Hej!
Jag har under senare tid börjar leka med tanken att starta ett AB, mycket på grund av inspiration som jag fått från RikaTillsammans podden och det här forumet.
Det här är ett sätt att få ner mina funderingar i skrift samt att få tankar och feedback från kunniga människor med ofantligt mycket mer erfarenhet än mig själv.
Jag är anställd på ett större säkerhetsföretag i Sverige, på en larmcentral. Jag har en gruppledarroll som innebär att jag främst jobbar i driften men även har ett övergripande ansvar för min grupp samt utför visst administrativt arbete.
Min erfarenhet i branschen börjar närma sig 10 år och jag har länge känt att väldigt många företag slösar otroligt mycket pengar och tid på icke optimala säkerhetslösningar. Allt från dåliga åtgärdsinstruktioner vid larm som leder till onödiga utryckningar till onödiga tjänster som egentligen inte passar kunden. Jag möter mycket frustration från olika företag och ofta känner jag att jag hade velat hoppa in och hjälpa dom att styra upp.
En idé har börjat ta form där jag kan erbjuda en tjänst som kan hjälpa företag antingen när dom ska ge sig ut på marknaden för att hitta en säkerhetstjänst eller när dom vill se över sin nuvarande tjänst. Jag antar att man kan säga en säkerhetskonsult som fokuserar på larmlösningar för företag.
I min värld skulle vi genom att vara oberoende från säkerhetsföretag kunna ge oss ut på marknaden på kundens vägnar, prata med olika företag och sammanställa olika lösningar för att sedan ta fram en rekommendation till kunden baserat på vår egna erfarenhet inom branschen.
Jag ser även en möjlighet att erbjuda en tjänst där ett företag betalar en löpande avgift för att vi ska bli deras kontakt med säkerhetsbranschen, dom betalar oss för att slippa lägga tid och energi på att tjafsa med säkerhetsföretag, samt att vi löpande letar sätt att effektivisera och spara pengar åt dom.
I min värld skulle affärsidén stå och falla på att man lyckas hålla kvar ett oberoende och att det gagnar oss att kunden sparar pengar och tid. Jag tänker framför allt att vi hade kunnat hjälpa små och medelstora företag till en början då dom ofta inte har en säkerhetsansvarig som har övergripande koll och ofta faller det på chefer eller VD att lösa allt.
Jag har en vän och kollega som är intresserad av idén, han är mycket smartare än mig och jag tror att vi hade kompletterat varandra väl.
Nu kommer vi till orosmomenten:
Jag har ingen som helst erfarenhet att att driva företag, jag saknar även utbildning inom företagsekonomi. Dock så har jag genom mitt arbete fått utbildning inom ledarskap.
Jag är otroligt mån om att inte gå för snabbt fram och skulle verkligen föredra att börja i väldigt liten skala för att sedan växa medans vi lär oss.
Jag är även orolig för att företaget blir för nischat.
Är det fel tillfälle med tanke på världsekonomin att starta ett företag just nu?
Eftersom att jag redan jobbar i branschen så skulle jag inte kunna ha kvar mitt nuvarande jobb när jag väl startat företaget, intressekonflikter osv. Så finns det saker man skulle kunna göra på förhand för att testa idén?
Till dom som orkat läsa igenom min ostrukturerade brainstorming säger jag tack! Jag skulle verkligen välkomna all form av feedback. Eftersom jag är väldigt tidigt i den här processen så är jag otroligt öppen för råd från erfarna individer. Hur hade ni gått till väga?