Bör jag omplacera ”gamla” fonder till indexfonder istället?

Hej,

Det här är en kanske dum fråga:

Jag månadssparar i ett ISK på Avanza i ett gäng indexfonder som jag kommit fram till ger en bra riskspridning. Jag har dock sedan tidigare småsparat och då i andra fonder som jag inte längre månadssparar i. Det rör sig inte om några större summor; allt från 2000 till knappt 10000kr. Bör jag sälja av de gamla fonderna och stoppa in i mina aktuella? Jag tänker att ränteeffekterna borde väl bli bättre då än att sitta med nån fond där det bara finns typ två lax.

Matematisk är det ingen skillnad hur många innehav du har, du kan ha tusentals innehav ränta på ränta blir samma.

Däremot så kan ju de där småfonderna vara dåliga på andra sätt (följa fel index eller vara dyra) men det ju bara du.

2 gillningar

Går de sämre än dina indexfonderna bör du göra det. Går de bättre finns ingen anledning att sälja.

1 gillning

Tack! Det låter ju klokt.

Ok, tack för svar! Ska se över de gamla fonderna och kolla det.

Hur vet man att fonder som gått sämre än index kommer fortsätta att göra det?

Hur vet man att fonder som gått bättre än index kommer fortsätta göra det?

3 gillningar

Du valde väl nya fonderna av en anledning? Då ser jag ingen mening i att fortsätta ha pengar i andra fonder.

4 gillningar

Det kan man inte veta. Man kan inte heller veta om de kommer att gå sämre. Men om de har gått bättre finns det kanske en anledning till det och då är väl förhoppningen att den anledningen inte upphör precis nu. Och skulle den göra det, med konsekvensen att fonden börjar gå sämre än index, då känns det mer motiverat att byta.