Tack för att tar dig tid att tvinga mig att tänka efter 
Jag tror nyckeln här är att ägandet av till 7,5 M värderade bostäder inte är så relevant egentligen.
Alltså, vad vi ev. köper nu är ju en bostadsrätt till värde av 5M. Det är relevant.
Bostadsrätt 1s värde är bara relevant ur aspekten att jag vill använda bostadsrätt 1 som bankomat. Jag vill få ut maximal kontant summa ur den.
Teoretiskt beroende på värdering och nuvarande lån. Dvs 85% av 2,5M minus nuvarande lån, vilket borde kunna ge mig upp till 1 275 000 kontant i ytterligare lån (totalt lån om 2 125 00, dvs 85%)
Med den summan som insats i en ny ansökan om lån får vi låna 7,5M om vi så vill. Dvs med större kontantinsats blir vårt låneutrymmet större.
Någonstans där hamnar vi i ett teoretiskt max för vad jag kan använda bostadsrätt 1 som bankomat till - om det upplägget accepteras av en bank. Då blir belåningen i närheten av 85% för båda / totala lånet för båda bostäderna.
Sedan råkar detta då i slutänden sammanfalla som “summor”. MEN om vi bara väljer att ur Bostadsrätt 1 ta ut 800 000. Så är det en bostad för runt 5M som är aktuell.
Alltså, resonemanget jag tog tidigare kring vad vi eventuellt får låna baserades då på våra nuvarande besparingar i olika papper, som vi kan frigöra om vi vill / måste. Med ca 800 000 som kontant insats får vi lån till ca 5M (750 000 räcker när jag kontrollräknade nu)
Och köper vi en ny Bostadsrätt 2 för 5M. Då har vi " bara" belåning om 800 000 + 800 000 + 4,2M = 5,8M
Att Jag i det läget ÄGER något med värde 7,5 M är ju inte så relevant för någon egentligen och inte negativt för banken. Jag KÖPER ju inte 7,5 “bara” 5,8M.
Trolleriet är ju för att Bostadsrätt 1 inte är på marknaden. Den köper jag inte. Den äger jag redan.
Eller är det jag som tänker tokigt där?