Börsintroduktioner / Goda Tider - ni som varit med länge... hur var det förr?

Hej!

Min första IPO var Fractal. Den gick bra och sedan var jag fast. Gick sen med i gt och har tjänat 20 tkr med en snittvinst på över 50% på alla tilldelningar jag fått. Jag läser överallt att IPO klimatet är hett. Min fundering är hur länge har det varit hett? Hur har avkastningen på ipo varit för er som varit med en längre tid, dvs flera år? Har det varit svårt tidigare att få högre tilldelning än minimum?

Har för mig att jag hörde i något av podavsnitten att en IPO i snitt går 10% plus. Det låter för mig ändå bra. Framförallt om man som regel får tilldelning, vilket inte är fallet nu. 10% plus i snitt kräver ju inte många tilldelningar för att ge bra avkastning.

1 gillning

Läste i en affärsvärlden artikel att värdet av IPOs under 2020 var högre än summan 2010-2019.
Så att det är hett är ett understatement :joy:

Jag hoppade på IPOs under IT bubblan. Min erfarenhet är att det går så länge det går. Sen går det inte alls bra längre, eller egentligen IPOs börjar följa börsen och inte sticka 20–100% på notering.

Det är inte helt friskt i mina ögon som det varit senaste tiden. Men det är ju jag :slight_smile:

2 gillningar

Ja, det är siffror som jag tog upp i ett avsnitten baserat på bland annat siffror från studier och Dagens Industri. Dock är det ofta en stor skillnad på IPO och IPO, så det gäller att skilja lite. Jag och Niklas har roat oss med lite statistik på förra året. Tilldelningen på de bra noteringarna (som tipsades om) förra året (ca 30 st) ligger på ca 40 % och uppgången ligger på ca 20 % i genomsnitt.

Så min slutsats är att förra året var ovanligt bra. Men å andra sidan så vet jag också att Niklas har kört sin tipstjänst sedan 2013 och det har varit möjligt att tjäna pengar alla åren. Sedan får man ju vara medveten om begränsningarna - det är svårt att få tilldelning, summorna är begränsade och så vidare. Men kör man ett antal konto, jag brukar söka på ca 10 konton per gång, så brukar det bli ett antal tusenlappar per år. Räknat i förhållande till tidsinsats så är det rätt bra betalt.

Just nu har jag en brorson som jag har “lånat” ut 12 500 kr som startplåt och tänkte bara köra IPO de kommande 18 åren. Ska se hur mycket jag kan få det att växa till bara genom dessa IPO-flippar. Ett litet spel i vardagen.

1 gillning

Borde inte din brorson först lära sig index-fondsparande? Eller han kanske inte ens är medveten om att 100% av hans kapital förvaltas av Farbror Jan i IPO spekulation? :joy:

1 gillning

Haha, brorsonen kan knappt gå eller prata, så jag tänker att jag har ett par år på mig. Dessutom så sparar farmor och farbror på LYSA enligt skolboken. :joy:

3 gillningar

Perfekt! Då får han en fin benchmark mellan Lysa och IPO satsning som en lärdom på 18 årsdagen. :grinning::+1:

1 gillning

Min första IPO kom runt 1990, för 30 år sedan. Gick in tungt, men kursen lyfte aldrig. Jag sålde och kom undan med att förlora endast courtage. Betydligt värre gick det för dem som behöll sina aktier. De förlorade 30-40 procent av satsade pengar. Skämtsamt brukar jag säga att den aktieförsäljningen var den bästa som jag gjort i hela mitt liv.

Under årens lopp har jag varit med ett antal gånger, många vinster och ett fåtal förluster.

Frågan är om det kommer att fortsätta lika bra. Nu när gemene man fått upp ögonen för denna företeelse minskar chanserna. Vi får ett ökat köptryck med mindre chans till tilldelning och i andra ändan blir det kanske ett ökat säljtryck när många vill gå ur aktien vid noteringen.

2 gillningar

Nestor: hur skulle du säga att det gått över tid i siffror? Vad har avkastningen blivit?

Uppriktigt sagt ingen aning. Jag har aldrig bokfört detta. På nittiotalet min ekonomi inte lika bra som idag, så då var jag väldigt försiktig med att delta.

Mitt bästa år är 2019. Då rasslade det in en massa EQT på alla kontona som jag deltog med.

1 gillning