Bra fond i SEB för långsiktigt sparande?

Hej!

Jag är ny till detta med sparande. Har sedan tidigare ett fond konto hos SEB med SEB strategi balanserad Lux fond som min mamma startat för flera år sedan, det har bara gått upp 6.45% i totalvärde sedan köpet, årlig avgift 1.42% och har ett värde på 20230kr idag, min mamma har lagt in 500kr i månaden. Jag har nu sålt fonden och tänkte byta till ett ISK konto hos SEB och välja någon annan fond där för bättre avkastning då min mamma vill fortsätta sätta in pengar där då hon också har SEB. Jag undrar därför om ni rekommenderar någon specifik fond hos de om man har en spar horisont på 5-10 år och vill ha medelrisk på den summan?

Tack på förhand!

Hej Ana,

För den tidshorisonten så hade nog en klassisk 60/40-portfölj passat bra, alltså 60% aktiefonder och 40% räntor.

Jag kolla utbudet hos SEB och hade gjort en portfölj enligt detta utifrån deras utbud:

35% SEB Hållbar global Indexnära
15% SEB Hållbar Sverige Indexnära
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
20% AMF Räntefond Lång
20% AMF Räntefond Kort

Blir en väldiversifierad enkel portfölj till ett lågt pris :slight_smile:

Hej Robin,

Tack så mycket för ett utförligt svar!
Då jag även har möjlighet att start ett isk konto på Avanza istället undrar jag vad du skulle tycka om det, är det bättre utbud av fonder på Avanza än SEB eller vore det likvärdigt om jag valde de fonderna du skrev? Isåfall vilka fonder rekommenderar du då på Avanza?

Med vänlig hälsning,

Ana

Om du vill skapa en portfölj hos Avanza så har du ett bättre utbud av fonder.
Jan har skapat flera portföljer som man kan efterlikna mot den risken man vill ta, uppdaterades bara för en vecka sedan, kolla in dom här! :slight_smile:

1 gillning