetald om man glömmer eller hamnar på sjukan.

Någon som har använt Curve blue som kan ge lite kommentarer kring det?
Jag funderar på att testa det för att min företagsbank inte har Apple Pay på sina debit kort (VÄRDELÖST!!) som är det enda jag använder…

Jag kör curve. Funkar jättebra. Lätt att växla mellan underliggande kort. Enda kruxet är att det blir ett litet valutapåslag på helgerna om man använder annan valuta än det underliggande kortets (handlar på nätet i dollar tex).

1 gillning

Jag kör SAS Amex Premium samt SAS MC. Mastercard kör jag via Curve för att få bättre valutaväxling samt Apple Pay. Visst, det kostar totalt cirka 1500:- per år, men givet att man hyfsat lätt (beroende på spend) kan komma upp i en “gratis” flygresa i business/first anser jag det vara värt det - särskilt med 2-4-1.

Jag har haft problem med mitt Curve , köpen vill inte gå igenom ( förutom vid något enstaka tillfälle) och jag får nyttja de underliggande korten direkt. Speciellt har jag haft problem på bensinstationer , där har mitt Curve aldrig gått att nyttja. Kanske har med någon säkerhetsinställningarna på de underliggande korten att göra… har inte orkat grottat ned mig i det… @purjo Har du behövt göra någon inställnig i dina underliggande kort för att få det fungera ? Älskar upplägget och vill jättegärna att det ska fungera så man slipper bära runt på fler kort. Men just nu så är det för osäkert för att kunna släppa de andra korten. Och därmed får man istället ytterligare ett kort att bära på , snarare än ett par kort färre. :upside_down_face:

Sas amex och mc med curve som extrakort för att slippa valutaväxlingsavgift.

SAS Amex Elite använder jag till i stort sett alla inköp. Både privat och för företaget som privata utlägg. Betalar givetvis hela statementbeloppet varje månad.
Bör nog snart kunna flyga jorden runt på poängen. Om jag hade varit chef över MSB vill säga.

1 gillning

Jag har säkerligen ett av Sverige sämsta kort - Handelsbanken Allkort. Men bakgrunden går tillbaka till slutet av 1970-talet. Jag skulle åka till USA några månader. Hade köpt ett två-månaders busskort med amerikanska bussbolaget Greyhound och hade planerat att resa runt hela USA och Canada under dessa två månader och sedan stanna en månad i Kalifornien där jag kände en tjej som var i samma ålder som jag själv och som jag bedrivit business med under ett antal år. Dvs inom musikproduktion. :smiley:

Jag hade redan innan jag lämnade Sverige blivit förvarnad att det var lönlöst att hyra bil i USA och bara visa upp pass, internationellt körkort och en bunt med resecheckar. Utan skulle man hyra bil så skulle man ha ett kreditkort. Antingen VISA eller Master Charge (det som idag heter Master Card) eller American Express.
Och då föll slumpen med tanke på mina föräldrars bankkontakter på just Handelsbankens MC kreditkort. Att jag sedan inledde ett förhållande ihop med den unga musikbolagstjejen i Los Angeles och blev kvar i USA nästan tre år från planerade tre månader är en annan story. :laughing:

Sedan har jag bara behållit detta kort. Idag kan jag självklart kortets 16-siffriga kortnummer utantill men inser att kortet som sådant knappast är något femstjärnigt kort. Men trots att jag använder det nästan dagligen (på internet) så har jag inte någon gång under dessa dryga 40 år haft problem med det. :+1:

4 gillningar