Big surprise! - Jag är inlåst

Trodde som många andra att guld borde vara upp när bösen går ner, men nej tyvärr inte denna gång. Fick tipset att sätta en del i en “bear”-fond, och hamnade i fel timing även där. Förlorade en hel del på dessa båda strategier som fungerat historiskt. Jag som är lite ny på området “investera” gav upp, tröttnade och tänkte då övervintra med noll avkastning tills det lugnat ner sig. Trodde att jag typ banksparade på ett kontantkonto och var safe när jag satte mitt PPM på Spiltan räntefond Sverige. Inte visste jag att även en räntefond kan kollapsa och saknar täckning om företagen går dåligt. Det står ju i PPM:s fondfakta att målgruppen är de som vill ha en extremt låg risk. Nu är den handelsstoppad och jag är inlåst där…

Ni brukar säga att detta är som andra historiska nedgångar, men är det verkligen det, när ALLT går ner???

Kan det bli så att bara en del av värdet finns kvar när Spiltan öppnar för handel igen?

Finns det en placering i kontanter i PPM?

Hej,

Har du läst denna artikeln som förklarar vad som hänt med räntefonderna? https://rikatillsammans.se/spiltan-rantefond-sverige-min-forsta-riktiga-miss-denna-krisen/

Jag är ingen expert, men Jans bedömning verkar vara att det är osannolikt att värdet på fonderna utplånas om inte företagen de lånat pengar till går i konkurs.

Vilken är ”bear”-fond?

Fick tips om Amundi Funds Volality World A, som ska vara ge bra avkastning under orostider. Kan inte detta så bra, men jag antar att de håller på med “blankning”.
Sen hörde jag att “blankningar” har stoppats av vissa förvaltare, och att man då blir inlåst som nu är fallet tex med Spiltans räntefond. Någon som vet mer om detta?

Jag tror det är lite tidigt att utvärdera hur den strategin gick. Jag har en hel del i guld och gov bonds, och det har funkat väl hittills jämfört med aktier.

Sålde det mesta före allt rasade.
Folk tror inte sina ögon att detta sker så de är handlingsförlamade.

Grattis till tajmingen. ? Det viktiga i en sådan situation är att vara helt autentisk med sig själv om det var skicklighet eller tur. Det värsta som kan hända en är om det är tur men man tror att det är skicklighet. Det råkade jag ut för förr och det kostade mig mycket pengar i längden. ?‍♂️

Säger som Mikael S, tycker guld och räntefonder har fungerat hyffsat än så länge. Min portfölj gick ned som mest 13,92% under den värsta perioden, när många andra portföljer gick ned 30-35%.