Bli rik för dummies

En kombination som fortfarande är gångbar är att arbeta (fysiskt, inte på distans) i Danmark och bo i Sverige. Som tur är är det lagligt att äga flera bostäder i Sverige, så du har en billig etta i t.ex. Malmö för att pendla över Öresund och på helgen bor du i den billiga bostaden i t.ex. nordöstra Skåne - eller, varför inte västra Blekinge? En hög inkomst med låga kostnader.

”Problemet” är ju bara att jag intr jobbar. :sweat_smile:

2 gillningar

Wealth consists not in having great possessions, but in having few wants.

Huruvida det är för dummies att bli stoiker vet jag däremot inte, det kräver rätt mycket metakognition.

1 gillning

Dina exempel är fundamentalt skeva. Du jämför med viktnedgång, träning o.s.v. De är mål som är oberoende av andra. Det är inte ett zero-sum game. Jag kan följa ett strikt schema och gå ner i vikt, det kan även grannen, vår viktnedgång påverkar ingen annan. Förmögenhetsjakt däremot ÄR ett zero sum game. Vi alla kan inte bli miljardärer. I ett kapitalistiskt samhälle fylls alla vakuum snabbt och marknaden blir snabbt mättad. Det som fungerade igår fungerar inte idag längre. Du behöver vinna, och det finns ingen enkel how to eftersom alla vill vinna. Så målstolparna flyttas konstant.

Närmsta är helt enkelt att ha låga utgifter, investera i indexfonder hela livet.

Nä, det stämmer inte.

Om du och jag blir fast på var sin öde ö kan jag välja att samla lite extra mat varje dag och bygga upp en matbuffert. Sedan kan jag lägga tre dagar på att bygga en hydda medan jag lever på matbufferten. Spara igen och lägga ett par dagar på att konstruera en harpun att fånga fisk med. När några månader har gått har jag byggt ett ganska välfungerande liv på ön. Allt medan du halvsvältande samlar mat för dagen på din ö, muttrandes att alla som har ett överskott av mat har det på bekostnad av någon annan. :wink:

7 gillningar

Det beror väl på hur man definierar förmögenhet det. Alla i Sverige är ju otroligt rika sett i världsgenomsnitt, och det är väl inte så att vi är det bara för att vi gjort U-länderna fattigare?

Du verkar missta dig i att jag är på något sätt är anti-entrepnöriell anda och att tjäna pengar. Motsatsen är sann. Tycker det är otroligt roligt med entreprenörskap. Min poäng var att ekonomisk framgång utöver vardagsekonomi är ett zero-sum game. Du, jag, Jan och alla andra kan inte starta en Spotifykonkurrent eller hur? Finns bara plats för ett par top dogs i varje fält. Och alla nya fält mättas snabbt. Så finns inget generellt blueprint till rikedom.

Ditt exempel är i linje med att leva med låga utgifter och spara i indexfonder, som alla kan göra. Men faktisk förmögenhetsjakt, på högre nivå, är snarare som att vi är fast på en ö, och en resande lokalinvånare kommer för att byta varor. Han har endast 5 kokosnötter att byta varje gång och vi båda vill ha dem. Kommer du på en “lösning” på hur man får alla 5 så är det ingen lösning längre då vi båda kan göra det. lösningen ändras varje gång då vi båda inte kan få 5 kokosnötter.

Enligt folk på tidiga 2000 talet var lösningen att öppna en ICA. 2010 var det att skapa en lukrativ app. Tidiga 1600-talet var det att sälja tulpaner i Nederländerna.

Min poäng är att det aldrig kan finnas en one-size-fits-all lösning på hur man blir rik annat än att sakta tjäna över inflation via indexfonder.

1 gillning

OK, låter som att du är inne på samma spår som burningflamingo: att rikedom inte kan handla om att “bara” ha ett överflöd av resurser som vida överskrider det man behöver, utan måste handla om att sticka ut tydligt och ha mer än minst 99 % av alla andra (eller liknande relativt mått). Då handlar skillnaden om att vi har olika definition av/syn på rikedom.

1 gillning

Inte alls förvånande. Det är ett stort överlapp med den synen och de som ser rikedom som ett zero sum spel.