Bästa parkeringsfonden

Jag förstår att man inte ska lägga pengar på hög för att försöka tima marknaden. Om jag nu trots det vill ha lite pengar i någon räntefond som inte korrellerar med börsen - vilken ska jag välja? Någon fond måste ju vara bäst. Jag tänker nu också i termer av SAVR och Fondo så att den blir så billig som möjligt.

Kanske AMF räntefond mix? Billig, kostar bara 0,10 men den lär inte ge särskilt mycket avkastning.

Undvik räntefonder med företagsobligationer då dessa korrelerar starkt med aktier.

Annars är ju ett sparkonto med inättningsgaranti och så hög ränta som möjligt kanske det bästa valet om du nu vill “parkera” pengar som ska vara lättillgängliga.

Annars kanske guld kan vara ett alternativ? Xetra-gold är en populär ETF.

Intressant tanke, men här måste man vara medveten om att guld rör sig endel och är inte helt korrelerad mot börsen, tex brukar guldet följa med ner i början av en krasch, men återhämta sig bättre - så har dock inte varit fallet i coronatider… Men absolut mer stabilt och rimligt i dagsläget om man ser till inflationsjusterad avkastning tänker jag…

Ännu inte bestämt mig för om jag gillar AMF mix eller EUN3 minst illa.