Vad tror du är största skillnaden på förra ägaren och dig? Varför är det så stor skillnad i elförbrukning?
För att jag lagt ner tid och pengar på ny värmepump, isolerat hål på vinden, ej använt elgolvvärme, plastat grunden och rengjorde avfuktaren så vattnet kunde rinna ut, rengjort ventilation, bytat några tätningslister, ej kört spabad, köpt vattenbesparande munstycken till alla kranat, eldat mer. Och säkert något mer jag glömt.
Next up är att byta två elraddar till vattenburna. Osäker på vilken besparing jag kan förvänta mig men kanske 1000kwh eller nåt.
Men återbetalningstiden är oklar. 30 år kanske? Tveksamt att vi får tillbaka ngt på försäljning…
Jag tror att tesen är felaktig. Jag tror att de flesta som var oroliga ifjol har kollat upp vad de skulle kostat att binda nu. Oro handlar ju inte om vad vi vet om elrpiser (eller pandemi eller något) därför dör de ut snabbt, oro grundar sig i ovisshet. Tror inte de flesta var oroliga för sin januari faktura ifjol utan oroliga för långsiktig volatil elmarknad. På många sätt är den ju fortfarande volatil om man tittar på timbasis.
Kan man inte säga att inboxning av pris på marknaden är när framtida oro identifierats och öronmärkts? Efter det är oron irrelevant.
Varje person gör sitt val. De flesta vill ha rörligt. Jag bestämde mig för ett 3-årigt avtal aug 2021 på 23 öre. En del tycker det är dyrt, jag tycker det är billigt/ok. Man kan inte råda andra, olika engergisituationer.
Jag tror att det kan handla om att folk idag vet hur man ska hantera det. Situationen är inte ny och okänt längre.
De som hade extra svårt i vintras har haft möjlighet att binda och bygga en liten buffert. Alla som tyckte det var tråkigt att betala men klarade det utan större problem har lärt sig och valt någon metod att hantera det.
Så hysterin försvinner, det är en minoritet som pratar om det och då försvinner det i bruset av andra kriser.
Vad ersatte du teglet med för material?
Ännu effektivare är att koka upp vatten i en stor gryta och hälla i ![]()
Man skall vara försiktig med kokvarmt vatten i avlopp.
De moderna plaströren tål inte hur hög temperatur som helst även om det står att de tål 100C kortvarigt och äldre rör i järn kan också ta stryk.
Jag brukar sikta på runt 50-70C genom att ta varmt vatten från kranen och fylla på med kokvarmt
vatten. DEt går åt lite mer men känns tryggare.
Ok, jag har alltid gjort så men inga mängder såklart😊. Ett tips är att spola ut kaffesumpen då o då. Tips från min Far och Farfar, rörläggare båda
Ja 70 är väl vad spolbil kör på max vanligtvis.
Med det sagt så häller vi dock kokande pastavatten direkt i, är såpass lite ändå.
Ja jag vet att det är delade meningar om det😅, som med det mesta😉. Då får jag väl skriva så här istället. För oss har det funkat i 40 år, bott i 2 hus, med dessa knep.
Okej, är det för att kapacitetsavgifterna är proportioneliga mot skillnaderna i priser, och prisskillnaderna har varit ganska låga den senaste tiden?
Däremot är skatten proportionelig mot elpriset, så det går väl fortfarande att kraftigt sänka elkostnaderna “utan extra kostnad för staten” (annat än uteblivna rekordintäkter).
Ja, iom lägre prissskillnader minskar dessa kapacitetsintäkter.
Energiskatten är en fast summa per kWh. Momsen är såklart beroende av alla priser.
Det lustiga är att vissa kommuner i norra Sverige har lägre energiskatt.
Och har det som definieras som energikrävande industri, ex pappersbruk, stålverk och serverhallar (tack för den Annie Lööf) så är energiskatten betydligt lägre.
Just fallet med serverhallar var ju ett rent beställningsjobb, alla kalkyler och utredningar som visade på att det skulle ge massor av jobb var ju ren gallimatias.
Poängen är att höga elpriser betyder mer pengar till staten (utan extra kostnader för staten i sig), pengar som går att återbörda utan att det belastar staten mer än om elpriserna inte hade varit höga.
Jag tänkte visa hur jag har “optimerat” mitt hem genom att ha timpris och köra de saker som är elintensiva på tider då elpriserna är lägre.
Jag började med timpris i december 2022 och detta är mitt resultat. Detta är enbart vad jag betalar för elen till det elbolag jag använder och inte överföringsavgifter och diverse skatter som staten ska ha.
Jag värmer mitt hus med pellets och har möjlighet att styra elförbrukningen. Min varmvattenberedare går enbart på natten (då det är lägre elpriser). Jag har inga solceller och har inte någon elbil som jag laddar hemma.
Notera att inga fasta kostnader ingår, utan detta är enbart “spotpris”.
| Månad | kWh | Mitt pris, öre/kWh exl moms | Vattenfall, öre/kWh exl moms | Differens, procent |
|---|---|---|---|---|
| December 2022 | 382.83 | 246.99 | 297.17 | -16.9% |
| January 2023 | 373.09 | 91.85 | 106.40 | -13.7% |
| February 2023 | 318.22 | 82.78 | 95.08 | -12.9% |
| March 2023 | 345.13 | 83.21 | 93.93 | -11.4% |
| April 2023 | 341.09 | 73.82 | 80.00 | -7.7% |
| May 2023 | 327.03 | 44.08 | 52.56 | -16.1% |
| June 2023 | 313.23 | 58.14 | 63.32 | -8.2% |
| July 2023 | 308.88 | 44.53 | 48.66 | -8.5% |
| August 2023 | 289.20 | 39.70 | 50.49 | -21.4% |
| September 2023 | 303.28 | 27.55 | 37.29 | -26.1% |
Edit: Anledningen till att jag valt att jämföra med Vattenfall är för att de redovisar sina siffror öppet. Jag bor i SE3 och har jämfört med Vattenfalls månadspris i SE3.
Tänk på att det pris som du ska jämföra ditt snittpris med Vattenfalls rörliga är snittspot+certifikat+påslag eftersom det är vad Vattenfall inkluderar i t.ex 37.29 öre. Alternativt dra bort 7.4 öre från vattenfalls rörliga. Annars blir jämförelsen fel.
Har också för mig att ”spotpris” är genomsnittet på marknaden. Det man måste jämföra med är i så fall ditt eget elhandelsbolags unika inköpspris över tid. =Det som ditt timpris baseras på.
Har för mig att det kan skilja några ören beroende på hur nära genomsnittet elhandelsbolagets egen kundstock är.
Jämföra elkostnader är helt enkelt en djungel minst sagt! ![]()
Vi tecknade ett avtal med fast vinterpris men rörligt resten, förra året. Det kändes bra även om det nog gick ungefär jämt ut. Nu har hyresvärden dragit fjärrvärme så nu jäklar ska här inte frysas! Så jäkla surt 2021 att ha 18 grader inne och ändå drygt 3000 i uppvärmningskostnad i elområde 2.
Är inte fjärr på väg uppåt rejält?
Tyckte jag såg prat om att 20% höjning var möjligt med ~5% förväntat