Blogg: Tagit bort personlig information

Hej! Häng med på min upptäcksfärd inne i Sigmastocks universum. För att inte kladda till det och behöva ändra något hos mina fyra hinkar, tog jag en slatt pengar från lönekontot istället. Det är en reserv som inte syns någonstans så den mentala bokföringen är också högst minimal.

Här kommer jag att redovisa hur det går för dem att investera mina pengar och vilka värdepapper de köper och säljer. De marknadsför det som att deras tjänst sätter ihop en fond av värdepapper utifrån ens preferenser. De uppdaterar portföljen varje månad och har man månadssparande dras pengarna den 28:e i varje månad.

Här är de val jag gjort och de rekommendationer Sigmastocks gav i gengäld:
bild
bild

Första insättningen är 10 000 SEK. Varje månad dras det 1 000 SEK från mitt lönekonto.

Framöver kommer jag uppdatera den här tråden när de skett saker på mitt konto.

:face_with_monocle:

11 gillningar

Ska bli intressant att jämföra med min portfölj utan etiskt urval och sparhorisont på 10+ år.
Blev tilldelad mina första aktier för 6 dagar sedan.

Hur tänker ni kring utländsk källskatt? Sigmastocks verkar bara ha ISK? Eller fixar Sigmastocks återkrav?

Jag tänker inte på det. Det är så väldigt liten påverkan av kapitalet. Snabbt räknat på mitt kapital jag går in med vid månadsskiftet är det 9 SEK i skatt jag ”förlorar”. Räknat på fördelningen 20% Europa (2000 SEK) och av den delen är utdelningen 3% i snitt (60 SEK). Av de 60 SEK är källskatten 15% i Sverige (9 SEK). Eftersom jag får mindre avgifter hos Sigmastocks än jag har hos Avanza är det ett nollsummespel för mig.

Intressant! Inte sett detta tidigare. Ska bli kul att följa dig :grinning:

Två potentiella problem

1. Det blir mycket Sverige som jag förstår det. Minst 40% om man väljer att fokusera på någon av de andra marknaderna (USA eller ”Europa”)

2. vid mindre insättningar kommer man aldrig att äga aktier som har ett högre pris/aktie, även om de enligt deras teknik är köpvärda. Alltså att testa med mindre kapital (som jag tänkt) kanske inte ger samma resultat som om man satsar rejält.

Några kommentarer? Eller har jag missförstått något?

Verkar ändå rätt intressant för ett test i lekhinken :grinning:

1 gillning

Schysst att du hänger med!

Jag har också tankar om deras standardfördelning (50% SE, 30% US, 20% EU). Eftersom jag har såpass mycket undervikt både SE och EU i allt annat sparande så kör jag på deras standard. Viktar jag upp US blir det för lite EU för min smak och jag vill inte ha 70% SE där.

Precis så. Deras rekommendation för en portfölj, just av den anledningen att de vill säkerställa att de kan köpa det som passar bäst enligt algoritmerna, är 10 000 som start och 1 000 i månadssparande. Jag tror att det är för små summor, framförallt om man har mycket andel i USA. Shopify går på 1441 USD, Apple kostar 146, Alphabet 2636 och Microsoft 280. Kan tänka mig att deras algoritmer landar i något av dessa bolag och det är ju ingenting som min insats kan täcka. Har ingen aning hur de löser det, så det blir spännande att se! :smiley:

1 gillning

Uppdatering #1

Idag är det handelsdag för Sigmastocks. Det betyder att de försöker genomföra så många köp de kan för alla som har konto hos dem. På mitt konto står det bara att handel pågår och att innehaven redovisas någon gång i morgon eftermiddag. Ser med spänning fram mot vad jag får för aktier!

3 gillningar

Uppdatering #2

Nu är vi igång! De har slutfört handel för denna gång och totalt har de köpt aktier för 10121 SEK till mitt ISK-konto. Jag har 875 SEK i kassa.

Det första som slår mig är att deras algoritmer inte har hållit sig till den fördelning jag valt. 60% (+10) Sverige, 10% (-20) USA och 30% (+10) Europa. Det andra är att 2/3 av Europa är investerat i brittiska bolag. Det tredje är precis som jag misstänkte, att USA är svårt att investera i med så lite kapital som grund.

bild
Översiktsbild

bild
Innehav

För varje innehav kan man få en detaljerad vy som visar staplar på de nyckelvärden algoritmen använder sig av. Här är informationen för Nibe Industrier AB.

bild

4 gillningar

Körde sigmastock från launch tills ganska nyligen. Månadssparade 8400.
Körde överviktat mot utdelningsaktier, om jag gör om det så blir det nog primärt tillväxt, utdelningsaktier har jag inga problem att hitta själv

Fördelningen är inte det viktigaste heller under kort sikt, utan algon lär försöka köpa till OK pris med.

Så det hände att den köpte US aktier för typ 50% av månadssparandet osv.

1 gillning

Det händer en hel del på mitt konto över hos Sigmastocks. De har ett system som genomför all handel på vissa dagar istället för kontinuerligt. Vad jag ser har de köpt & sålt aktier för mitt konto tre gånger sedan deras första köpraid den 3:e augusti. De har gått ifrån mina inställningar fullständigt, då det just nu är 61% Sverige, 9% USA och resterande Europa (5 aktier, varav 4 i UK).

Rent utvecklingsmässigt går det väl sisådär. Jag ser inget system i de transaktioner som görs ännu.

Screenshot 2021-08-27 at 16.47.58

Hur gick det för dig över den perioden jämfört med likvärdigt index?

Mitt första köp gjordes 2021.01.05

2021.06.07 sålde jag av allt.

• 12,61 %

Så kommer inte ihåg på rak arm nu vad relevant index låg på haha.
Har ett svagt minne av att omx låg på kanske + 15-20% så det släpade efter lite.
Men med tanke på min defensiva allokering så var det väntat.

Har också kört några månader bara för att det är kul att prova, men väljer nu att sälja av allting. Kort förklarat är tjänsten bra; men onödig. Några tankar:

• Som tidigare i tråden nämnts. Fördelningen verkar roboten ha svårt att få till, förmodligen pga aktiepriset kan vara så pass högt i exempelvis USA.
  • Pengar kan ju ligga likvida flera dagar innan handel pågår. Sänker ju potentiell avkastning över lång sikt?
  • Pengar ligger likvida pga roboten inte lyckades köpa för hela beloppet. Säkerligen mest ett större problem nu med små summor sparade, men var ändå nästan 10% likvid för min del en hel månad.
  • “Appen” känns välbyggd utifrån ett tekniskt perspektiv, good job!
  • Avgiften är bra, men inte bäst. Så om en stor del av caset handlar om kostnad så finns ju billigare.

Spontant är min stora fråga vem tjänsten är till för? Den som vill ha 100% autopilot gör sig bättre med en global indexfond alt. en fondrobot. Den som vill ha koll på individuella aktier känner nog mest frustration över att inte ha direkt kontroll över valen som görs.

Intressant med personliga val, men för egen del så bryr jag mig inte. Mitt val var 0 oetiska val bortvalda och standard på allt. Inte så mycket mervärde för min del då.

Bra jobbat Sigmastocks, godkänt resultat på mycket men ändå en ganska svårplacerad och “onödig” produkt i sin helhet.

1 gillning

Jag började den 4:e Augusti så här kan du se hur min har utvecklats.

Om du vill ha information om fördelning och aktier kan jag dela med mig om du vill.
Bara säg till vad du vill ha så borde det kunna lösas.

En liten sammanfattning från småspararguiden. Inte meningen att kapa tråden, bara menat som intressant info för de som funderar. Denna tråden kändes relevant ändå.

Vi gillar, men avråder. Sammanfattningsvis hamnar Sigmastocks i samma fack som Lysa enligt vårt sätt att tänka. Vi gillar dem och de gör mycket bra saker, men vi tycker inte att robotgrejen tillför något som är värt att betala för och de är en aning för dyra för att vi ska rekommendera dem i nuläget.

1 gillning

Jag håller med vad ni skriver här ovanför om Sigmastocks och deras produkt. Den känns tämligen onödig i det stora hela, förutom för de som vill handla med aktier men som inte vågar. Det är väl den enda målgruppen jag ser, då de kan se utvecklingen över tid och alla transaktioner som utförts och när. Utöver det har jag väldigt svårt att se varför Sigmastocks skulle gå före Lysa eller Opti till exempel. De båda är mycket enklare att använda och förstå sig på för en vanlig person som vill spara lite pengar.

Just fördelningen förstår jag mig inte alls på och heller inte varför urvalet så konsekvent inte stämmer överens med mina inställningar. Dessutom är jag inte alls med på varför det konstant är kassa kvar att köpas för. Hade det inte varit bättre att logiken var omvänd vid köp. Det vill säga att den gör ett kreditköp och om det går igenom, omgående säljer för motsvarande summa som redan ligger i depån. Då behöver det inte konstant vara kassa kvar till nästa handelsdag.

2 gillningar

Är det verkligen en bra princip att göra kreditköp? Dels att göra kreditköp överhuvudtaget, men också att du får dubbla courtage om den ska hålla på att byta ut aktier hela tiden. I och för sig kanske du hellre är fullinvesterad i en billigare aktie medan du sparar ihop till en dyrare? Men då behövs ingen kredit i vilket fall.

Kan man ställa in i Sigmastocks att den ska använda värdepapperskredit?

Bra går ju att diskutera, men det torde vara bättre än alternativet tycker jag allt.

Avgiften jag betalar till Sigmastocks är ju samma oavsett hur många köp de genomför å mina vägnar. Den är 0,35% och förhoppningsvis har de gjort en affärsidé som gör att de tjänar pengar. Det jag föreslår löser problemet som lyfts upp, nämligen att man sitter med 5-20% av sina pengar i ren kassa. Där tänker jag att de har en kreditlösning på plats som gör det möjligt att krympa ned alla sina kunders kassa till växelpengar istället för som idag. Det är ju en ”aktiefond” vi betalar för och inte att våra pengar skall ligga rastlösa och inte göra något alls. :smiley:

Nope. Det går inte vad jag kan se.

1 gillning

Även jag testar Sigmastocks med ett litet belopp. Att det för små sparbelopp blir lite kassa kvar och att dom har problem att sprida ut köpen enligt den fördelning man har valt ser jag inte som något problem så länge som beloppet är litet. Man kan inte förvänta sig att dom skall kunna sprida risken över många marknader och många aktier om det inte finns tillräckligt med kapital att handla för. När man har sparat en stund och har byggt upp en större portfölj så borde inte det vara något problem.

Det som är intressant är om deras aktieköp klarar av att matcha t.ex en billig index-fond på lite längre sikt.

Du har för små belopp för att kunna nå jämn fördelning. Så problemet är inte med sigma i sig.
Allokeringen kan skilja sig lite över tid, men inget överdrivet. Jag snittade 10k i månaden i insättningar under tiden jag sparade där. Att sälja och hålla på hade medfört mer courtage, en avgift som oavkortat hade gått till kundens avgifter. Ser inte varför folk som månadssparar en passande summa ska bli lidande för att folk sparar med mindre summor, för att dom som inte nyttjar produkten optimalt ska nå en allokering dom är nöjda med.

Att summor ligger och skräpar på köpkontot störde mig lite med, om dom växer tillräckligt för att införa mer köpdagar så blir det mindre märkbart.

Sigmastock rekommenderar dock själva 1000 kronor som ett bra belopp att månadsspara med hos dem (som minst.). Då borde de rimligtvis kunna leverera på det ändå.

2 gillningar