Behöver köpa större bostad om 3 år, hur investera 1,7M

Hallo, noijar över att ha sparpengarna på börsen då vi kommer behöva köpa större boende om några år och allt verkar så osäkert just nu. Hur skulle ni investera i vår situation?

Värde på boende idag: ca. 6,5 miljoner
Lån: 4,6 miljoner
Sparat: 1,7M

Fruns inkomster: 480.000kr / år brutto
Mina inkomster: mellan 1,1 och 1,6 miljoner / år brutto

I.o.m. min lön kan vi lägga ganska stor andel av inkomsterna åt sidan.
Vi är båda några år under 40 år mer eller mindre, och har två mindre barn.
Till det nya boendet i Stockholm skulle det vara bra att kunna röra sig med 10M-13M.

Tidshorisonten är att vi vill vänta 2-3 år innan vi gör nåt åt boendet, p.g.a. eventuellt byte av arbete för min fru.

Frågan är då vad man ska göra med sparpengar under så kort tidshorisont. Å ena sidan vill jag inte ta risk att förlora 20 % som vi behöver till nya boendet, men å andra sidan börjar ju 5 % inflation per år ren kännas på 3 år.

Tack för råd!

Så kort sikt skulle jag vanligtvis rekommendera sparkonto med hög ränta ~1%

Om du är super rädd för inflation och att det ska äta upp era pengar skulle jag överväga permanentportföljen

En investeringsstrategi slm förklaras i denna boken. Du kan se det som en arbetshäst, inte den snabbaste (högst avkastning) men den är stabil och tuffar fram med en helt ok hastighet (~4% om året i snitt.)

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

Vet du redan idag att det är 20% av ditt totala sparande du kommer att behöva till den nya bostaden, eller har du råd att förlora som mest 20% av ditt totala sparade kaiptal?

Ett sätt att tänka är:

• Hur mycket behöver du och när? (Hur hög belåningsgrad vill du ha?)
  • Hur mycket kan/vill du spara tills dess?
  • Hur mycket har du idag?
  • Hur mycket kan en investering gå back och du ändå kan köpa boendet?

Då skulle du kunna investera lika mycket idag som du kan spara ihop på tiden du har.

Alltså tillexempel, du behöver 1,5 miljon kr om tre år och kan spara 500 000 kr. Om du har 1,5 miljon kr idag skulle du kunna investera 500 000 kr idag, med argumentet att investera klumpsumma idag. (Det finns andra såna trådar och Jan har skrivit en bloggpost om det.) Tappar din investering 50% så har du ändå 1 750 000 kr att köpa för. Ger lite mer flexibilitet, men behövde du 2 mille finns risk att du behöver vänta lite.

Och säg att du klarar att det du investerar tappar 50%, du är riskbenägen och flexibel, ”bara” behöver 1,5 miljon så kan du investera 1 miljon idag. 500 000 kr på sparkonto samt 500 000 kr du sparar ihop. Faller investeringen 50% suger det men du kan ändå köpa för 1,5 miljoner kr.

1 gillning

Det är i dagsläget svårt att säga hur mycket vi kommer behöva. Hinner hända mycket på bostadsmarknaden på 3 år. Även osäkert om vi ska bo kvar i Stockholm. Det ger prisspann på allt mellan att köpa billigare boende än vi har idag till dubbelt så dyrt.

Utgå från det högsta då. Säg att ni köper för 15 miljoner. Då är 20% insats 3 miljoner.

Ni har idag 2 miljoner i huset, sätt 1 miljon på sparkonto för husköp.
Sätt x till den buffert ni behöver idag.
Sätt ett månadssparande på sparkonto till sånt ni kommer behöva köpa eller renovera, så att ni den dagen ni köper bostaden har pengarna eller är påväg.
Investera resten enl principer som beskrivs på bloggen och forumet.

2 gillningar