Böcker som påverkat dig mest

Tre år sedan sist jag skrev här så dags att fylla på med några betyg 4+:

• Sea of Tranquility av Emily St. John Mandel
  • Skin in the Game av Nassim Taleb
  • They Were Like Family to Me av Helen Maryles Shankman
  • Catch-22 av Joseph Heller
  • The River av Peter Heller
  • Light av John M. Harrison
  • The Music of the Primes av Marcus du Sautoy
1 gillning

Munken som sålde sin ferrari, var verkligen en bok som var en eye opener för mig, i följd av Think and grow rich, i synnerhet de sista kapitelna.

Broken money - Lyn Alden.

Lindsay C Gibson - Vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar

Väldigt användbart för den som känner igen sig

1 gillning

Zen Habits av Leo Babauta

Minns inte så mycket av själva boken men läste den i 20-års åldern och minns att jag kände att det fanns människor som kände som jag när det gällde ägande av prylar, energi mm. Det tänket har på något vis satt sig i min ryggmärg och alla inköp och beslut jag tar fattas efter någon slags tanke kring hur mycket energi som kommer gå åt.

Utan tvekan Meditations av Marcus Aurelius .
Den var grunden och starten till en livsrevolution för mig.
Det var där jag hittade det som är basen för allt och hur jag bygger mitt liv och min person.

Gick från år av sjukskrivning, ett liv av dåligt mående, ett decennium av vård som inte fungerande, dåliga sociala relationer, överviktig, allmänt väldigt dåligt fungerande och en rätt tvivelaktig person, var en fånge i mitt mående och mina diagnoser (komplex ptsd, ADHD, svår deppresion och GAD och panikångest)
Till arbete, ekonomiskt oberoende med 5-6 gånger min Fire siffra, gift, vältränad som en elitidrottare vid 43, goda och starka sociala kontakter, hobbies, mängder av nya skills etcetc på ungefär 10 år.

6 gillningar

En bok som jag ofta tänker på är “Vårt enda liv” av Martin Hägglund…

Okej den får ju åka upp på listan direkt…

2 gillningar

Ekonomi och statistik:

Psychology of money - Morgan Housel

The art of spending money - Morgan Housel

The intelligent investor - Benjamin Graham

Factfulness - Hans Rosling

Filosofi:

Sofies värld - Jostein Gaarder (fick mig intresserad som ung)

Alkemisten - Paulo Coelho

Staten - Platon

Meditations - Marcus Aurelius

Fantasy:

The Kingkiller Chronicles - Patrick Rothfuss (lärde mig vikten av namn)

Sagan om ringen - J.R.R Tolkien (Den mest obetydliga av människor kan ha den största inverkan)

Harry Potter - J.K Rowling

Mistborn - Brandon Sanderson

Annat:

100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Johansson

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams

Stycken ur diverse religösa texter.

2 gillningar

Förutom en massa redan nämnts en som jag inte tror nämnts:

Lars Wilderäng - Stjärnklart. Skönlitterär underhållning och en del som är lite cringe men den fick mig att börja tänka beredskap. Ett antal år senare kom pandemin och sedan kriget. Än har vi klarat oss bra, men det är knappast mindre aktuellt.

4 gillningar

Ana Karenina av Leo Tolstoy.

Efter det vägrar jag att läsa annat än bra böcker. Det ledde mig in på ett spår av att läsa massa andra klassiker, vilket i sin tur öppnade upp massor av känslor och tankar i mig som jag inte visste att jag var kapabel till.

2 gillningar

So good they can’t ignore you av Cal Newport.

Framför allt var det nog timingen som gjorde att den påverkade mig så mycket. Jag var lite vilsen kring min karriär och vad jag egentligen ville med den, kanske borde jag helt byta spår? Boken gav mig en knuff i rätt, konstruktiva, riktning.

Sedan också Quit av Annie Duke. Den fick mig att släppa en del projekt som jag hållit fast i lite för länge.

Sedan har jag läst många andra böcker som är bättre rent litterärt, men de två ovanstående är de som sticker ut som sådana där jag kan peka ut konkreta saker som jag ändrat i mitt liv på grund av dem.

1 gillning

Precis börjat på den nu…men är så nyfiken på din resa..

Jag har skrivit om den tidigare på forumet! Titta över mina tidigare inlägg. Du får gärna skicka ett pm om du inte hittar eller har frågor :blush:

Några böcker som påverkat mig mycket:

Skönlitteratur:
100 år av ensamhet
Pachinko
Stoner
Öster om Eden
When breath becomes air

Självförbättring:
Atomic habits
Principles - ray Dalio

1 gillning

Wolf Hall-trilogin av Hilary Mantel. DEN BÄSTA LITTERATUR SOM NÅGONSIN SKRIVITS.

Den är standard för allt annat jag läser. Inget har hittills toppat.

I Ungdomen; Hundra år av ensamhet av Garcia Marques, Jerusalem av Selma Lagerlöf, Vredens druvor av John Steinbeck.

Sedan tänker jag ofta på typ allt av Haruki Murakami, särskilt 1Q84.

2 gillningar

Murakami är fantastisk!! Börjat läsa om hans alster på Japanska nu.

2 gillningar

Ånej, inte endimmen :laughing:

Udda att alla i forumet hänvisar till Marcus Aurelius Självbetraktelser på engelska? Den skrevs ju på latin och har sedan en väletablerad svensk titel. Eller har alla av nån anledning läst den i engelsk översättning?

Läste först på Engelska. Läst 3. Engelska översättningar och 2 svenska. De Engelska översättningarna tycker jag genrellt är bättre med.
Meditations skrevs lite förvånande kanske förövrigt inte på Latin. Grekiska var det dominerande språket för filosofi och högre bildning på den tiden. Han skrev alltså sina meditationer på klassisk grekiska.

1 gillning