Hej,
Hur ska man se på blandfonder typ “Handelsbanken Auto 75 Criteria” ?
(75% aktier+25% räntepapper).
Den är passivt förvaltad med 0,6% i avgift (dvs relativt hög avgift).
Jag funderar på om det är bättre att spara 75% i aktiefonder och 25% på ett sparkonto (med ränta ex 0,65%). Det verkar kunna ge ungefär samma avkastning som en räntefond i dagsläget. Eller är detta resonemang fel? Tacksam för svar/ Maria
Helt rätt tänkt, köp separata aktiefonder istället och i dagsläget är Sparkonto ett bra/bätre alternativ till räntefonder… På exempelvis Avanza kan man även lägga in sparkontot under samma “kategori” som ISK, så man enkelt kan se den totala utvecklingen på sitt innehav.
Exempel på hur jag gjort:

Jag tror att du har rätt, Maria. 75% global index, 25% sparkonto kommer troligen att motsvara den där A75 fonden.
Måste dock försvara blandfonder lite grann. Jag tror att nåt sånt som Auto 75 är det bästa alternativet för 98% av medelsvessoner/-finnar/-norrmän. Trots att den har 0,6% avgift.
Det är bättre att köra en passiv medeldyr blandfond än att gambla med nyteknik, momentum eller bitcoin och råka illa ut. Vi här på RT forumet är ju en annan story, vi aldrig bränner oss, eller hur? 
Jag är mycket nöjd med AMF Balansfond (60/40) som jag har till min tjänstepension som ligger ungefär 8 år bort för att börja tas ut.
Haha, älskar TORRT KRUT - tror nästan jag ska sno den 
Jag kör också denna typ av indelning för övrigt.
Fast har lite annan indelning än just passiv/aktiv - är mer enligt hink-principen.
Kontant/buffert (torrt krut
) - Medelsikt - Långsikt - Lekhink