Minns inte så mycket av själva boken men läste den i 20-års åldern och minns att jag kände att det fanns människor som kände som jag när det gällde ägande av prylar, energi mm. Det tänket har på något vis satt sig i min ryggmärg och alla inköp och beslut jag tar fattas efter någon slags tanke kring hur mycket energi som kommer gå åt.
Utan tvekan Meditations av Marcus Aurelius .
Den var grunden och starten till en livsrevolution för mig.
Det var där jag hittade det som är basen för allt och hur jag bygger mitt liv och min person.
Gick från år av sjukskrivning, ett liv av dåligt mående, ett decennium av vård som inte fungerande, dåliga sociala relationer, överviktig, allmänt väldigt dåligt fungerande och en rätt tvivelaktig person, var en fånge i mitt mående och mina diagnoser (komplex ptsd, ADHD, svår deppresion och GAD och panikångest)
Till arbete, ekonomiskt oberoende med 5-6 gånger min Fire siffra, gift, vältränad som en elitidrottare vid 43, goda och starka sociala kontakter, hobbies, mängder av nya skills etcetc på ungefär 10 år.
Förutom en massa redan nämnts en som jag inte tror nämnts:
Lars Wilderäng - Stjärnklart. Skönlitterär underhållning och en del som är lite cringe men den fick mig att börja tänka beredskap. Ett antal år senare kom pandemin och sedan kriget. Än har vi klarat oss bra, men det är knappast mindre aktuellt.
Efter det vägrar jag att läsa annat än bra böcker. Det ledde mig in på ett spår av att läsa massa andra klassiker, vilket i sin tur öppnade upp massor av känslor och tankar i mig som jag inte visste att jag var kapabel till.
Framför allt var det nog timingen som gjorde att den påverkade mig så mycket. Jag var lite vilsen kring min karriär och vad jag egentligen ville med den, kanske borde jag helt byta spår? Boken gav mig en knuff i rätt, konstruktiva, riktning.
Sedan också Quit av Annie Duke. Den fick mig att släppa en del projekt som jag hållit fast i lite för länge.
Sedan har jag läst många andra böcker som är bättre rent litterärt, men de två ovanstående är de som sticker ut som sådana där jag kan peka ut konkreta saker som jag ändrat i mitt liv på grund av dem.
Udda att alla i forumet hänvisar till Marcus Aurelius Självbetraktelser på engelska? Den skrevs ju på latin och har sedan en väletablerad svensk titel. Eller har alla av nån anledning läst den i engelsk översättning?
Läste först på Engelska. Läst 3. Engelska översättningar och 2 svenska. De Engelska översättningarna tycker jag genrellt är bättre med.
Meditations skrevs lite förvånande kanske förövrigt inte på Latin. Grekiska var det dominerande språket för filosofi och högre bildning på den tiden. Han skrev alltså sina meditationer på klassisk grekiska.