Bodelning, värde av onoterade aktier

Hej!

Sedan ca en vecka , begärde min man skilsmässa. Livet har gått i tusen bitar. Jag vill säkra boendet för mig och mina dottrar, hemmet där vi känner vi oss trygga. Vi kommer göra en bodelning själva för att få den snabbt. Följande har jag förstått skall vara med. Tillgångar, Skulder, äktenskapsförord och att en viss typ av 1) tjänstepension, ITP skall inkluderas? Jag har 3,5 M och min man som varit VD 9,5M. Hur skall jag beräkna våra tillgångar ? 2) Fonder korrekt (% av tillgångarna) 3) onoterade aktier. %?Mina egna onoterade är enskild egendom, min man har beräknat sina onoterade aktier till 100% med dagens marknad kurs minskat med 25% i skatt. Huset har värderats genom en mäklare. Idag värde 19MSEK +/- 1. Detta är centralt då jag skall lösa ut min man så att vi får ha kvar vårt boende.
Vi har räknat ut ett netto tillgånar avdragen ifrån skatt, kostnad vid en fsg osv

Är det något som jag har missat som skall vara med i bodelningen? Jag kommer be om synpunkter av en egen jurist innan jag skriver på bodelningen .(Jurist vilken jag inte kommer informera min make.) Jag vill göra det snabbt då jag inte tror att min makes onoterade aktier kommer att räknas till 75% pris ( 25% i skatt då allting ligger i et AB) av om en familje jurist som vi så fall skulle anlita tillsammans. **Snälla hjälp mig hur jag skall tänka. Jag vill lösa ut min man inom en vecka (skriven bodelning) för att säkra mitt och våra 2 döttrras boende. Jag vill kunna andas ut.
Förlåt om mina meningar är otydliga. Jag har en hjärnskada 5,5 år sedan viket också är orsakan till att min man vill att vi går skilda vägar. Hls Nina W

Hej. Vilken jobbig situation.

Jag har inget bra svar men känner ändå för att kommentera…

Jag förstår att ni bara vill ha det avklarat men just denna situation är väl inget en ska stressa igenom tycker jag. Det rör sig om mycket pengar, trygghet för dig och dina döttrar och din framtida relation med deras far. Att stressa igenom det under hög känslomässig obalans känns som att det är upplagt för att bli dåligt. Varför inte anlita en jurist, både för din mans och din egen skull, som ser till att det blir rätt? Men, vi alla är ju olika och kanske är det enda viktiga att det är snabbt avklarat?

Hoppas det löser sig!

10 gillningar

Hej Nina.

Rekommenderar verkligen att ni tar hjälp av experter direkt istället för att försöka göra det själva. Det kostar en slant men för en bodelning värd tiotals miljoner blir det inte nån större utgift i sammanhanget.

5 gillningar

Som sagt, ta hjälp av en expert.

Tjänstepensioner räknas väl dock normalt inte med i en bodelning, men om de är privatägda kan man göra det. ITP t.ex. är inte privatägt och ska normalt inte med i en bodelning.

4 gillningar

Har du en kopia av äktenskapsförord? Är fastigheten giftorättsgods?
“enskild egendom är att den inte ingår i en eventuell framtida bodelning”, enligt SKV.

2 gillningar

Är äktenskapsförordet registrerat? (Om inte så är det ännu inte giltigt.)

2 gillningar

Om vi skall gå via en jurist, kommer min man begära att all lösegendom blir värderat, samt 50% till honom, nu får jag 100% av lösegendom, sakerna betyder mycket för mig och mina barn det är en självklar del av vårt hem. När vi inblandar en jurist kommer han säkert få sina tillgångar att bli nollade då allt hans kapital ligger i onoterade aktier. Det rör sig om 5-10 miljoner och det vill jag få tillgång till så att jag kan lösa ut huset. Så med denna kunskap vad ska jag göra?. Kan jag får en bra jurist som har tid för ett digitalt möte denna vecka? Någon att rekommendera? TACK

Ja det har vi. Så all mina tillgångar skall vara 100% skyddade. Mina pengar kommer ifrån en olycksfall försäkring och är placerade i indexfoner och polynom.

Ja det har vi. Så all mina tillgångar skall vara 100% skyddade. Mina pengar kommer ifrån en olycksfall försäkring och är placerade i indexfoner och polynom.

Jag kan skicka en en fotokopia. Vår fastighet äger vi tillsammans. Förstår inte giftorättsgods?

Stort TACK, nu försvann en oro att inte förstå!

Vid en bodelning undantas först enskild egendom (enligt t.ex. gåvobrev och äktenskapsförord). Alla övriga tillgångar och skulder är giftorättsgods, där värdet normalt delas 50/50.

1 gillning

Bra att du har koll på äktenskapsförordet.

Låter lite skumt att din man inte vill gå via jurist och utövar påtryckning om lösöret för att slippa.

3 gillningar

Kan ni hjälpa mig att jag inte går min med mitt fulla namn i Facebok. Jag vill ha en allmän profil utan mitt riktiga namn som ni har.

1 gillning

Skrolla upp högst upp och tryck på bilden av dig själv. Gå in under inställningar och gör ändringarna där. Bra att du tänker på det.

1 gillning

Självfallet ska ni ta hjälp så detta blir ordentligt gjort.

Varken du eller din man ska få en fördel/nackdel oavsett vad som hänt eller vem som vill ta ut skillsmässan.

1 gillning

Här några tips:

1. Låt inte känslomässig utpressning komma åt dig. Lösöret är inte viktigt även om det känns så för dig och barnen just nu. (Erbjud att han såklart ska ha hälften och att det inte är så viktigt för dig, intala dig själv det, så tar du utressningsmakten från honom.)

2. Stressa inte fram något avtal. Låt det gå rätt och riktigt till så att du blir lurad så lite som möjligt.

3. Om han stressar på så är det något som du inte vet om - som han inte vill att du ska veta.

Se till att vara rädd om dig själv i processen. Kroppen och hjärnan signalerar mer fara än vad det troligtvis är. :heart:

6 gillningar

Ja det är registrerat hos Tingsrätten.

+1 det där låter bara märkligt, han inser säkert att han kommer förlora på att få det gjort ordentligt och vill ha ett snabbt avslut om han stressar på.

1 gillning

Tack Leena! Dock kan jag inte byta användarnamn, hela mitt fullständiga namn hänger med. Mycket irriterande!