Blogg: Min resa till att bli företagare

Jag ska starta ett företag och tänkte dela med mig av min resa för er som går i samma tankar och vill få insyn i hur det kan gå.
Jag har ingen tidigare erfarenhet ifrån företagande och har enbart arbetat som utvecklare som ingenjör på olika nivåer. Jag försöker vara ärlig med att även ta med omogna och dumma tankar för att visa på resan jag även gör på min mognadsgrad, så om ni läser något som låter dumt så är det för att där och då är jag dum. Jag kommer att editera den här första posten med uppdateringar/status och försöka hålla det strukturerat på hur jag går framåt och är öppen för alla förslag. Jag håller företagsnamnet/produkten/webbsidan hemlig tills jag faktiskt är igång :slight_smile:

Förkortningar:
SKV = Skatteverket
FML = Fuck My Life
k = tusen

Min situation
34 år, behåller min fasta anställning vid sidan av.

Produktidé
Jag designar kläder. Jag har hittat en nischad marknad som jag själv länge har förfrågat efter men där det inte verkar finnas aktörer efter vad jag kan hitta. Jag skriver mer om produkten när jag är igång

Marknadsföringsidé
I början blir det SEO (search engine optimization), Facebook Ads samt att jag startar en meme-sida på facebook som sedan kommer börja göra reklam. Memes är en gråzon då det tekniskt sett är olagligt om jag inte har skapat 100% av det som visas i bilderna men samtidigt väldigt är det nästan inga stämningar inom området såvida man inte använder bilder på kändisar/politiker. Jag har samarbeten planerade men de avslöjar jag när produkten är på marknaden för det ger iväg ganska mycket.

Företagsidé
Dropshipping. Dvs jag bor i Sverige och registrerar företaget i Sverige och när en kund beställer från min hemsida så skickas det direkt ifrån leverantören/tillverkaren. Kunden betalar mig per order, jag betalar leverantören per order.
Alternativ:
Jag säljer direkt via tex Amazon eller andra liknande där de ger mig del av intäkten.

Kostnad per månad

• 400 Webbklienter
  • 129 Någon random app jag hittade som summerar vilka kunder som köper från var (vet inte om jag behöver det)
  • 1500 Facebook Ads
  • 3000 Redovisningskonsult. Av vad jag fått från vänner/forum så kostar det ca 5-30k. Jag tar 36k och slår ut på 12 månader, för jag föredrar räkna pessimistiskt
  • 20 för bankkort. Dvs 240 utslaget på 12. Bara tog någon siffra som inte är optimal
  • 2000 Någon form av kostnad jag säkert har missat
  • 2000 Ytterligare något jag säkert har missat FML
  • 470 Rådgivning . 5650 utslaget på 12

Total månadskostnad
8519 kr

Personlig Ekonomi/budget och filosofi
Jag bryr mig inte om att tjäna pengar på företaget utan det är ett utlopp för kreativitet samt att jag med tiden hoppas att mina kläder gör folk genuint glada. Lyckas jag gå breakeven är jag fett lycklig :slight_smile: Jag planerar för större än så men jag emotionellt är nöjd om jag gör folk glada :heart:

• Personliga Besparingar
    Jag är stabil. Kan köpa de flesta bostäderna på Hemnet. Bor redan i en perfekt bostad för min livssituation och för ca 6-8 år framöver.
  • Nuvarande månadsspar 2021-06-02
    Ca 28-30k
  • Filosofi
    Som vissa av er vet så är jag frikopplad från konsumptionshets dvs jag kan vara lycklig på socialbidrag. Därmed eftersom jag har stabil anställning, tak över huvudet, Fästmö som jag älskar mer än livet, och en fästmö jag kan göra lycklig ( :sparkling_heart: ), stark ekonomi så struntar jag i om jag drar ned på månadssparandet. Dvs WORST CASE så höjer jag inte på ögonen om företaget kostar ca 15-20k per månad. Just nu kostar det 8519 kr per månad så det kan få lov att tuffa på som en kostnad och därmed räknar jag inte ens med intäkter i min budget. Prepare for the worst, dress for success.

Utmaningar/tankar 2021-06-02:

• Ta beslut om vart jag har leverantörer
    Det verkar klöddigt. Det finns 4 fall med att både kund/leverantör kan vara inom/utanför EU. Sen ett 5e fall som min ekonomi-vän nämnde där någon beställer åt någon annan på andra sidan EU. Fick insikten om viktigt det är med regler i webbutiken tex leverans-adress=faktura-adress gör livet lättare.

• MOSS/OSS Redovisning av moms enligt de särskilda ordningarna
    OSS är nytt och träder i kraft 1 Juli 2021. Skatteverket själva var osäkra på hur det skulle tolkas.

• Min största rädsla är att kunden ska råka på någon extra import-kostnad utöver inköpspriset. Fick denna rädslan efter ett samtal med SKV angående OSS. Kundens upplevelse är allt.

• AB eller egen firma
    Lutar åt enskild WAIT FOR IT. Jag kommer ha fast anställning vid sidan av och struntar i om jag tjänar pengar på detta. Det är för att lära sig nytt, ha skoj och viljan att göra folk genuint glada över min produkt. Har pluggat mycket AB och det låter bra fram tills jag igår läste att jag som egen firma kan kvitta underskott/förlust mot min lön?! Upp till 100k?! HOLY SH*T! Om jag får sjukt försimpla matten nu när jag skriver så om jag INTE kan göra en vinst på ca 100k så är det bättre om jag förlorar 100k för då kan jag kvitta det mot min lön från den fasta anställningen så det lutar åt enskild Firma Jag kan med andra ord marknadsföra idiotiskt aggressivt. Får jag momentum på försäljningen första året = win. Får jag inget momentum och håller förlusten under 100k = avdragsbart på lönen = win. Tillägsförklaring: Jag får inte TILLBAKA 100k utan jag kan kvitta det mot lönen som ska beskattas, dvs om jag går back 100k så är det lite som att “jag köper de där -100k för billigare än vad det egentligen kostade”

Dagbok

2021-05-31
Jag har suttit mycket med produktidén samt marknadsföringen upp tills nu. Jag har en klar vision om vad jag vill designa, varför, hur samt hur det ska förändras över tid. Jag ser även fram emot att få börja marknadsföra det hela! Det stora nästa steg nu (som jag HADE kunnat påbörja tidigare, men upp tills nu så var det här väl mest dagdrömmande) är Reglerna Kring Mitt Företag. Dvs det är inte starta företaget som är det svåra utan tex momssatser beroende på leverantörens/kundens land, hur jag ska samla ihop datan i butiken (finns det redan inkluderat i tekniska lösningen jag tänkt välja?) samt hur jag fixar ett löpnummer på mina kvitton, som enligt min vän är obligatoriskt som Svensk företagare. Många frågor att reda ut och det finns så många frågor som jag inte ens vet om att de existerar. Verksamt.se / Drivaegetpodden / Skatteskolan ger väldigt ytliga introduktioner till att starta företag och mina frågor utmanar även min vän som är ekonom inom redovisning. Jag avskyr att inte förstå, jag hoppas det inte blir mitt förfall.

Ringde in till SKV. Berättade läget om att jag är dum i huvudet och vill starta dropshipping-företag. Fick fantastisk hjälp och fick nys om nya OSS ordningen. Gjorde anteckningar och frågade efteråt en vän som är ekonom om del hela. Hon tykcte själv det var förvirrande och nämnde att få revisorer är säkra på detta området och det lätt blir misstag.

2021-06-01
Ringde in till SKV då jag hade mer tekniska frågor om OSS från gårdagen. Blev tillsagd att det är mitt egna ansvar att veta vad jag behöver göra och hen tyckte att det bara skulle kännas att hen förnedrar mig om hen har högläsning om regler. Fick mig ett stort slag mot självkänslan
FML

2021-06-02
Fick idag reda på att Enskild Firma kan kvitta underskott av tjänst mot lönen från min fasta anställning. Det här totalt ändrade min syn på företagsform! Hittade en rådgivare 5650 kr/år står för rådgivning i e-handel. Worth it! Har även kontaktat en revisor som sysslar med affärsutveckling och berättade att jag vill ha guidning genom uppstarten av företaget samt en revisor. De ska återkomma för det är inte de är vana vid men de var öppna för diskussion om det.

2021-06-03

• .com adress registrerat
  • Ansökan om enskild näringsverksamhet inskickad
  • Företagsnamn registrerat

Samtidigt som jag börjar ta steg fram så börjar jag tvivla på mig själv. Är det värt tiden? Känslorna? Har jag ens en chans? Många känslor och tankar i skallen just nu. Tvivel och ånger vad dagens tema. Shit att min fästmö står ut med mig!

Har nu skickat runt mina prototyper till 7 bekanta och inväntar svar ifrån ytterligare 7. Samtliga har antingen tyckt kläderna varit sjyssta eller riktigt awesome. Det är svårt att veta hur jag ska tolka de svaren för att det är skillnad på att SÄGA att man tycker om något och att vilja KÖPA det. Samt, sen finns det alltid risken att folk ger snällare kritik bara för att man känner dem. De jag inväntar svar från är sådana jag känner sämre, i hopp om att de inte känner något filter i att ge mig kritik.

Jag börjar fundera på om att driva egen webbutik är rätt väg att gå. Ringde SKV idag och om jag istället väljer att använda någon tjänst som sköter ALLT åt mig, tex Amazon så blir hela livet så jäkla mycket enklare. Då de sköter allt så räknas det tydligen som att jag exporterar intellectual property och får pengar för det. BAM…det var allt! Då får jag 25% avDock hade det varit fett coolt att ha en egen hemsida och marknadsföra ett faktiskt märke/företag :slight_smile: Men men…Ska fortsätta utreda detta spåret samt vad utmaningen är om jag sedan skulle välja att migrera ifrån Amazon till min egna sida. Dock har jag redan läst om att det är många köpare som utnyttjar Amazons “buyers first” policy.

2021-06-11
Fick avslag på att starta enskild firma. De motiverade att då jag aldrig har drivit företag inom området så kan de inte räkna med att jag kommer sälja något och vill därmed inte godkänna mig. Stod på mig men de återkom med att jag får registrera mig efter att jag har börjat sälja

Blev dock Godkänd i FA-skatt

Har testat designer mot ytterligare 10, mycket avlägsna, bekanta. Alla tyckte om det och några få frågade om när jag tänkte börja sälja för de gärna ville ha. Intressanta inputs.

Har även hittat en redovisningskonsult som primärt är erfaren inom den tekniska platformen jag tänkt använda och kan automatiskt synka deras bokföringsprogram mot min butik

17 gillningar

Tillagt
Dagboksinlägg

2021-06-03

• .com adress registrerat
  • Ansökan om enskild näringsverksamhet inskickad
  • Företagsnamn registrerat

Samtidigt som jag börjar ta steg fram så börjar jag tvivla på mig själv. Är det värt tiden? Känslorna? Har jag ens en chans? Många känslor och tankar i skallen just nu. Tvivel och ånger vad dagens tema. Shit att min fästmö står ut med mig!

Har nu skickat runt mina prototyper till 7 bekanta och inväntar svar ifrån ytterligare 7. Samtliga har antingen tyckt kläderna varit sjyssta eller riktigt awesome. Det är svårt att veta hur jag ska tolka de svaren för att det är skillnad på att SÄGA att man tycker om något och att vilja KÖPA det. Samt, sen finns det alltid risken att folk ger snällare kritik bara för att man känner dem. De jag inväntar svar från är sådana jag känner sämre, i hopp om att de inte känner något filter i att ge mig kritik.

Jag börjar fundera på om att driva egen webbutik är rätt väg att gå. Ringde SKV idag och om jag istället väljer att använda någon tjänst som sköter ALLT åt mig, tex Amazon så blir hela livet så jäkla mycket enklare. Då de sköter allt så räknas det tydligen som att jag exporterar intellectual property och får pengar för det. BAM…det var allt! Då får jag 25% avDock hade det varit fett coolt att ha en egen hemsida och marknadsföra ett faktiskt märke/företag :slight_smile: Men men…Ska fortsätta utreda detta spåret samt vad utmaningen är om jag sedan skulle välja att migrera ifrån Amazon till min egna sida. Dock har jag redan läst om att det är många köpare som utnyttjar Amazons “buyers first” policy.

2 gillningar

Tack för att du delar med dig av din resa. Jag har nyligen startat ett AB och känner igen detta. Var vissa tillfällen jag bara kännde att jag ville skita i det hela och lägga ner innan jag ens startat. Tur man är envis! Är nu igång och än så ångrar jag inget. Sen får jag känslan av att det är mer för dig att få på plats än det var för mig. Men tänker att ta det i mål först och avgör efter att ha kört ett tag och tro på din idé.

Kan du inte ge prototyperna till en vän som går ut och frågar lite random människor på stan vad de tycker? Då behöver ingen känna att de måsta vara snälla. :slight_smile:

2 gillningar

Först och främst grattis till att du vågar ta steget. Det kommer vara en läroprocess oavsett vad. Om jag får komma med lite inspel från mitt håll.

• Vänner är oftast inget vidare på att ge feedback, då de kommer värdera relationen medvetet eller omedvetet och försöka stötta.

• Om du vill få feedback på riktigt så är det inget som slår betalande kunder. Det vill säga personer som är beredda att betala. Det går även att ge rabatt (även om jag inte gillar det) mot att man får vänta obestämd tid på produkten. Tänk t.ex. Kickstarter. Du köper för 60 % av slutpriset men du vet inte när du får produkten.

• De kan betala via faktura via t.ex. Billogram.

• Jag vet inte om du blandar samman revisor med redovisningsfirma. Revisor behöver du INTE. Du behöver en duktig redovisningsfirma som även kan rådge dig. Du ska inte behöva ringa till skatteverket, din redovisningsfirma ska ha svaren. Om de inte har svaren så byt redovisningsfirma. Jag kan eventuellt tipsa dig.

• All tid i kundtjänst till skatteverket är slösad tid som du kunde ha sålt på istället.

• Sedan brukar jag alltid rekommendera AB. Ogillar att man blandar samman företagets ekonomi med ens privata ekonomi. Det är kladdigt och du tar risk i onödan.

Ja, det var lite spontana tankar. Tänk på också att alla råd inte behöver vara relevanta råd. Även om de kommer från mig. :wink:

3 gillningar

Trägen vinner! :slight_smile: Kul att du kom igång! Jo själv så emotionellt så dyker “palla” lätt upp i tankarna men sen rent logiskt så känns det bara dumt att inte köra vidare med det här. Jag surar och vägrar samtidigt som jag släpar mig själv till korset :smiley:

Jo jag börjar tänka i de banorna nu. Mer market research är aldrig fel.

Jag tycker om idén för det visar ett genuint intresse om man vågar binda upp pengar. jag antar att det är där psykologin klämmer att det är en sak att säga man vill binda upp pengar och en annan att göra det.

Det gjorde jag. Tackar för rättelse. Har du en revisor som är van vid webbhandel så tar jag gärna emot tips. Har gjort några sökningar själv efter någon som har vana vid webbutik, speciellt tekniska lösningen Shopify.

Jag ser så otroligt många fördelar med AB förutom 2 och det är:

1. Jag kommer inte binda kapital och därmed hamna i stor skuld. Mina varor får jag betalt för, samt betalar för, per order. Dvs jag har inget lager. Själva tekniska lösningen och företagskostnader ligger och drar i månaden såklart men det är inte stora summor
  2. Jag behöver inte pengarna samt att jag kan kvitta skuld mot min lön. Hur jag resonerar är att om jag är lönsam på direkten så “omvandlar” jag till AB så snabbt som möjligt. Utebliven inkomst ja men det påverkar inte min livssituation de få månaderna det sker. Om jag däremot är kass på det hela så kan kvitta skulden och dvs få “rabbat” på att vara kass :smiley:

Så eftersom jag inte ser mig själv löpa ekonomisk risk, kan omvandla företaget till AB OCH kan kvitta eventuell förlust så känns enskild firma starkare som start

Ponera tex att jag beräknar göra en årsvinst på 40k. Då kan jag helt plötsligt lägga 140k på superflådig reklam och de 100k jag gick back på att köpa reklam får jag rabatt på. Dvs jag “fick” mer än 100 kr för varje hundralapp.

helt enkelt är det vid upstarten jag ser stora fördelar med egen firma då jag inte behöver pengarna själv och tekniskt sett kan få rabatt genom att gå back.

Är min logik åt fanders så såga mig gärna!

Det finns två böcker som verkligen hjälpte mig på traven när det gäller att testa affärsidén:
“The mom’s test” av Rob Fitzpatrick och “Validating product ideas” av Tomer Sharon. De kan jag verkligen rekommendera!

1 gillning

Med AB så slipper du även personligt risker som t.ex stämningar och liknande. Du skrev något om handel inom/utanför EU. I Sverige är det inte vanligt att vi stämmer varann men man vet aldrig hur det är utanför våra gränser. Känns läskigt att ha sitt personnummer som org-nummer.

Men visst, 100k är inte så dumt att kunna kvitta mot.

MEN för mig personligen (som har haft enskild men har AB idag) så var det mer en signal till mig själv när jag skapade AB att detta är något seriöst som jag ska köra på. När jag hade min enskilda så körde jag ungefär i 1.5 år och sen gick jag tillbaka till att vara anställd för jag kände mig aldrig som en företagare då det inte var något skillnad om det var jag eller företaget (båda är samma person). Det behöver så klart inte vara så för dig.

3 gillningar

Hmm enbart det där är en stark anledning för sig. Jag har researchat mycket så jag inte tränger in på någons design men det går aldrig att göra till 100%. Tack för funderaren

1 gillning

Läggs på min att-läsa lista! Tackar!

Plus att det blir lättare att ha koll på dina pengar vs företagets pengar. I ett AB så lånar man som privatperson ut pengarna till AB (tar ränta) och sedan vet man exakt hur mycket pengar AB har att röra sig med.

Jag personligen brukar inte rekommendera att använda eventuell avdragsrätt som argument. Lägger fokus på fel sak (dvs att du inte går med vinst). Poängen med ett AB är ju att flytta pengar till ägarens fickor. :wink:

1 gillning

Kul att läsa att många blir inspirerade, säkerligen ett stort mörkertal som blir inspirerade och startar AB också.
Hade varit kul att veta hur mycket detta drar in till samhället.

1 gillning

Varje AB registrering kostar ju minst 25k :grin: så det blir väl lite till att bekosta skatteverket och annat.

1 gillning

Sorry att jag blir ordpolis.

Nej, det kostar inte 25 000 kr. De 25 000 kr är priset du betalar för aktierna till bolaget. Det är byte av pengar mot bolagets aktier. Du får aktier och bolaget får pengar. Det är inte en kostnad eller avgift. Avgiften / kostnaden för att registrera ett AB som du inte får tillbaka är 1 900 kr.

De 25 000 kr som finns i bolaget går att använda i verksamheten, köpa aktier för eller något annat. Det är en väldigt vanlig myt det här.

3 gillningar

Sorry! Du har helt rätt :slight_smile:. Pratade med en vän idag där hans tjej skulle omvandla till AB och det råkade bli att vi såg det som en “kostnad” vilket det helt klart inte är!

Yes, 1900:- är det korrekta.

1 gillning

Viktig invändning!
Dock får man passa sig för att inte förbruka mer än halva aktiekapitalet så man inte åker på att göra en kontrollbalansräkning och återställa hela aktiekapitalet.
Jag har tex satt av 12 501 kr på ett sparkonto för att vara på säkra sidan.
Finns det fler bra tips på hur man kan göra istället för sparkontot?
Att sätta pengarna i en global indexfond kan ju bli lite vanskligt i en börsnedgång :slightly_smiling_face:

Ja, misstänker styrelsen att halva aktiekapitalet är förbrukat så ska man upprätta kontrollbalansräkning för att riskera att man inte inte blir personlig betalningsansvarig. Pengarna / egna kapitalet behöver inte vara i kontanter på något konto. Eget kapital är något förenklat summan av alla tillgångar minus summan av alla skulder. De kan alltså finnas i annan form.

Sedan är det ju också väldigt olika om äger bolaget själv, sitter i styrelsen och har kontroll på bolaget och dess ekonomi eller ej. Dessutom har man ju tid att återställa aktiekapitalet på många olika sätt - aktieägartillskott, kvittning/reducerings av skulder, minskning av aktiekapitalet (om möjligt) etc. Upplever att många gör en KBR till något större än det egentligen är.

1 gillning

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Att göra bokföring själv är asymmetriskt åt fel håll - liten uppsida och stor nedsida

Tillagt
Dagboksinlägg 2021-06-11
Fick avslag på att starta enskild firma. De motiverade att då jag aldrig har drivit företag inom området så kan de inte räkna med att jag kommer sälja något och vill därmed inte godkänna mig. Stod på mig men de återkom med att jag får registrera mig efter att jag har börjat sälja

Blev dock Godkänd i FA-skatt

Har testat designer mot ytterligare 10, mycket avlägsna, bekanta. Alla tyckte om det och några få frågade om när jag tänkte börja sälja för de gärna ville ha. Intressanta inputs

Har även hittat en redovisningskonsult som primärt är erfaren inom den tekniska platformen jag tänkt använda och kan automatiskt synka deras bokföringsprogram mot min butik

1 gillning

Kan det ge skillnad att söka en gång till men istället skriva att man siktar på ca 250’000 kr i vinst? Tänkte jag skulel börja ödmjukt och tog med ca 50’000 i vinst i min första ansökan.

Fördelen är att jag kan skippa momsen men samtidigt känner jag oro för att det blir merjobb senare.

Kan de neka om jag starta AB?

Det har aldrig varit billigare (= mindre kapital att sätta in som eget kapital i bolaget) att starta ett AB, alla borde utnyttja det! Vad är det värsta som kan hända?

1 gillning