Bolagen bakom cryptohandel bygger utan tvekan luftslott

Titeln överraskar knappast någon, men snubblade på följande upplägg på Coinbase, en (enligt reddit) ledande handelsplattform för cryptovalutor.

Själva tjänsten i sig tar ju ut hutlösa avgifter för att i princip internt flytta din crypto från ditt konto till någon annans på plattformen, så hela idén med blockchain försvinner ju men det är en annan sak.

På hemsidan kan användaren lära sig om nya kryptovalutor (som nästan uteslutande bygger på Ethereum-tekniken, så ingen ny infrastruktur är byggd). Man svarar på ett kort quiz där man helt enkelt inte kan svara fel. Som tack för att du svarade får du sedan en summa på ungeför 5 US-dollar i form av crypton du precis lärde dig om. Sedan är det bara att sälja nämda crypto, ta ut dina pengar till ett PayPal-konto och helt plötsligt sitter du på 30 euro skapade från tomma intet.

Så, vi tar det i tre steg:

1. En community av något slag (eller privatperson, vem vet?) skapar en ny cryptovaluta och sitter troligen på en större mängd av den valutan själv.
  2. Man marknadsför sin valuta till de många användarna på Coinbase och betalar med valutan man själv precis hittat på. Ja, du måste betala fem dollar, men helt plötsligt har ju efterfrågan på valutan du precis skapat skjutit i höjden!
  3. Användaren antingen säljer valutan direkt, där Coinbase tar ut en fin avgift, eller så sitter hen kvar på valutan. Det kvittar egentligen, för i slutändan har någon skapat värde från ingenstans.

Hur exakt avtalet mellan Coinbase och valutaskaparna ser ut vet jag ej, men detta är det sjukaste upplägg jag stött på. Någon måste tjäna pengar här, och jag tvekar starkt på att det är cryptoinvesterarna.

2 gillningar

Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.

Kallas också pyramidspel :slot_machine: