BR vs. Hyresrätt

Hej alla brighta vänner!

Har i många år stått i valet & kvalet att köpa BR. Har dock inte blivit av pga tidigare osäker jobbsituation, studier, och nu även Corona. Planen var att köpa i höstas då jag haft långt att jobbpendla (från en ändå fin hyresrätt). Men pga Corona så började företaget jobba hemifrån så behovet att flytta närmare stan pga just närmare till jobbet har minskat. Samtidigt är jag rädd för att bli sen in på bomarknaden… Har nu fast jobb och sparat ihop ett relativt stort kapital (2m) som ligger på sparkonton (0,85 ränta) då planen varit ett säkert sparande för att finansiera BR. Nya jobbet har också boostat lönen lite så numer avsätter jag ca 10k/mån i breda aktiefonder.

Just nu är jag nojig över att bli sen in och se priser stiga, och samtidigt ha allt kapital på sparkonton med låg ränta som äts upp av inflation. Mkt beror på hur länge distansjobb kommer fortgå, då jag vet att så fort vi går tillbaka till jobbet kommer jag vilja köpa. Men om vi inte går tillbaka, så blir jag osäker om jag vill köpa…

Behöver lite råd hur jag ska tänka, och vad ska jag göra med kapitalet tills dess tkr ni? :stuck_out_tongue:

Hur gammal är du? Vilken livssituation är du i? Hur länge hade du tänkt att bo kvar i det du eventuellt ska köpa? Vill du bo nära jobbet bortsett från närheten till arbetsplatsen?
FOMO tankar över missad värderingsuppgång är rätt vanligt. Ta inga förhastade beslut bara. Du kan ju fortsätta månadsspara och se vad som händer post-corona. Kommer det en rejäl sättning på börsen men inte på bostadsmarknaden så kanske dom där 2M ska in på börsen istället. Då har du chansen att komma in billigt och dubbla sparpengarna inom kort och sen se det som att du får bostaden för halva priset lite längre fram.

Jag tror du får börja med att inse att oavsätt vad du gör så kommer du ångra dig. Köper du kommer du ångra dig, hyr du kommer du också att ångra dig.

Damned if you do, damned if you don’t!

Det låter som att situationen är aningen osäker. Risken är ifall du inte är trygg i situationen att du gör någonting förhastat. Känns snarigt att köpa en bostad, som är väldigt illikvid, med en viss osäkerhetsfaktor.

Företaget bör rimligen ha ett hum om när ni kan komma tillbaka och arbeta, hör med chefen och berätta om din situation.

4 gillningar

Alltså jag tkr min lilla stad är lite tråkig också, vilket var en anledning också till att jag ville flytta lite närmare storstan och och jobb. Men nu i corona-tiden är väl inte storstan så jättekul heller tänker jag. Så aa, sitter i någon halvtråkig limbo men är väl mycket så just nu för många. Det jobbiga är bara att se priserna dra iväg så när det väl blir läge så kommer väl allt va skitdyrt… Ska sätta av så mycket jag kan i lönen varje månad in i börsen iaf tills dess