Belåna hus och investera

Hej.

Efter att ha hört om Jans investering av belånade medel samt kollat upp Riksbankens PM (del av PM) om samma sak har jag funderingar på samma sak, men vill kolla lite vad folk/ni tycker. Jag har fundering enligt nedan:

Vårt hus är värderat till ca 6 miljoner. Det är belönat med 3,1 miljoner (51,5%). Om jag bara vill belåna upp till 70%, alltså 1% amorteringskrav hamnar jag då på 4,2 miljoner. Ett utökat lön på 1,1miljoner som jag kan investera.

med dagens ränta är räntekostnaderna 13200/år (1,2%) Amortering blir ca 10800/år Alltså 24000/år - 2000 månad. Det är en kostnad vi kan bära och självklart även vid höjd ränta.

Om vi inte kommer flytta eller behöva dessa pengar inom 10-20 år; vilket upplägg bör man ha? Antingen 100% aktiefonder och hålla i hatten om börsen går ner, alt belåna mindre och köra dessa 100% aktiefonder och resten får representera ”räntedelen”, oinvesterat.

Estimerad avkastning på 1,1m med 100% aktiefonder bör kunna räknas till ca 6% (?). Alltså ca 66000/år. Minus 24000 i kostnader = 42000 första året (utslagen på % för avkastning över tid).

Har jag tänkt rätt, finns andra variabler - ge gärna feedback!

Med vänlig hälsning, /Martin

Hej Martin,

Ja, jag skulle säga att du har tänkt rätt.
De 6% som du nämner får du då räkna som 6% efter inflation, annars så är 6% räknat ganska lågt, brukar vara närmare 8% i snitt per år.

Kollar man historiskt så avkastar börsen mer än vad du har ränta på ett bolån, så därav bör det vara en bra affär att göra som du säger, däremot är historisk avkastning någon garanti för framtiden.

Jag tycker du tänker helt rätt i att det inte är någon idé att köpa räntefonder för lånade pengar.

Rent matematiskt är det ju inget att tveka på att göra som du tänker. Men det handlar ju om risknivå i er ekonomi om det är en bra idé att göra som du tänker, men även om det känns bra och ni kan sova gott om natten.