Brainstormar en företagsidé

Hej!

Jag har under senare tid börjar leka med tanken att starta ett AB, mycket på grund av inspiration som jag fått från RikaTillsammans podden och det här forumet.

Det här är ett sätt att få ner mina funderingar i skrift samt att få tankar och feedback från kunniga människor med ofantligt mycket mer erfarenhet än mig själv.

Jag är anställd på ett större säkerhetsföretag i Sverige, på en larmcentral. Jag har en gruppledarroll som innebär att jag främst jobbar i driften men även har ett övergripande ansvar för min grupp samt utför visst administrativt arbete.

Min erfarenhet i branschen börjar närma sig 10 år och jag har länge känt att väldigt många företag slösar otroligt mycket pengar och tid på icke optimala säkerhetslösningar. Allt från dåliga åtgärdsinstruktioner vid larm som leder till onödiga utryckningar till onödiga tjänster som egentligen inte passar kunden. Jag möter mycket frustration från olika företag och ofta känner jag att jag hade velat hoppa in och hjälpa dom att styra upp.

En idé har börjat ta form där jag kan erbjuda en tjänst som kan hjälpa företag antingen när dom ska ge sig ut på marknaden för att hitta en säkerhetstjänst eller när dom vill se över sin nuvarande tjänst. Jag antar att man kan säga en säkerhetskonsult som fokuserar på larmlösningar för företag.

I min värld skulle vi genom att vara oberoende från säkerhetsföretag kunna ge oss ut på marknaden på kundens vägnar, prata med olika företag och sammanställa olika lösningar för att sedan ta fram en rekommendation till kunden baserat på vår egna erfarenhet inom branschen.

Jag ser även en möjlighet att erbjuda en tjänst där ett företag betalar en löpande avgift för att vi ska bli deras kontakt med säkerhetsbranschen, dom betalar oss för att slippa lägga tid och energi på att tjafsa med säkerhetsföretag, samt att vi löpande letar sätt att effektivisera och spara pengar åt dom.

I min värld skulle affärsidén stå och falla på att man lyckas hålla kvar ett oberoende och att det gagnar oss att kunden sparar pengar och tid. Jag tänker framför allt att vi hade kunnat hjälpa små och medelstora företag till en början då dom ofta inte har en säkerhetsansvarig som har övergripande koll och ofta faller det på chefer eller VD att lösa allt.

Jag har en vän och kollega som är intresserad av idén, han är mycket smartare än mig och jag tror att vi hade kompletterat varandra väl.

Nu kommer vi till orosmomenten:

Jag har ingen som helst erfarenhet att att driva företag, jag saknar även utbildning inom företagsekonomi. Dock så har jag genom mitt arbete fått utbildning inom ledarskap.

Jag är otroligt mån om att inte gå för snabbt fram och skulle verkligen föredra att börja i väldigt liten skala för att sedan växa medans vi lär oss.

Jag är även orolig för att företaget blir för nischat.

Är det fel tillfälle med tanke på världsekonomin att starta ett företag just nu?

Eftersom att jag redan jobbar i branschen så skulle jag inte kunna ha kvar mitt nuvarande jobb när jag väl startat företaget, intressekonflikter osv. Så finns det saker man skulle kunna göra på förhand för att testa idén?

Till dom som orkat läsa igenom min ostrukturerade brainstorming säger jag tack! Jag skulle verkligen välkomna all form av feedback. Eftersom jag är väldigt tidigt i den här processen så är jag otroligt öppen för råd från erfarna individer. Hur hade ni gått till väga?

4 gillningar

Jag tror du tänker helt rätt. Det är ett behov som finns och jag har sökt liknande tjänster dock som privat person. Tänkt starta något liknande men lite bredar.

Min tanke har vart på krishantering.

Innan krisen hjälper man till med brandskydd, skal skydd och eknomisk motståndskraft.

Under en kris hjälper man till med åtgärd, hantering och hjälper kunden strukturera lösningar

Efter krisen hjälper man till med att avveckla och dra lärdom av händelsen.

Hela tjänsten måste vara dynamisk och varje kund ska själv kunna välja fritt bland tjänsterna.

Så har iaf jag tänkt och tror det kommer efterfrågas mer framöver

Mvh
Fredrik

Det är en intressant vinkel på konceptet, tror krishantering hade kunnat vara ett område man kan utveckla efter hand och erbjuda som en tjänst för sig som du säger.

Tack för din input!

Och vad gäller företagande har jag haft firmor av och till sen jag var 15. Du kommer lista ut de du behöver kunna påvägen. Hör av dig om du vill ha mer hjälp, vem vet vi kanske kan starta något ihop en dag

Mvh
Fredrik

1 gillning

Vi anlitade en konsult för ett tiotal år sedan som såg över alla våra avtal med SOS, Securitas, mfl… Brandlarm, inbrottslarm, hisslarm, avtalad rondering…Kort sagt rubbet. Var guld värt! Vi tecknade ett avtal med en bonus del. Vilket innebar att konsulten fick en viss % på nya avtal som innebar ett lägre pris för oss än tidigare. Bonusen betalades ut under de två följande åren. Ett tips på prismodell alltså…
Lycka till!

2 gillningar

Mina tankar… hoppas att de kan trigga tankar och idéer hos dig Fabian.

Jag tror på att vara nischad i vissa områden, det här låter som ett sånt.
Utan att ha erfarenhet från just det du gör så vet jag att skydd/säkerhet inom det mesta är ganska högt upp på agendan både vad gäller skalskydd och digitalt.

En bra grej kan vara att hitta partnerbolag som jobbar inom säkerhet mot den typen av kunder du vill ha; partners inom andra men även samma område (tänker på bransch främst men även geografiskt) som du/ni.
Hitta liknande bolag och prata med dem, hur ser marknaden ut, vill de samarbeta med dig? Vilka brister ser de i branschen?
Hitta bolag inom tex IT-säkerhet som har kunder du är intresserad av, se möjliga “helhetslösningar” genom samarbeten.

Löpande avtal är guld och som Dalby säger är en bonusmodell bra för alla inblandade (den kan du tjäna mycket mer på om det går bra och är rätt %).

Att driva företag är något man lär sig när man gör det, inte innan. Som du säkert hört andra säga i podden och forumet - betala för sånt du inte kan eller ska lägga tid på, du kan din grej och ska kunna ta jä*ligt bra betalt för det och bli ännu bättre.

Att det är oroliga tider på arbetsmarknaden osv är kanske relevant för dig och din ekonomiska situation; men det beror på hur dina tänkta kunder agerar och tänker - vill de ha någon som sänker deras kostnader? Kanske någon som ser till att de har bra säkerhet nu när fienden siktas och det blir ökad kriminalitet pga att folk behöver pengar till mat?

Effektivisering och att leja ut vissa delar (särskilt om man inte har en heltidstjänst för dessa delar) är också något som är intressant i alla tider, men främst i stramarare tider.

När det gäller eventuella intressekonflikter på nuvarande jobbet gissar jag att det beror på att du i ditt nya bolag skulle kunna rekommendera dem för dina kunder och att det ur kundens perspektiv då inte är objektivt.
Om det inte är det som är anledningen hoppas jag att du inte, som vi människor ofta gör, tror att det inte går för att “någon föreställning” som inte är bekräftad.

Lycka till!

1 gillning

Låter väldigt likt det jag har i åtanke. Kul att höra att en likande lösning var en god investering för er. Tack för tipset gällande betalningsmodell!

Väldigt många intressanta punkter som du tar upp. Jag har funderat mycket på ett sätt att “få in foten” och tipset om att leta partnerbolag som redan är etablerade är faktiskt något som jag inte tänkt på!

Jag kommer absolut utforska löpande avtal som modell då det är ett sätt att verkligen få en trygg och löpande inkomstkälla.

Det du säger angående marknadsläget är också något jag funderat på, det är rimligt att anta att många företag letar efter sätt att effektivisera just nu.

Tack så mycket för ditt bidrag, mycket att ha i åtanke!

1 gillning

Kul att få bidra :slightly_smiling_face:
Tack för feedback!

Ingen erfarenhet av ekonomi? Inga problem. Det lär du dig i en handvändning eller så får du hjälp. Det finns stöd från staten också för sånt.

Alldeles för nischat? Det är inte ett problem, det är en styrka i det här fallet skulle jag säga.

Starta som konsultfirma, du och din vän. Sälj er kunskap och tid dyrt (det är nischat och premium).
Arbeta under tiden upp affärsmodellen för er paketerade tjänst.

Men. Först. Innan ni gör något mer. Gör mer research om huruvida företagen är villiga att köpa en tjänst som denna.

1 gillning

Idén låter spontant bra. Men det är omöjligt för folk på forumet att svara på egentligen.

Planera inte för mycket utan skapa en lista på 50 företag som du låstas sälja in tjänsten till.

Se hur många som är intresserade.

Om de är intresserade så säg att du återkommer.

Det vanligaste misstaget är att spendera alldeles för lång tid på att tänka och prata om idéer utan att ta action.

1 gillning

En spontan tanke. För ekonomins skull blir det stor skillnad i “tidsåtgång” om du behöver göra fysiska platsbesök eller kan sköta allt på distans.

Så därigenom blir det delvis två helt olika tjänster/prismodeller om du t ex behöver kunna göra platsbesök och fysisk kolla på nuvarande/framtida installationer eller om du bara ska sitta hemma vid datorn och sondera offerter/ritningar/avtal.

Personligen hade jag startat med att kolla på en tjänst jag kan sköta på distans. Lättare hitta kunder överallt i landet, går att sätta en lägre prislapp och du slipper hantera restid/bil osv.

1 gillning

Håller med om att en modell där i princip all kan göras på distans hade varit att föredra, att inte vara geografiskt bunden hade varit en otrolig fördel.

Tack för din input!

Mycket bra idé, det är något konkret man kan ta tag i som ett första steg, tack så mycket för det.

Det känns som att det skulle vara en bra plan, börja med reaserch, om intresset finns där börja med konsultfirma och jobba fram paketlösningar.

Tack så mycket!

Du har kompetens inom branschen och ha en förståelse för branschen, erbjud någon ekvitet för att sköta Business/management rollen :slight_smile:

1 gillning