Hej alla brighta vänner!
Har i många år stått i valet & kvalet att köpa BR. Har dock inte blivit av pga tidigare osäker jobbsituation, studier, och nu även Corona. Planen var att köpa i höstas då jag haft långt att jobbpendla (från en ändå fin hyresrätt). Men pga Corona så började företaget jobba hemifrån så behovet att flytta närmare stan pga just närmare till jobbet har minskat. Samtidigt är jag rädd för att bli sen in på bomarknaden… Har nu fast jobb och sparat ihop ett relativt stort kapital (2m) som ligger på sparkonton (0,85 ränta) då planen varit ett säkert sparande för att finansiera BR. Nya jobbet har också boostat lönen lite så numer avsätter jag ca 10k/mån i breda aktiefonder.
Just nu är jag nojig över att bli sen in och se priser stiga, och samtidigt ha allt kapital på sparkonton med låg ränta som äts upp av inflation. Mkt beror på hur länge distansjobb kommer fortgå, då jag vet att så fort vi går tillbaka till jobbet kommer jag vilja köpa. Men om vi inte går tillbaka, så blir jag osäker om jag vill köpa…
Behöver lite råd hur jag ska tänka, och vad ska jag göra med kapitalet tills dess tkr ni?