Boprisfallet är nära eller bara skrämskott?

Vem har sagt att samhället går under? Vet inte heller om jag använt orden “bostadsbubblan kommer spricka”, men frånsett det. Jo, jag tror med en så kallad dåres envishet, och kalla mig gärna det (åtminstone en kort stund) om jag får fel, att bostadsmarknaden kommer att få sig en rejäl törn, även framöver. Vi har inte sett botten än.

Ditt resonemang utgår från att vi redan nu har facit över hur inflationen och räntehöjningarna slår mot bostadsmarknaden. Det är helt enkelt fel, för det har vi inte. Rimligen är inte den sista höjningen genomförd, och när den är genomförd dröjer det ytterligare ett tag innan den slår igenom, och efter det kan det dröja en lång tid innan vi ser räntor liknande 2015-2021/22, om någonsin. Att då redan nu tro att det här är över och att fallet på bostadsmarknaden är över är som att mäta dödstalen i covid i juni 2020. I princip det enda som bostadsmarknaden fallit av hittills är förväntningar om höjda räntor. Nu ska lånen verkligen tas, och beviljas utifrån klart högre räntor och sämre förutsättningar. Och det finns mängder med osålda objekt som trots rejäla prissänkningar inte blir sålda. Så inflationens verkningar på bostadsmarknaden är knappast över.

3 gillningar

Hälften av pensionärerna, drygt 1 miljon personer, har en pension på som mest cirka 16 500 kronor per månad före skatt

1 gillning

Leva kvar i en spekulationsbubbla kan vara en risk, svårt att acceptera en utebliven vinst.

Om 5 år kommer 5 miljoner vara värt kanske dryga 4 milj i dagens penningvärde.
Allt beror på vart man är på väg i livet och vilka risker man vill ta.

1 gillning

Fler vill häva bostadsköp: ”Gråter och är ledsna”

De stigande räntorna har lett till allt fler tvister där köpare som skrivit förhandsavtal till nyproducerade bostäder vill dra sig ur affären, rapporterar Sveriges Radio. I vissa fall har månadsavgifterna stigit med uppemot 100 procent, jämfört med nivåerna som utlovades när avtalen skrevs.

Bostadsrättsjuristen Ingrid Uggla företräder flera personer som nu försöker att upphäva kontrakten.
– De gråter, de är ledsna och känner en pinsamhet över att de ingått avtalen, säger hon.

Om 5 år ligger kanske styrräntan på högre nivå än vad den varit det senaste decenniet och det blir kanske inte lika attraktivt att ha höga bolån. Kanske tar svensken ett lägre bolån med högre ränta istället för ett högt bolån med låg ränta?

Men vad vet jag, jag gissar ju bara här som alla andra i forumet.

Om någon är intresserade av att följa ämnet, kika gärna på tråden:

https://rikatillsammans.se/forum/t/nyproduktion-bryta-avtal-vasentligt-okning-av-avgiften

1 gillning

Det kan hända. Men jag undrar samtidigt hur det blir med nyproduktion som mer eller mindre kollapsat när räntan har stigit till 3.5%.

Byggstarter för bostäder har halverats från 2021 och det är inte heller svårt att se varför när byggkostnaderna har ökat rekordartat samtidigt som bopriserna gått ner. Kalkylen för nybygge går inte ihop i det här ränteläget och man behöver knappt räkna på det om räntan skulle stiga ytligare. Nya bostadsrätter är det få som vågar teckna sig för när avgiften kan gå från 3k till 6k för en 2:a med ett pris på 2.5m i Linköping.

Och det är inte bara villor och bostadsrätter som drabbas. Det gick knappt att bygga ”billiga” hyresrätter med vinst utan investeringstöd när räntan var 0. Så kan inte se hur man skulle våga satsa på det nu med byggkostnader som stigit 25% sen 2020 och där man dessutom inte kan ta ut marknadshyror eller få investeringstöd.

Så jag tror man bör prisa in en utbudsminskning framöver där priset inte faller lika mycket som det borde. Nyproduktion kan man glömma på ett tag om inte räntan faller tillbaka. Kan nog stå still i flera år om inte politiken griper in.

7 gillningar

Jag är överaskad hur lite tryck det är i marknaden nu när räntorna gått upp.

Om vi nu har bostadsbrist i Sverige, borde inte nyproducerade lägenheterna också bli sålda?

Nej och nej. (se redan postad länk)

Alla fyra är tyvärr döda, men mina föräldrar går det ingen nöd på. Båda har å andra sidan jobbat hela livet. Det hjälper ju förstås.

1 gillning

Det kan inte vara så att det är här man ska in och reglera? Så dessa ockerpriser försvinner.

Det är inte prissättningen på hyresrätter som är fel utan att folk tar mer betalt än de får i andrahandsuthyrning.

Det är ingen som vinner på detta i Sverige AB med att vi betalar dyrt för vårt boende.

Problemet är att ingen har råd med dessa så kallade marknadshyror. Det är ett fåtal person som kanske den där anställde på Spotify som kommer från Tyskland för att bosätta sig i Stockholm.

Redan idag är hyrorna höga för nyproducerade hyreslägenheter. Det är enormt många som klagar på hyran där jag bor (3 hus med totalt 330 nya hyresrätter).

Ser inte rikrigt hur något bostadsbolag ska få sina bostäder fyllda med ännu högre hyror. Det kommer bara göra att vanligt folk blir ännu fattigare.

4 gillningar

Vems fel är det att det har blivit så här?

Du ser inget samband mellan de två?

Det är redan reglerat, men regleringarna skapar en svart marknad.

1 gillning

Från pensionsmyndighetens hemsida.
Genomsnittlig allmän pension före skatt
Alla: 14 900 kronor per månad (januari 2023)
Kvinnor: 13 800 kronor per månad (januari 2023)
Från pensionsmyndigheten. (De adderade +1000kr 2023, vilket ger 13 900kr för gruppen ‘alla’ året innan.)

Ett medianvärde är dessutom troligen lägre än genomsnitt, vilket är ett mer representativt värde i detta fall. Det ger vä ca 8.000kr i pension efter skatt. Pinsamt dåligt.

Jag svarade från början på ett annat påstående, vad staten kan manipulera med. Det är den Allmänna pensionen. Många, men inte alla, har även Tjänstepension. Den kan för många vara i 5 år, sen tar den slut. Den är förövrigt inte så hög heller för medelsvensson.

Pensionärer mellan 85-90 år har väldigt låg pension. Inte i närheten av den ovan. Fråga era släktingar får ni se. Varför inte köpa boken av en som blivit blåst och vet hur det ligger till? "Blåsningen : så har det nya pensionssystemet lurat oss alla"

Eftersom det är väldigt svårt att få en väldigt hög allmän pension så är skillnaden mellan medianen och genomsnittet inte lika extrem som den är för lön generellt. Vad för antaganden har du gjort för att 8000 kr ska trilla ut efter skatt? Låter som en väldigt hög skattesats.

Skillnaden i genomsnittlig allmän pension mellan åldersgrupperna 65-69 jämfört med 85-89 är endast 5%.
https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/
(hittas under fliken “Allmän pension och inkomstpensionstillägg - utbetalningar”)

Fast för uthyrning av bostadsrätter gäller generellt privatuthyrningslagen som medger “ockerpriser” vid uthyrning.

Allmän pension och inkomstpensionstillägg
Ja, de lägger till ett inkomstpensionstillägg för att få upp totalen, annars blir det under existensminimum.
Den Allmänna pensionen minskar med ca -2%/år, allt annat lika. (Enligt en bok om pensioner. Finns ett namn på variabeln).

Svårt att tycka synd om dom dock hade lånekarusellen fortsatt så gade de varit först att fira stigande bostadspriser men nu fick de bita i det sura äpplet för att de tog för hög risk.

2 gillningar

Inkomstpensionstillägg får båda grupper. Anser du att 5% skillnad är “inte i närheten”? Söker också fortsatt svar på hur du kommer fram till siffran 8000 kr efter skatt?

Så mellan dessa åldersgrupper och -2% per år skulle alltså den allmänna pensionen minska med 33.3%? Hur går matten ihop med statistiken som jag länkade ovan?

1 gillning

Privatuthyrningslagen stipulerar ju regler för skälig hyra.
Sen kan man ju tycka si eller så om vilken nivå de sen ligger på, men det är ju fortfarande reglerade hyror.