Tack för en intressant hemsida. Jag har nyss börjat spara i fonder och ska sätta mig in mer i aktier och fonder via era tips på rikatillsammans.se
Jag har en fråga ang tips 4 i ”Tio tips för varje privatekonomi”, som gäller att förhandla bolåneräntan genom att begära ut ett amorteringsunderlag.
Jag köpte en bostadsrätt 2020 med köpeskillingen 750000 kr och har ett bolån med en räntesats på 1,480 % via Swedbank, som är bunden fram till 2022-09-23.
Min fråga: Har jag ändå ett förhandlingsläge och kan begära ut ett amorteringsunderlag och fråga om de kan erbjuda en bättre ränta än den jag har i dag?
Jag skrev denna fråga i forumet, men nu hittar jag inte frågan samt ev svar.
Nej, du har inte ett förhandlingsläge. Du betalar ränteskillnadsersättning till banken om du flyttar i förtid. Banken har själva tagit ett bundet lån för att täcka ditt lån. Om du ska bryta eller flytta lånet i förtid så får du betala bankens kostnader för tiden du har kvar plus 1%-enhet extra. De får med andra ord hela vinsten när du bryter lånet.
Men det går såklart att räkna på matematiskt. Här kan du räkna ut ränteskillnadsersättningen:
Du har bara ett förhandlingsläge ifall du hittar en annan bank där du sparar mer på räntan än vad du får betala i ränteskillnadsersättning. Med så lång tid kvar på lånet och den redan låga räntan så tror jag inte att du hittar något bättre.