Bedrägeri, investering - Global CTB

Jag har råkat ut från ett investeringsbedrägeri gällande en kryptovalutaplattform, - Global CTB -. Det är polisanmält till både svenska och brittiska polisen samt informerat till Finansinspektionen i resp land.

Jag har tyvärr blivit totalt grundlurad och skammen, ilskan och hopplösheten är stor. Jag lånade nämligen pengar och förde över via bitcoin-köp. Många hundratusen… =((((
Nu när jag vill ta ut mitt hela investerade belopp inkl vinst så blir allting så himla jobbigt helt plötsligt. De vill ha ytterligare insättningar för bankavgifter. Sk cross listing and conversian fees för att kunna konvertera mina ”assets” i UK till fiat valuta i Singapore och därifrån överföring till min bank…

Finns det någon som har några tips/råd på vad man skall säga till låneinstitutet för att kunna förhandla om/förlänga/minska lånen/månadskostnaden som annars kommer knäcka vår ekonomi inom kort?

desperata hälsningar.
/S

5 gillningar

Usch vad tråkigt! Starkt av dig att öppna dig och skriva här för att be om råd och få perspektiv. Jag tror att många i samma situation bara skulle gräva ned sig. Styrkekramar till dig och familjen!

När det gäller låneinstituten så tänker jag att de är intresserade av att kunna få tillbaka en så stor del som möjligt av sina utlånade pengar. Om de, som du skriver, knäcker er ekonomi så kommer de inte att få sina pengar. Därför tror jag att de kan vara öppna för att titta på alternativa återbetalningsplaner om du är öppen med dem och förklarar vad som hänt och hur det nu ser ut för er. Med stöd av din polisanmälan finns det stor trovärdighet i din beskrivning av vad som hänt och för långivarna är du sannolikt varken den förste eller siste som hamnat i denna situation. Tyvärr.

3 gillningar

Hej, tack för dina fina ord. Det ligger mkt i det du säger, att de är intresserade av att få tillbaka så mkt som möjligt. Alternativ återbetalningsplan är vägen fram. Tack!

4 gillningar

Jag tror det är bra om du själv har ett eget förslag till realistisk avbetalningsplan. Du är den som trots allt har bäst koll på din ekonomi och det visar för låneinstitutet att du tänkt igenom din situation. Dessutom minskar det risken att du ogenomtänkt säger ja till en dålig avbetalningsplan i stället för att fortsätta förhandla. Jag antar att det finns en frestelse att tacka ja till första förslaget du får, även om det inte skulle vara hållbart på sikt.

Vad säger de mer rutinerade på forumet? Jag har bara tittat på Lyxfällan och försöker dra mig till minnes hur de agerar.

Är det exempelvis ett smart förslag att förslå att räntan fryses och att trådskaparen bara ägnar sig åt att amortera för att få ner skulden?

@senl, hur illa är det med lånet i detta nu?

• Har du lyckas betala alla räkningar?
  • Fått betalningspåminnelser?
  • Gått till inkasso?
  • Hamnat hos Kronofogden?

I Lyxfällan verkar det vanligt att låneinstitutet kräver en lite extra stor första uppoffring för att dra tillbaka inkasso eller Kronofogden och godkänna avbetalningsplanen.

Jag tror att det kan vara läge att ändra inställning också. Det är främst du som har tagit en enorm risk med någon annans pengar och banken tycker inte att lite är bättre än ursprunglig överenskommelse.

Jag antar att det är ett blancolån vi pratar om? Har det ännu inte gått vidare så tror jag att du ska vara glad om du får amorteringsfritt i ett par månader upp till ett halvår. Sett ur deras perspektiv är det nämligen ingen större katastrof om det slutar upp hos KFM och det finns olika typer av kreditinstitut som har det som strategi att deras kunder ska hamna där eller hos ett inkassobolag som de själva driver som dotterbolag. Är det något banker har så är det sittfläsk och tålamod så man ska passa sig för att förvänta sig förståelse eller komma med underliggande hot om att de ska ta det du klarar av för annars blir det ingenting.

Som jag förstod det så är lånet relativt nytt? Förhandla om ränta är nog varken aktuellt eller gör särskilt stor skillnad i din situation. Minska lånen eller diskutera ackord är knappast aktuellt om det är ett nytt lån. Jag tror din bästa chans är att förlänga återbetalningstiden, förutsatt att du inte redan nu har tagit det på maxlängd.

Tack för god input. En egen betalplan är smart.

Denna månad har jag lyckats betala med hjälp av sem.buffert. Om ett par månader finns inte den möjligheten längre.

Ej fått påminnelser eller bet anmärkning ännu och vill förstås undvika detta in i det sista.

Min fru får minimum från försäkringskassan i sjukpenning.
Jag står mellan jobb och söker för fullt.
Detta gör att det går snabbare utför.

1 gillning

Jag har ingen erfarenhet av detta alls. Du skriver att de vill ha ytterligare insättning för att du ska få tillbaka din investering plis vinst. Finns det info på deras hemsida att det är så förfarandet ser ut? Dvs att det kan man läsa till sig innan man börjar investera hos dem? Kan de dra dessa “avgifter” från dina redan investerade medel?

När du gjort polisanmälan - fick du någon uppfattning om det var fler som hade drabbats?
Beroende på vem som du lånat av och hur din/rean situation ser ut i övrigt. Kan du baka in det här lånet i ett tex bostadslån om det skulle hjälpa utifrån räntan, betalnings/amorteringsplan etc?

1 gillning

Varför inte kontakta Kommunens budget- och skuldrådgivning?

1 gillning

Tack, visste inte det fanns.

1 gillning

Det brukar vara ”omöjlig” av tusen olika skäl, på samma sätt som man måste betala för att få ut arvet efter en rik okänd faster i Nigeria.

Nästa steg är att det dyker upp advokater och rådgivare som erbjuder sig att mot ersättning hjälpa till att få tillbaka pengarna.

Finansinspektionen delar upp dessa bedrägerier i tre steg

• Försäljningsfasen
  • Avgifter och återköp i nästa fas
  • Räddningsfasen

I värsta fall blir man alltså blåst tre gånger om, men @senl har lyckligtvis börjat dra i nödbromsen efter första steget. Nog så smärtsamt, men om man inte känner till mönstret finns det risk att händelserna skenar iväg fullständigt.

https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/investeringsbedragerier/sa-kan-det-ga-till/

5 gillningar

stämmer, blancolån som är tagna för ca 3 mån sen. Tack för viktig information. Förstår att bankerna är stenhårda.

1 gillning

Det är även lätt att slå på sig själv i en sådan situation. Jag har också blivit lurad och förlorat pengar. Det viktigaste är att göra precis det som du gör. Vara ansvarig, städa upp det som behöver städas upp och sedan lära sig det man behövde lära sig.

Min mentor skojade alltid med mig:

När en person med erfarenhet träffar en person med pengar händer alltid samma sak. Personen med pengar får erfarenhet och personen med erfarenhet får pengar.

Nu har du fått erfarenhet. Om än en dyrköpt sådan. Låt den inte ha varit förgäves. I varje tunna med skit finns ett guldkorn. Lite enligt principen:

vad är det mest fantastiska med det här?

Kanske för tidigt i processen men det är verkligen något att utforska vid tillfälle.

PS. Sedan skulle jag försöka komma i kontakt med andra, tex någon Facebook grupp eller liknande, kanske polisen kan tipsa eller så.

6 gillningar

Tyvärr är detta enbart en stor scam. Finns mängder med folk som varit med om exakt samma. De får en hemsida, de sätter in pengar, sedan med falska grafer och värde på dina innehav så ser det ut som du bara ökar i avkastning för varje dag. Första gångerna du försöker ta ut ett mindre belopp så går det igenom och tillförliten ökar och du vågar satsa mer för det gick ju att ta ut pengarna sist. Beloppen blir större och när du väl vill ta ut pengarna eller börjar förstå att detta kanske är en scam så går det inte.

Då kommer nästa del i scammen. De börjar med att säga att “bara du sätter in för transaktionskostnaderna så får du pengarna” och de som redan satt in mycket pengar tänker “ja, vad gör 20 000 kr till om jag får mina xxx pengar”. När du gör detta och inte får pengar trots allt så kanske de hittar på andra problem som du ska stå för och många fortsätter ge pengar för att de griper efter halmstrån.

Nästa del i scammen är när personerna faktiskt insett att de inte kommer få sina pengar och gör polisanmälan och försöker glömma vad de varit med om. Då kan de gå ett par månader och så kontaktas samma person som blivit scammad av en advokat som uppger att det varit många som blivit blåsta och han ska nu göra allt för att få tillbaka en del av deras pengar. Det ända du behöver göra är att sätta in mer pengar till honom för att driva på juridiskt. Man tänker att ja, lite pengar för att kanske få tillbaka hälften, varför inte? Tyvärr är detta bara en del i scammen från första början. De utnyttjar folks ångest och panik till att ta mer och mer pengar.

Så ge absolut INGA pengar till någon för allt är bara bluff och väl genomtänkt från deras sida. Jag kan bara tipsa om poddavsnittet här på rikatillsammans om just detta. Jag minns inte vilket det är men de tar upp mer eller mindre exakt detta problemet.

6 gillningar

tack för input Jan, din mentor hade helt rätt i mitt fall. Polisen har varit behjälplig så långt. Inläggen in detta forum har hjälpt mig bra. Brottoffermyndigheten är också kontaktad.

2 gillningar

Yes precis det du beskriver hände. De olika faserna i investeringsbedrägeriet beskriver Jan i poddavsnitt 180/181. Det var tyvärr brutalt likt den obehagliga resan jag varit med om.
Önskar att jag hade lyssnat på dessa avsnitt tidigare…

2 gillningar

Kolla också med ditt försäkringsbolag om dom kan vara behjälpliga på något sätt.

3 gillningar

Mycket tragiskt. Lider med dig, men som Jan säger du har får en gedigen erfarenhet och kommer garanterat inte att göra om det i framtiden.

Jag har själv suttit på pottkanten ekonomiskt, också självförvållat när man såg det i backspegel. Det är bara att bita ihop och kämpa på. Livet är långt så man kan alltid repa sig.

Bra att ni tagit tag i alla legala bitar med med polis och myndigheter.

I övrigt kan jag bara rekommendera att fokusera på likviditet så snabbt och så mycket som möjligt.

• Sålj av vad ni kan för att skapa cash
  • Ta första bästa jobb även om inte den lön/innehåll du tänkt. Du kan alltid byta jobb när något bättre kommer
  • Om din fru, trots sjukskrivning, kan sträcka sig och även hon ta ett jobb, åtminstone temporärt, för att få in mer cash snabbt.

Med likviditet och kontanter kan ni lättare lösa situationen, hålla fogden borta till ni kan ha hittat en mer långsiktig avbetalningsplan.

Kämpa på! I efterhand kommer ni att kunna skratta åt eländet :grinning::+1:

3 gillningar

Tack :pray:t3:. Dina ord värmer i vår emotionella berg o dalbana.

Det här är som sagt förjävligt. Tycker du är stark som går ut och ber om råd, förstår att det måste vara så sjukt jobbigt. Min mamma blev blåst på 4500 kr som lurade henne genom att skriva från min brors frus facebook och be om hennes bankdosas kod för “hennes var sönder”. Som tur kom de bara åt 4500 kr men dom kommer aldrig tillbaka utan är “frysta” på ett bankkonto så de kan heller inte använda dom men ändå… Vet hur länge hon mådde dåligt och ville bara gräva ner sig och inte prata om det.

Hoppas du tar dig ur detta och blir starkare! Har du lyckats få dessa pengar en gång så är det lättare andra gången :wink: Kämpa på och var inte rädd om att berätta och be om hjälp från utomstående, typ vänner eller anhöriga.

1 gillning

Du har rätt, det är mkt ångest o skam men jag ska fn inte ge mig. Däremot behöver jag komma till botten med mitt beteende och mina prioriteringar. Detta kommer definiera mig starkt för resten av livet. Tack🙏🏼

7 gillningar