Borrmaskin för uppsättning av hylla

Hej på er!

Första posten här i forument :blush:

Jag hade behövt hjälp med hur man sätter upp hyllor på betongvägg. I dagsläget har jag varken verkyg, skruvar eller hylla.

Kan någon hjälpa mig med vilken typ av borrmaskin jag behöver för betong, gärna med länkar till billiga alternativ (under tusenlappen)? Vad behöver jag för skruvar/plugg/annat?

Detta är ett riktigt ångestframkallande ämne för mig, önskar att det fanns någon kurs där man kunde lära sig bli händig :grimacing:

Ha en fin kväll!

1 gillning

Om du bor i en lägenhet och är engångs grej så hade jag hyrt en bättre slaggborrmaskin eller borrhammare.

Inte jätte roligt att använda en av de billigare varianterna.

Borrhammare med fäste för SDS+ borrar. Slagborr kan också fungera om det inte är allt för hårda väggar.
Brukar finnas billiga på t.ex. Jula som duger bra om det bara är ett fåtal hål man ska göra. Annars kan man också hyra bättre maskiner som gör jobbet lite enklare, från Bauhaus t.ex. om du har det i närheten.
https://bauhaus.boels.com/sv-se/hyra/p/hammarborr-3kg-230v/14c91c74-abc4-df11-a9e3-00101863c8d6

För plugg så brukar jag använda Fischer nylonplugg SX, men de billigarer plastpluggarna fungerar säkert också bra. På pluggförpackningen så står det vilken skruv man ska använda.

Tack för tips! Ja, bor i hyreslägenhet.

Superbra tips att man kan hyra borrmaskin!! Det visste jag inte var möjligt. Tack för länk!

Hör med grannen, du kan säkert få låna :relaxed:

2 gillningar

Föreslår också att du ber en granne eller en kompis hjälpa dig som redan har en slagborr. Kan garantera att den personen gladeligen också lär ut hur man gör. Byt det mot en fika.

Annars finns det massvis med bra filmer på youtube som pedagogiskt visar hur man gör det mesta hemmafix

Borrhammare är vad som behövs för att borra i betong. Har själv en modell från Bosch som jag handlat på Clas Ohlson. De brukar ha kampanjer ganska regelbundet.

Det finns en enorm mängd modeller men Clas Ohlson brukar ha hyggligt vettiga saker. De riktigt billiga modellerna bör man undvika.

Det är bra att ha borrhammare själv om det gäller väggarna hemma. Du lär behöva den fler gånger. Undvik dock batteridrivna modeller utan välj en med sladd.

2 gillningar

Fråga i bygghandeln vad du ska ha för skruv och plugg samt vilket borr till detta.

Kolla Youtube.

Om någon bekant med borrmaskin kommer till undsättning så be vederbörande att bara instruera och gör själv.

Och säg aldrig att du har “borrat upp en hylla”.

Vad roligt att du vill göra detta själv! Jag hade hyrt en rejäl borrmaskin, ofta kallas de borrhammare eller slagborr. Personligen gillar jag att hyra verktyg via Hygglo. Sök på “borrhammare” så kommer du få upp flera förslag i närheten av där du bor. Kolla så det är en maskin av ett vettigt märke, t.ex. Makita, Hilti eller Bosch (blå ska färgen vara om du hyr en Bosch, inte grön). Ofta följer det med borr i några olika storlekar, t.ex. 6, 8 och 10 mm.

Nästa steg är att köpa skruv och plugg. Gå till valfri bygghandel, t.ex. Bauhaus eller K-rauta. Clas Ohlson funkar också, de brukar ju ofta finnas mer centralt än övriga. Personligen går jag till XL-bygg när jag vill ha bra service och råd. Väl i butiken säger du att du vill sätta upp hyllor i betong och behöver både skruv och plugg. Personalen ska kunna hjälpa dig hitta lagom storlek på plugg och skruv. Annars kan man kolla upp det själv på internet.

Jag gillar att använda plugg av märket Essve. När jag varit osäker på hur stora plugg jag behöver har jag kollat på deras hemsida, de har tabeller över hur mycket vikt deras plugg klarar av. Fischer är ett annat populärt märke.

Ta denna plugg som exempel, den har en diameter på 10 mm. Då ser jag till att använda ett borr som har samma storlek. Det fina med Essve är att på deras förpackningar står det på baksidan vilken storlek på skruv som passar till pluggen.

Så nu har du köpt plugg och skruv i lämplig storlek och hyrt en borrhammare, dags för det roliga, själva borrandet! Se först till att mäta flera gånger och dubbelkolla så du har märkt ut var hålen ska vara innan du börjar. Sedan monterar du rätt borr i borrhammaren. Första gången jag hyrde en borrhammare bad ajg uthyraren visa mig hur borren skulle monteras. Glöm inte hörselkåpor för det kommer väsnas rätt rejält. Det kommer damma rätt bra också.

Nu placerar du spetsen på borret mot punkten du märkt ut på väggen. Sedan startar du borren och trycker den mot väggen. Se till att trycka rejält så den inte glider åt sidan eller liknande. Du kan även prova att trycka olika hårt på avtryckaren för att ändra borrens hastighet. När du tror att du borrat tillräckligt djupt så stannar du maskinen och trycker in t.ex. en skruv för att se om du kommit tillräckligt långt eller behöver borra mer.

Är hålet tillräckligt djupt tar du en av dina plugg, trycker in den en bit i hålet och sen slår du in den med en hammare så den kommer hela vägen in. Sen är det bara att skruva upp hyllan!

Alla är vi barn i början som man säger och du kommer se att det är jätteroligt att borra med borrhammare i betongväggar! Du behöver inte känna någon ångest för det här, i värsta fall kommer du borra hålet 3 cm för långt åt höger. Vilket du ska se som ett gyllene tillfälle att lära dig spackla igen hål, om du inte redan kan det. :smiley:

3 gillningar

Nu när jag bor i hus med gipsväggar så saknar jag mina gamla stenhårda väggar i min gamla 50-talslägenhet! Med en borrhammare och ett fräscht borr gick det som smort att göra hål i väggarna. Det kanske är en liten tröskel att komma över, men du har fått många bra tips här i gruppen. Övning ger färdighet :slight_smile: Och om det blir fel så vill jag tipsa om att fylla hålet med husfix hellre än spackel, om du vill kunna borra i eller i närheten av hålet igen, eftersom vanligt spackel blir mer poröst och tenderar att spricka eller smula sig och plugg inte fäster så bra i det.

1 gillning

Ett litet tips som inte tagits upp, om du hyr av en hyresvärd med många hyresrätter, så har de ibland en allt i allo person.

Jag har fått hjälp av både syskon, vänner och en allt i allo med mina hårda väggar. Bäst och snabbast var hjälpen från hyresvärden, de hade en rejäl maskin som gjorde varje hål på ett par sekunder. Jag hade förberett lite innan med vattenpass och kryss på väggen.

Men självklart går det även att lära sig själv, jag klarar av vanliga borrmaskiner. Men jag är lite ostadig efter en skada, så personligen ber jag om hjälp när det är hårdare väggar.

Många bra tips i tråden, så lycka till! :blush:

1 gillning

Värt att nämna är att det är “borrhammare” som är det magiska ordet att söka efter. “Slagborr” riskerar att bli en skruvdragare med slagfunktion, vilket är alldeles för klent. Se till att maskinen har SDS+ fäste istället för vanlig borr så löser säkert maskinen jobbet.

Angående blå/grön bosch så är det helt irrelevant här. Jag har en grön Bosch borrhammare som skär genom betong som smör. Det är skillnad att som lägenhetsinnehavare borra 20 hål per år eller som yrkesperson borra 20 hål i timmen. För lägenhetsinnehavaren är det irrelevant vilket märke maskinen har, så länge det är SDS+ fäste.

3 gillningar

Använder också en grön Bosch borrhammare med SDS-fäste. Så överdrivet dyr var den inte.

Jag har den här från Jula. inga problem att borra Ø22mm hål 200mm djupt i sten för att spräcka stenar i trädgården så funkar garanterat att borra lite hål i en betongvägg. Kan dock ev. vara lite overkill men bra pris just nu.

1 gillning

Glöm inte att skaffa hörselkåpor också! Kostar en hundralapp eller två.

1 gillning

Har själv samma väggar/problem.Till slut ringde jag seniorhantvärkare och samlade då ihop allt som skulle upp.1,5 tim,600kr.Värt varenda krona!

3 gillningar

Tusen tack för tips att undvika batteri, annars hade jag trott att det var the way to go.

Åh, detta inlägg var precis vad jag behövde! Tack för att du tog dig tid att skriva så detaljerat. Nu känns det mycket bättre och jag känner mig motiverad :muscle: Detta gjorde min kväll!

Det är ett väldigt bra inlägg. En till sak att ringa på är risken att det går elledningar i väggen. Som tumregel kan man tänka att aldrig borra lod- eller vågrätt i förhållande till ett vägguttag eller en kopplingsdosa (ett sånt där hål i väggen som vanligtvis täcks av ett vitt runt lock). Det finns också elsökare/regelsökare man kan använda, men där ska jag ärligt säga att jag aldrig själv använt en sådan. Läs mer på Bostadsrätterna | Slipp stöta dig med elen i väggen.

1 gillning