Bilkalkyl: Rätt finansieringsmodell ger en besparing på långt över 50 000 SEK | Credd till Skogstomten på forumet

Jag lovar att snart sluta prata bil. :joy: Men först måste jag ge lite credd till Erik @skogstomten och hans tjänst “hjälp vid bilköp”.

Igår spelade vi in det uppföljande avsnittet med alla era frågor kring bil (släpps söndag 19 sep). Samtidigt tog vi hjälp av Erik att faktiskt skarpt räkna på vår Tesla Model Y som vi konstaterade var bilen vi skulle köpa efter 600+ kommentarer i forumet. Vi ska hämta den om 14 dagar så vi har inte riktigt behövt bestämma oss för finansieringsmodell förrän nu.

Det helt galna var att Erik visade hur det för oss, i vår specifika situation:

• Företag utan utdelningsutrymme (vi tar redan ut max)
  • Löner upp till brytgränsen (ca 45 000 SEK brutto)
  • Kapital i bolaget
  • Tesla Model Y

var nästan 90 000 kr förmånligare att ta bilen som finansiell leasing på företaget än ta den privat(!).

Helt bisarrt. Vi pratar alltså inte olika bilar eller modeller, vi pratar samma bil men olika sätt att finansiera den. Tänkte för er här på forumet posta lite av kommunikationen så att ni också kan inspireras. :slight_smile:

Här är underlagen för den som vill nörda lite extra.

5 gillningar

Här är kalkylen i sin helhet. Nedan följer även vår inspelning med @Skogstomten där vi går genom kalkylen i detalj:

De olika kolumntitlarna anger:

• FI-lease - Finansiell leasing på företaget. Typ ett billån på företaget.
  • OP-lease - Operationell leasing på företaget. Företaget hyr bilen av en firma som löser allt.
  • K-Lease - Konsumentleasing eller det som vi kallar för privatleasing
  • Privatköp ny - köp av bilen kontant eller via privatlån.

Siffrorna är skarpa siffror på vår Tesla Model Y som vi har fått på offerter. Nedan är omräknat till kostnad privat efter skatt med hänsyn tagen till 3:12-regler.

Finansieringssätt Belopp per månad Belopp på 36 mån
Företaget - finansiell leasing 7 507 SEK/mån 270 252 SEK
Företaget - operationell leasing 8 451 SEK/mån 304 236 SEK
Privat - finansiell leasing (billån) 10 157 SEK/mån 365 652 SEK
Privat - privatleasing 11 602 SEK/mån 417 672 SEK

Vi tänkte först finansiera det privat (365 652 SEK) men tänkte efter Eriks genomgång om till att ta den på företaget som förmånsbil (270 252 SEK). En differens på nästan 95 000 SEK!?. Eller för den som räknar pris per mil så är det en skillnad på 60 kr/mil vs 80 kr/mil.

Lätt värt att betala Erik 3 600 SEK (2000 kr för privatperson) för att få ett proffs att räkna genom det. Det läskiga är att utan honom hade vi gjort en dum grej… :man_facepalming: Därav att jag mer än gärna bjuder på lite gratisreklam och en av få fakturor man betalade med glädje. :slightly_smiling_face:

@Skogstomtens mastodontkalkyl som tar hänsyn till allt:

8 gillningar

Tack för intressant uträkning. Och grattis till en jättefin bil! :partying_face:

Skulle du kunna förklara lite mer om FI? Vad är det? Vilka får göra så?

1 gillning

Tror alla in göra det. Tesla har ju det som ett alternativ på sin hemsida. Typ som tjänstebil på företaget så inget konstigt. Eller så har jag missuppfattat något. :thinking:

Det är över 10 år sedan som jag var inblandad i leasing, men

1. Är det inte I stort sett ALLTID så att en företagare som vill ha en ny bil skall leasa den via sitt företag?
  2. Beror detta på att företaget kan dra halva momsen på personbilen?
2 gillningar

@Skogstomten - vad säger bilkalkylsgurun?

Kan man verkligen jämföra operationell leasing med finansiell i förväg? Det är väl först om du säljer efter precis tre år det blir jämförbart.

(Nej, jag vet inte, jag har bara köpt lindrigt begagnade bilar)

1 gillning

Men intressant ark. Privatleasing som det finns trådar om är konstigt billigt ser inte så bra ut. Och “sanningen” köpa lindrigt begagnad bil är billigast tycks hålla.

1 gillning

Privatleasing är bäst vid kampanjer som jag förstått det och inte super hos Tesla.

Begagnat fungerar vad du jämför med. I det här fallet är det typ den bästa begagnat-caset - @Skogstomten:s egna begagnade Skoda Enyaq. :joy:

Men där är ju inte Erik som vi vanliga dödliga. När han säljer den har han optimerat alla parametrar och säljer utan att bilen har typ kostat honom något under 8 månader. Om jag förstod honom rätt.

Det är hemligheten bakom hans 100+ ägda bilar och mer än 11 elbilar. Det är fortfarande lite över mitt förstånd, men man behöver ju inte fatta allt. :joy:

1 gillning

Utan att vara särskilt påläst så har även jag förstått att det är bäst att ta finansiell leasing på företaget om möjligt (förutsatt att man tar hand om bilen någorlunda väl). Några fler tips som jag anammat på vägen som jag alltid följer själv nu mera:

• Ta ut ny bil i december, är i princip alltid massa bra kampanjer på färdigutrustade bilar handlarna vill ”bli av” med då.

• Kör full el om möjligt för att ta del av 70kkr bonusen.

• Köp vinterhjulen på separat faktura för att slippa få det som extrautrustning på förmånsvärdet.

• Pruta! Man har ofta goda möjligheter att få ner priset ytterligare i december. Runt 5% har jag fått dom senaste gångerna.

1 gillning

Är finansiell leasing nåt annat än köpa en bil med ett treårigt lån? Är det inte bättre (lägre ränta) att firman helt enkelt köper den? En selling point för operationell leasing är ju att man blir av med den efter tre år utan att bli skinnad.

Bra tips med vinterdäcken samt en riktlinje för prutning.

1 gillning

Tack för de värmande orden! :blush: Kul att det man gör uppskattas.

2 gillningar

Jag är verkligen ingen expert som sagt, så @Skogstomten får gärna fylla i… men som jag förstått det så är det för de allra flesta företag mer förmånligt och mindre kostsamt att leasa tjänstebilen. Dels behöver inte företaget lägga ut en större summa pengar som belastar balansräkningen och dels är halva momsen och hela kostnaden för leasinghyran avdragsgill.

Finansiell leasing är helt enkelt ETT av sätten för ett företag att finansiera bilen som kan liknas med att finansiera en lägenhet.

(Ditt) företag köper bilen, står risken hur värdet förändras över tid och det finns en massa regler omkring det. Både från Skatteverket och leasingbolaget för vad man får göra osv. Bilen utgör under löptiden leasingbolagets “pant” därav att leasingbolaget ändå ställer vissa villkor

Operationell leasing är ungefär som en hyreslägenhet för företag. Du hyr rätten att använda bilen under vissa villkor. Dock behöver du inte bry dig om vad den faktiskt är värt när perioden är över. Förutsatt att den inte har några “onormala” skador. För privatpersoner kallas samma upplägg konsumentleasing eller privatleasing.

Tack!

Men företaget köper vs leasar, borde inte momsen gå bort helt vid köp? Och jag gissar räntan är drygt 3% eller nåt sånt.

(Vi utgår från att vinsten är större än bilens kostnad.)

Tidigare var det i princip alltid så. Särskilt med det som för stunden definieras som miljöbilar. Numera efter de senaste 3 årens förändringar av regelverket beror det lite mera på. Särskilt eftersom vissa konsumentleasingkampanjer/operationell leasingkampanjer är riktigt förmånliga.

Bilbranschen gör numera ofta rabattkampanjer på det sättet för att de INTE vill ge öppna rabatter på bilarna eller prissänkningar. (Skulle de göra det skulle restvärden i den befintliga bilflottan påverkas osv.) Genom att bryta ner det till förmånliga månadskostnader “maskerar” man på det viset rabatten.

Sen beror det också på HUR man skattar fram lönsamheten från sitt företag. Har man möjlighet att ta mer utdelning så är företagspengarna ganska mycket värda i fickan till slut. Så då är det mindre lönsamt. Det ser du om du jämför näst nedersta raden i TCO-kalkylen. Där är det betydligt mindre skillnad mellan företag och privat än för den som endast kan ta ut extra lönsamhet via lön. (Dvs man har redan maxat utdelningen enligt 3:12 reglerna). Finns dock en speciell tvist på just det om man har AB då man kan öka utdelningsunderlaget lite till och därigenom optimera ytterligare vilket jag gjort ovan.

Det bidrar men är faktiskt en väldigt liten del. Eftersom bilföretagen ofta tar ca 3% ränta så brukar det ungefär motsvara det 1/2 momsavdraget. Det syns en bit upp i kalkylen. Där en rad säger ränta och raden under 1/2 momsavdrag och de brukar bli ungefär lika stora. Dvs har du likviditet i företaget som du inte får ränta för. Kan det utifrån den synpunkten vara ungefär lika förmånligt att köpa med företagspengar och slippa betala ränta. MEN nackdelen är då att bilen blir “momssmittad” dvs nästa köpare kan då inte dra momsen. Dvs den är i princip ointressant för företagskunder att köpa begagnad och den blir ointressant att exportera till Norge. Därför kan 2:a handsvärdet då påverkas negativt om du köpt den på företaget.

2 gillningar

Du har helt rätt på sätt och vis! Facit får man inte förrän leasingen på finansiell leasing är avslutad. Det jag gör vid rådgivningen är egentligen att börja i andra ändan vilket inte syns här. (Det kommer med i avsnittet vi spelade In)

Jag börjar med att bygga upp den finansiella leasingens restvärde så att TCO-kostnaden är identiskt mellan alla alternativen. Då ser man vilket 2:a handsvärde som ger “break even” när man jämför olika alternativ. Sen funderar/diskuterar man utifrån det vad vi tror 2:a handsvärdet kommer att landa på utifrån olika resonemang. Vill man då ha ett “garanterat restvärde” istället kan man då se mellanskillnaden som vad det kostar att köpa en “restvärdesgaranti”. Samtidigt tappar man då möjligheten/rätten att köpa loss den efteråt osv.

En annan nackdel med operationell leasing är kravet utifrån hur du ska sköta bilen och kostnaden/möjligheten/enkelheten att avbryta det i förtid. (Man kan dock sälja leasingavtalet till någon annan om leasingbolaget godtar den nya köparen). Den finansiella leasingen är lite friare eftersom det är ditt företags bil.

Finns det ens realistisk chans finansiellt leasa på ett relativt nystartat AB, ens om pengar nog att köpa bilen finns i kassan?

1 gillning

Tack för info. På “min” tid var regelverket annorlunda, för att inte tala om räntenivåerna…

1 gillning

Bra och relevanta tips allihopa :+1:

utom det tredje som är på “den svarta sidan” men sällan upptäcks. All extrautrustning ska adderas till förmånsvärdet när de köps. Däremot behöver man inte lägga dit de förrän de faktiskt köpts. Separat faktura för att lyfta hel moms brukar däremot anses hamna mer i den “grå zonen” även om det inte är snövitt :wink: