Bästa sätt att belåna sig?

Hej!

I grunden är jag väl av tanken att den som har lån inte är fri. Men jag är ung och vid en eventuell krasch hade jag kanske kunnat tänka mig att belåna portföljen för att investera i aktier. Dock har jag inte så bra koll på hur man faktiskt går tillväga om det skulle ske.

Vilket är det bästa sättet att belåna sig för att investera i aktier?

Jobba heltid och som nu när det är covid kunna ta 100% csn med lån. Plugga valfri distansutbildning inom konst för att lägga allt csn i investeringar. ^^

CSN och bolån är i min mening de bästa då de tenderar att ha fördelaktiga räntor samt fördelaktiga återbetalningsplaner. Och om man håller sig till dessa så är det svårt för banken/staten att kräva tillbaka lånet i förskott. På nästa nivå skulle jag säga värdepapperslån, dvs portföljbelåning hos börsmäklaren. Fortfarande hyfsat schyssta räntor om man håller belåningsgraden låg och har väldiversifierad portfölj. Varför denna inte hamnar på samma nivå som CSN och bolån är pga villkoren för hur krediterna kan krävas tillbaka. T.ex. så kan man bli överbelånad om en krasch händer så att man blir tvungen att sälja av innehav vid sämsta tänkbara tidpunkt. Andra typer av direkta lån tenderar att ha ännu sämre förutsättningar (högre ränta, sämre kontroll på hur och när man kan betala tillbaka etc.)

Utöver dessa har jag väldigt dålig koll på att skapa hävstång med andra sorters finansiella instrument (så som optioner etc.)

1 gillning

Avanza har en rättså fördelaktig belåning med sin “superränta” framför allt om man vill hålla sig till att bara belåna en mindre del av sin portfölj, det är bara att ansöka via deras site och det är lätt att betala tillbaka. Jag skulle ej rek att belåna sig mer än vad man har på sitt sparkonto (när det gäller belåning för att köpa aktier alltså), dels så att man inte tvingas sälja av vid en börskrasch och sen kan ju ränteläget se annorlunda ut i framtiden.

Viktigt att vara medveten om att man riskerar att förlora väldigt mycket på att handla aktier med kredit.