Tackar!
Namnet jag var ute efter är “Normen”, vars värde är 1,6% idag.
Ser ut att vara samma som i figuren din! Kärt barn har flera namn! Men den är relativt okänd ändå.
Går +/-0 vid 74 i din figur. Vid 78 år i figuren nedan. Bör väl vara tidigare egentligen? De slänger även in inflation och annat för att få se det bättre ut. Har man endast normen blir det ca 70% kvar av realpensionen, efter 20 år, iallafall. Nästan 1/3 del borta!
De kan ändra allas pension mha flera variabler, bromsen, inflationsindex osv. Pensionerna släpar alltid…
De är olika. Inkomstpensionstillägg är ett tillägg. Ingår ej från början.
På deras hemsida:
“Den allmänna pensionen består av inkomstpension och premiepension. Till inkomstpensionen kan ett inkomstpensionstillägg betalas ut.”
Under Inkomstpensionstillägget:
“Inkomstpensionstillägget kan du få som ett tillägg till allmän pension.”
Den andra frågan gäller 'normen, som avlagts ovan.
Hursomhelst, svenska medelpensioner är otroligt låga. De hamnar under existensminimum väldigt fort.
Medelhyra sverige ~8.000kr
Existensminimum ~6.000kr(2022)
Summa 14.000
En medelpensionär börjar under(13800kr, kvinna) eller på gränsen till existensminimum, redan innan skatt. Efter skatt ligger alla en bra bit under. Har man tur får man några tusen i tjänstepension och då hamnar man troligen runt Existensminimum. Summerar man ihop allt inser man fort att bla tandläkare, glasögon, mediciner, bil, utlandsresor osv blir svåra att behålla/få till. Ja, detta scenario gäller troligen inte de flesta på forumet. Men iallafall.
Kommuner och Regioner har stora pensionsåttaganden som inte ens är finansierade i budgetarna. Otroliga summor fattas. Antingen ger de sig på tex vård, äldrevård, sjukhus, barnomsorg eller tjänstepension eller ökar belåningen. De kan tex minska Allmänna pensionen och kvitta mot tjänstepension, för de med bra tjänstepension. Vi får se vad de gör. Förändringar kommer snart. SKR har redan börjat göra väsen av sig i media.
Blev väldigt mycket pension under bostadspriser.
Blir sista pensionsinlägget i denna tråd av mig!
Jag passade på att köpa bostadsrätt för en vecka sedan. När jag räknar på saken fram å tillbaka är det lugnt och jag kan vänta in höjningar av bostadspriser och sänkningar av boräntan i lugn och ro. Jag tror helt enkelt att jag gjort en bra affär…vi syns 2027 och stämmer av:)
Irrelevant, jag påpekade att båda grupper (dvs de i 65-69 som 85-89) får dessa som då alltså var i relation till ditt påstående om att åldersgrupp 85-89 skulle ha en allmän pension som inte var i närheten av den som de i åldersgrupp 65-69 har. Fortfarande intresserad när du nu ser de faktiska siffrorna (endast 5% skillnad), har du ändrat uppfattning angående detta?
Medelhyra för en 3:a i Sverige är strax under 8000 kr [källa]. En ensamstående pensionär med relativt låg pension bor sällan i en 3:a. Därmed kommer hyran i medel vara signifikant lägre för denna grupp.
Väntar fortfarande på uträkningen som kommer fram till att denna pensionär endast får ut 8000 kr efter skatt?
Nytt rekord på Hemnet! Någon som vet om boolis utbud är rekord också? Tror det va? Rekordutbud brukar ju inte direkt följas av prisuppgång eller stabilisering
Vad är det för tidsmarkörer på tidslinjen?
@janbolmeson Vore inte det enklaste att låta ChatGPT göra en sammanfattning av tråden efter ett visst antal inlägg? Sedan kan den stängas. Om det finns fler delfrågor att avhandla kunde det med fördel göras i en ny tråd. Att någon ska orka läsa en enorm mega-tråd, som dessutom sannolikt spretar i olika riktningar, är inte rimligt.
Stängas för att du inte orkar eller är intresserad? Vi är många i denna tråd som läser varenda inlägg och många som är otroligt engagerade. Lägg ner.
Du kan ju göra det annars för egen trevnad och sen posta här eller behålla informationen för egen del? Jag tror fler än jag är intresserade av denna frejdiga om ändå stundtals spretiga diskussion.
Frågan var inte kopplad till den här tråden specifikt utan ett generellt förslag. När en tråd blir väldigt lång blir den svåröverblickbar för nya deltagare.
Ofta har den ursprungliga frågan avhandlats ordentligt samtidigt som olika nya ämnen eller aspekter (inom samma område) börjat komma upp och diskuteras. Det är givetvis helt i sin ordning men det vore bättre att diskutera de ämnena i ett antal separata trådar. De trådarna skulle då bli betydligt mer tillgängliga för nya medlemmar.
Jag skulle gärna ta del av den här tråden själv men att läsa (eller bara scrolla) igenom från inlägg 100 till inlägg 6000 blir uppenbart orimligt. Ska jag svara något är chansen helt överhängande att inte samma sak redan skrivits för 2000-3000 inlägg sedan.
I närheten av där jag bor ligger ett hus nu ute igen på Hemnet. Det har redan varit ute förra året och då för initialt 6 miljoner utan napp, sedan 5 miljoner utan napp och till sist “pris saknas” utan napp och objektet togs därefter bort.
Nu är det alltså ute igen för drygt 5 miljoner och det har varit möjligt att boka visning. Har dock svårt att se att marknaden är bättre denna gång.
Bostadsmarknadens krafter är oförutsägbara, varför det är intressant att ha löpande diskussioner.
Vi har svårt att se reala värden. Vi ser hellre till de nominella värdena med en illusion om att pengarna skall växa i en evighet.
KPI 10,5% lönerna 4%, vi blir fattigare men fortsätter konsumera i ett beteende som en förnekelse.
Denna fråga är ju dock högst pågående. Vi diskuterar nuvarande utvecklingen hela tiden för att se vad som sker. Svaret har vi inte förrän om flera år, mest troligt. Men vi försöker identifiera vad som sker, så vi vet till nästa gång.
Frågan är långsiktig till sin natur. Den som idag har konkreta planer på, eller behov av, att skaffa eller byta boende och har förhoppningar om att ”priserna ska sjunka, så att jag får råd att köpa”, har helt missförstått hur marknaden fungerar.
Det är absolut möjligt att det kan komma ”chocker” när priserna mycket tillfälligt dippar. En sådan inträffade vid Corona-utbrottet och en annan vid finanskrisen 2008. Skulle vi framöver få en ny ”fastighetskris” kan det hypotetiskt komma igen. Normalt brukar sådana dippar komma när Expressens löpsedlar låter meddela att ”Undergången är här”. Många ”vanliga människor” blir då rädda och det får då kortsiktigt stor påverkan.
När det efter 2-3 veckor blir uppenbart att Expressen hade fel så återgår allt snabbt till det normala. Om man redan är inne på marknaden, har gått på 10+ visningar i rätt område/n osv. kan man hypotetiskt lyckas göra en bra affär. Risken är samtidigt stor att många säljare väljer att inte sälja när priserna plötsligt dippar. De som främst säljer är de som redan köpt något annat och är tvungna att sälja. Samtidigt undrar jag hur många som gör så i nuvarande marknadsläge.
Om vi pratar om ”normala prisfall” så är det något som sker över en längre period. I dagsläget skulle jag vara uppmärksam på utvecklingen gällande uthyrning i andra hand. För lägenheter finns ofta en bortre tidsgräns när man blir tvungen att sälja. För hus tror jag att kanske två år är max vad folk orkar vänta. Om priserna går i sidled eller faller mer lär de flesta ge upp efter ungefär två års uthyrning.
En viktig parameter uppfattar jag är att många som hyr ut i andra hand inte verkar tjäna pengar på det. Ökade räntor och andra kostnader gör att det är svårt att räkna med någon relevant vinst. Sedan finns det förstås stora variationer gällande både belåningsgrad och driftkostnader.
När många objekt ”kommer tillbaka” till marknaden är det sannolikt att de säljarna är mer benägna att acceptera låt säga 10-15% lägre pris än innan, även om det innebär förluster. Det kan i sin tur trycka ner marknaden i övrigt också.
Det är också många som försöker hyra ut i andra hand men som inte får någon som vill hyra. Såg senast ett hus där några köpt ett nytt för 4,8 och försökte sälja sitt för 6 miljoner. När de inte fick det har de lagt ut sitt hus för uthyrning för 19000 i månaden. Detta i en mellanstor stad i Sverige. De kommer aldrig få det uthyrt, så hur länge kan de stå med dubbla boenden? Just det, de har även en sommarstuga de försökt sälja som ingen haft någon lust att köpa, så den sitter de också med. Fastigheter till ett värde av över 10 miljoner och lån på hur mycket? Hur länge låter banken dem hållas?
Det finns alldeles säkert de som gjort dåliga affärer och nu behöver hantera det. Dock tror jag att mycket sådant är ”väldigt lokalt”. I vissa typer av bostadsområden är det sannolikt betydligt vanligare än generellt att ha den typ av situation som du beskriver. Är man intresserad av ett sådant område mer specifikt kan man säkert göra bra affärer nu.
En annan viktig parameter uppfattar jag är ”upplevelseboende vs funktionsboende”. Här har pendeln slagit över ganska hårt. Det är till stor del boenden i kategorin ”upplevelseboende” som blivit mer svårsålda. De är också svåra att hyra ut till hyresnivåer som återspeglar deras ”merkostnad i inköp” jämfört med ett funktionsboende av motsvarande typ/storlek.
Kontentan är någonstans att det är personer med betydligt bättre ekonomi än snittet som i dagsläget kan ”fynda”. Samtidigt har prisnivån sannolikt inte nått den nivå att det på allvar uppfattas råda ”fyndpriser”.
Testa! Tråden har ju också levt så länge att en del omständigheter har kommit att ändras under tiden, osv. Kan dock hålla med om att det blivit en hel del stickspår på sistone däremot finns det ju redan en summering som jag tog del av innan jag gav mig in i den, den funkade ganska bra och gav också en del intressanta länktips.
Jag tycker att detta är ett av de bästa inläggen i tråden, kanske också på forumet. Just beskrivningen av marknadens utveckling över tid och prisernas kontinuitet.
Vi siktar på att köpa så mycket vi kan till årsskiftet. Vi köper för att bo tio år och längre. Om det blir för svårt att klara boendekostnaderna får vi sälja men vi tänker att det finns mycket att dra in på dess för innan. Att vi väntar har inget med priset att göra. Vi väntar på okej från banken på ett lån som förutsätter riktigt hög lön. Den måste jag ha i minst sex månader.
Varför inte då?
Hade jag varit nykär, ung och kapitalfattig sambo, eller bara osäker om var och hur länge jag vill bo någonstans, hade jag inte tvekat en sekund i en “mellanstor stad”. Folk hyr gärna nybyggda tvåor ensamma för 8-10K/mån, om inte mer. Men ~20K på en villa för två pers går inte för sig?
Faktum är att jag gärna skulle hyra en villa själv i något år för att sedan köpa den när man fått klämma och känna ordentligt. Det är så synd att svensk bostadsmarknad knappt erbjuder fristående villor med hyresrätt…