Binda elpriset 2023? Ointressant för det flesta eftersom det nu är en icke-fråga | En reflektion

Jo jag vet, men jag kände ett behov av att lätta upp stämningen lite :grin:

Sen årsskiftet är elskatten dessutom höjd till 49öre/kWh för de flesta elområden.

Nedsidan med att binda är liten men uppsidan är stor. Krig, virus, kall vinter, kärnkraftverk som strular etc, allt är möjligt. Min röst är snarare på att binda över vintern och som vanligt hålla nere förbrukningen.

Jag kör själv timpris och kör varmvattenberedaren enbart under natten. Det fungerar utmärkt för mig.

Som så många andra sagt, så är det pris man betalar för elen enbart en liten del av den totala kostnaden. Det tillkommer så extremt många skatter och överföringsavgifter för det timpris man betalar.

Dock så har jag aldrig betalat ett högre månadspris än vad normala konsumenter betalar, då jag styr min förbrukning, trots att jag inte har solceller eller elbil. Värmer med pellets och varmvattenberedare med el.

Förra året betalade jag 7500 i abonnemangsavgift, 3500 i nätavgifter 5000 i energiskatt och 18000 i elkostnad.

Sedan moms på allt.

I år är elkostnaden kanske 30% lägre, med en dipp över sommaren. Men jag räknar med 2kr/kWh i slutet av året i Exportelpriszon 4.

Jag ser nog man kan spara en del på elkostnaden om man modifierar sin förbrukning om man har timpris. Vi borde nog växla ner abonnemanget (mindre huvudsäkring) så sparar vi ett par tusen, men frågan är om det går med elbil och nattetidsförbrukning på värme och varmvatten.
Det äts snabbt upp av att elektrikern kommer och byter bottenpluggen i skåpet och skickar in pappret.

Kolla om du har s.k. HAN-port på din elmätare, har du det finns det ett gäng mätare du kan köpa för att se hur förbrukningen ser ut.

Sen kan du ta dit eletriker för att balansera mellan faserna om det är skevt och/eller sänka huvudsäkring. Vi fick göra tvärtom istället… fick gå upp 5A. :rofl:

Jo, jag är bekant med HAN, har en Elna sedan länge men den ger bara energiförbrukningen. Men hat inte hittat ngn smidig och billig mätare med enkelt interface, bara en massa Home Assistant grejor men det var ett tag sedan så kanske det finns andra på marknaden numera.

Tips emottages.

Köpte en tibber pulse själv, fungerar även om man inte har tibber som leverantör. Där ser man per fas i deras app.

1 gillning

Hubba , du gillar att livin on da edge :slight_smile:

Gäller att optimera! :wink: Nej, men därför det numer är 25A huvudsäkring.

Intressant! Vill du berätta mer?
Har du redan solpaneler och kompletterar med vindkraft?
Vad blir det för anläggning? Hur högt osv?
Kostnad?

Jag kan fixa en egen tråd för detta om du vill berätta.

Jo. Snåla på varmvatten i köket kan ha baksidor.
jag tänker på det numera efter en riktigt dyr jourspolning för ca 3 tusenlappar för ett antal år sedan. Dom hade rejäl högtrycksspolare i skåpbilen och dom fick kämpa ett tag med feta proppen.
Därefter torkar jag av tallrikar och stekpannor med hushållspapper nogrannare och om jag sköljer ner lite fett får diskmedel och varmt varmvatten lösa det först. Känner folk som satt in en liten lokal varmvattenberedare i köket för att man skall slippa vänta på varmt varmvatten via långa ledningar. Då blev det enklare och gick nog åt mindre varmvatten.

Det finns folk som gillar att plocka ner grejer från andras tak i mitt närområde så jag vill helst inte ha en tråd om det ifall jag visar ansiktet på forumet senare men kan ge svar

Jag har egen legotillverkning hemma och därför kan följande se lite konstigt ut

Jag har ~25 kw solpaneler och ~15 kw vind i form av turbiner från thermodyne systems och ett isländskt företag som jag inte kan hitta (3x tilting från thermodyne och 2 st. 4.5kw Vertikala från isländska). Jag får i snitt 4.1 kwh/timme från vinden, normaliserat över ett år då jag lever i ett vindigt område. De vertikala är mycket dyrare per kw men rekommenderar starkt dem pga att de är ~ 40 dB i stark vind medan de andra inte är det.

Mitt nuvarande batteri är från en Model S 100 kwh med planer på att lägga till ett till om jag hittar nåt i ok skick.

Solpanelerna blev lite väl dyra vid 300 tkr
Vinden kostade ~180 tkr
Batteriet kostade 170 tkr (på ebay :ok_hand:) och att få en elektriker att installera det kostade 40 tkr. Nästa skulle kosta 15 tkr då jag redan har hårdvaran.

Tjänade tillbaka ~30% av det under förra vintern och borde börja tjäna på det nästa år

Edit: glömde nästan säga Hur jag tänker utöka. Jag tänkte lägga till extra tilting vindkraftverk en bra bit bort från där jag och andra brukar vara. Får betydligt mer kWh/timme/kr än solpaneler men solpaneler skriker inte på en.

2 gillningar

Jag har garderat mig under lång tid för både höjda fjärrvärmepriser och elpriser. Isolerade vinden 1990. Byggde solfångare för värme och varmvatten 1999. Byggde pool 2005 och byggde då även ut solfångaren för att värma även poolen förutom varmvattnet och värmen. Satte upp 65 solcellspaneler 2017. Rev mexitegelfasaden 2018, sålde teglet och köpte isolering för pengarna och isolerade upp huset 3,5 ggr.
Har nu också två braskaminer att elda i vid behov
Solfångaren värmer varmvattnet poolen och bidrar till värmen 8-9 månader om året då FV är avstängt.
Solcellerna ger 15000 kWH/år. 5500 behöver jag köpa, resten säljer jag. Jag laddar även elbilen ned el från solcellerna, har slutat åka till macken…
Isoleringen minskade fjärrvärmen från 34 MWh till 4,9 men jag är inte helt klar ännu, får förhoppningsvis ner det ännu lite grann
Nu kan de höja priserna bäst de vill , det rör mig inte i ryggen och värdet på huset har förmodligen gått upp rejält men jag ska inte sälja, nu ska jag leva gott som pensionär med låga driftkostnader…
Fattar inte varför inte fler sätter igång och energieffektiviserar…

1 gillning

Med solfångarsystem har du hett varmvatten de flest månaderna om året och behöver inte snåla. Idag skriver jag den 2/10 och har 70 grader i acktanken…från solen…

Det är väl snarare så att alla de som har elvärmda hus (en kvarleva från kärnkraftstiden när oljan skulle bort) borde göra något åt värmesystemet.
Bergvärme, luftvattenvärmepump, installera vattenburet system, installera solfångarsystem, tilläggsisolera, byta fönster. När 40% av Sveriges energiförbrukning går åt till bostäder, så drar priset iväg när det blir kallt för hälften av Sveriges villor är elvärmda…
Och det blir det varje vinter…
Lindfors solkraft

Vet inte om detta redan tagits upp, men att binda handlar egentligen inte om att försöka “slå marknaden”, utan om att vilja minska risken.

Många människor betalar ju pengar till försäkringsbolag trots att det rent matematiskt (i icke-riskjusterade termer) vore bättre att inte betala en riskpremie till försäkringsbolaget.

Anledningen till att vi är villiga att betala en riskpremie till försäkringsbolaget är inte för att “tjäna” på det, utan för att det finns ett värde (både praktiskt och känslomässigt) i att minska potentiella volatiliteten i ens utgifter och inkomster. Så vi betalar en riskpremie för att jämna ut våran livskvalité över tid, istället för att riskera extrema förluster (som ett nedbrunnet hus).

Samma sak gäller att binda elpriset. Har man små marginaler kan det vara värt det (både praktiskt och känslomässigt) att binda priset för att garantera att man kan betala för den el man behöver.

4 gillningar

Så länge elen var billig fanns det ju inget incitament att enerigeffektivisera. Varför lägga flera hundra tusen för att spara några tusen om året, dvs återbetalningstiden blev ju totalt orimlig. Nu är det ju en annan sak givetvis.

1 gillning

Det finns flera aspekter i det här och folk tänker väldigt kortsiktigt. Oljan var länge också billig så varför energieffektivisera?
Sen är det ju så oerhört skönt att vara mindre beroende av köpt energi, ju mindre desto bättre. Ju mindre man gör av med desto mindre känslig blir man för ändringar i priserna och att de kommer att ändras , det kan vi vara säkra på både upp och ner…ingen vet vart det tar vägen…bara om man har en kristallkula…
Energieffektiviseringar höjer även värdet på huset, en Mäklare som värderade vårt hus sa, när han tittade upp på taket. Du det där du har på taket, det höjer nog värdet 300-350 tusen
Sen har vi ju miljöaspekten också, men den tycks de flesta strunta i verkar det som. Hur mycket mindre CO2-utsläpp min solfångare har genererat vet jag inte, men det är många ton. Min solceller får jag däremot veta i appen, är snart uppe i 100.000 producerade kWh och 36 ton sparade CO2-utsläpp som motsvarar 1073 planterade träd…
Det du…

De senaste 10 åren har man nog inte fått mycket ner för ett effektivt hus eller ej av marknaden att dömma. Miljövänligt hamnar nog låååångt ner köparens lista om jag får gissa.

Säger inte att det är fel, vi ligger själva på ca 10 000kwh inkl elbil. Förra ägarna låg på 20 000kwh utan elbil…