"Beräkning av ränta" vid såld lägenhet

Jag och min bror ärvde en lägenhet efter vår far. Min bror flyttade in 1/1-19 vilket vi var helt överens om. Och vi var/är överens om att han får ersätta mej då jag inte kunnat investera pengarna. Nu är det dags att sälja. Det vi inte pratade om var vilken ränta han skulle ersätta mej med. Jag vet, det var korkat men nu är vi där vi är. Han vet att jag hade satt pengarna i nån fond. Nån som har nåt tips på hur vi kan tänka? När vi hittat en lösning tänker jag att jag kör den i räntekalkylatorn - är det rätt tänkt?

Hej

Då ni inte diskuterat villkoren är min mening att du haft dina pengar investerade i lägenheten och ska få din andel av värdeändringen efter försäljningen.

Dessutom ska din bror betala en ränta för din andel då han bott där. Den räntan bör vara kopplad till genomsnittliga räntan för bolån hos banker.

Du kan inte förväntade dig att han betalar som om de vore investerade i någon fond då ni inte har en överenskommelse. Dessutom har du del i värdeuppgången på lägenheten.

5 gillningar

Helt omöjligt att göra kopplat till någon slags fiktiv fondinvestering efteråt. Avanza zero har gått upp 52% sedan 2019-01-01. Hade du gett honom pengar om fonden hade stått lägre idag än 2019-01-01?

Som @Aimhigher säger, något annat än bolåneränta låter lustigt om han inte tvunget vill ge dig mer för att vara schysst.

1 gillning

Precis, vad skulle hända om en viss fond gått ner 50% under tiden?
Skulle brodern få behålla 50% av pengarna?
Tror inte någon skulle vilja svara JA på den frågan

Ja, men det är ju helt rimligt att koppla den till ett genomsnitt på bolån. Tack!