Jag håller på att förmå min chef att säga upp ingånget avtal med MaxM och istället ha avtal med Avanza, då det ger stora fördelar för mig om jag kan ha min tjänstepension där. Jag är anställd på ett medelstort aktiebolag (100 anställda)
Det jag har lärt mig hittills är att det finns tydligen hur många olika sorters försäkringar som helst. Vi har lyckats mappa det mesta mellan maxM och Avanza förutom en sak, tjänstereseförsäkringen.
Avanza verkar inte kunna erbjuda en sån försäkring, och min chef vill inte släppa iväg mig på tjänsteresor utan detta skydd. Nu åker jag ytterst sällan på tjänsteresor och aldrig utomlands, så nyttan är väl begränsad, men det är nog mer än en formalia för min chefs del, då han inte vill släppa iväg mig till Avanza med “sämre” skydd än de andra medarbetarna som fortfarande kommer ligga hos MaxM.
Vad säger ni som är insatta i denna snårskog? Som jag förstått det täcker min hemförsäkring inget trubbel jag åsamkar mig eller andra när jag är på tjänsteresa? Vilken försäkring ska normalt gå in då, och varför erbjuder inte Avanza detta? Det blir ju en stor lucka i deras försäkringserbjudande annars, och jag kan inte tänka mig att de har “glömt bort” det. Har ställt frågan till Avanza, men inte fått något svar mer än “vi kan inte erbjuda detta”, vilket låter helt otroligt.
Klart att företaget ska ha rätt försäkringar. Det är inte du som drabbas av saknat försäkringsskydd på tjänsteresor, det är arbetsköparen. Om det inte ingår skydd i deras företagsförsäkring så riskerar de att behöva betala ur bolagets kassa.
Sen förstår jag inte vad det har med din tjänstepension att göra? Om företaget har låst in sig i en lösning där företagsförsäkringarna är knutna till tjänstepensionen så betalar de säkert för mycket för försäkringarna också.
Ja som sagt är detta väldigt snårigt och komplext. Som jag förstår det köper man ett paket från MaxM per anställd, där tjänstepension, livförsäkring, olycksfall och en massa annat ingår. Nu för att frigöra mig från detta måste min chef “säga upp mig” från detta avtal och skapa ett nytt avtal hos Avanza, där samma försäkringar och annat jox ingår. Det går ju inte att bara flytta vissa delar från MaxM och behålla andra delar, det tror jag inte de är så sugna på.
Om nu det enda som inte går att mappa är tjänstereseförsäkringen, och att det hos Avanza ingår olycksfall på tjänsteresa i vanliga försäkringen, frågan är då hur mycket resterna i en tjänstereseförsäkring är värd? Kvarglömt bagage, förseningar, rättsskydd vid stämning och annat som jag inte ens visste att jag hade, och antagligen aldrig behöver utnyttja.
Det måste ju finnas en anledning till att Avanza medvetet har valt bort detta, kanske för att det är just onödigt och överflödigt? Annars förstår jag inte hur de ska locka företagskunder till sin pensionslösning?
Med det sagt, tjänstepensionsuppläggen är för mig väldigt röriga och invävda i en massa annat som diverse försäkringar