Börja spara i fonder nu — bra/dåligt?

Hej,

Jag sålde hela mitt innehav i aktier och fonder för något år sedan, och har låtit det ligga på ett sparkonto med ca 4% ränta sedan dess. Nu känner jag dock att jag vill komma igång med fonder igen, för att få en bättre avkastning. Helt medveten om att nedan frågor är relativt dumma - men det måste de får vara ibland - jag tycker det är så svårt att vara rationell när det kommer till ens egna pengar.

1. Är det bra/dålig timing att gå in i globala indexfonder nu? Tänker mig en initial investering om 250-500k.

2. Något jag bör tänka på i dagens läge, förutom breda fonder och låga avgifter?

3. Är det en bra eller dålig idé att kombinera globala indexfonder med en sparrobot som Lysa?

4. Några andra tips till en person med dålig koll och svaga nerver?

Tack på förhand!

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Bästa dagen hade varit igår. Idag är näst bästa dagen att komma igång :slightly_smiling_face: Lägg undan tankar om att tajma marknaden då detta är extremt svårt.

Inte direkt. Möjligtvis 10%-regeln vilket betyder 10% i aktieindexfonder per år i sparhorisont. Resten i räntefonder eller sparkonto. 0-3 år i sparhorisont = 100% sparkonto.

I min mening spelar det ingen större roll. Det är varken ett problem eller tillför något extra. Så vill du ha både egen portfölj och robot så kör på det om du inte kan bestämma dig :slightly_smiling_face:

Tålamod och acceptera att börsen är volatil och kan variera mellan -50% och +50% enskilda år. På en 10-15årsperiod får du räkna med flertalet rejäla börsnedgångar.

6 gillningar

Välkommen till forumet :raised_hands: :grinning:

Man ställer frågor av en anledning och för egen del är alla frågor välkomna :+1:

Kan bara instämma med @MattiasA90 som gav dig bra kött på benen.

Ett tips/tillägg från mig om du är intresserad av att göra din hemläxa ytterligare kan vara att läsa artiklarna på rikatillsammans.se eller lyssna på poddavsnitten som avhandlar hur man kan tänka kring att investera en stor summa pengar vid ett enskilt tillfälle.

3 gillningar

Är du aktiv i Avanza-appen? - Dutta in dig!
Är du passiv och raderar appen? - Lasta in allt på en gång!

1 gillning
  1. Det är bra.

2. Nej de kommer du långt med

3. Lite fördel med ha båda då de blir lite bredare. Men inte nödvändigt eller ett måste.

4. Denna del är de svåraste att komma över när man går all in första gången. men du verkar påläst. Det som fick mig att va lugn: dina pengar kommer nog inte bli värda noll kronor pga de e världens bästa vinstdrivande bolag oftast i fonder. Skulle alla bolag gå ner så har vi nog ett större problem en våra privata besparingar. Sen när börsen går ner och de är rea lägg in mer pengar. :money_mouth_face:

Ses på månen :rocket:

3 gillningar

Tänker du dig ett investeringssparkonto eller värdepapperskonto?

Tänk på att ett ISK schablonbeskattas och att kapitalunderlaget bygger på ditt innehav 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober. Om du inte får tummen ur nu på ett par veckor skulle jag rekommendera att vänta till den 2 april innan du fräser in dina 500k. Då sparar du 1358 kr jämfört med om du skyfflar in pengarna i slutet på mars.

2 gillningar

Tänk på att om aktierna och fonderna låg på ett värdepapperskonto och dessa såldes med vinst under 2023 så kommer du behöva skatta för vinsten på årets deklaration. Isf kan det vara smart att redan nu räkna ut beloppet och föra över pengarna till skattekontot.

2 gillningar

Stort tack alla för snälla och konstruktiva svar! Köpte indexfonder igår, så nu är det bara att glömma bort dom ett par år :sunny:

4 gillningar

Lycka till. Du kan gå in och kolla då och då. Det är svårt att inte gå in och kolla.

2 gillningar

Jaa helt rätt, in med allt i globala passiva indexfonder för ca. 0,2% i avgift per år.

Gå in och kolla lite då och då som @Thompa.th skriver också, jag går till exempel in och kollar var 5:e år, tycker det fungerar bra! Upp 100% senaste 5 åren nu såg jag när jag var inne och kollade :slight_smile:

Även ifall man har en sparhorisont som jag på oändligheten (lite som familjen Wallenberg) eller som andra på bara 30-40 år kan man ändå gå in och kolla var femte eller var tionde år tycker jag.

3 gillningar