Har en plan på att bygga en musikstudio på kallvinden i vår privata bostad vilket kommer att bli en ganska stor kostnad. Detta år siktar jag även på att starta ett AB för min musikverksamhet. Som mycket annat så kommer jag inte dra in mycket pengar i början i mitt AB men är det möjligt/tillåtet att pytsa in pengar i mitt AB för att sedan betala bygget momsfritt?
Drar du inte in något så blir det väl inte ”momsfritt”?
Där var väl svaret på frågan då! Så det räknas alltså inte om man lägger in egna pengar bara sådär?
Nej det spelar ingen roll. Men har du inte dragit in någon moms till staten så kommer du inte kunna dra av någon heller
Skatteverket accepterar nog inte att du finansierar en renovering (som ökar värdet på din privata bostad) med pengar från ditt bolag. ![]()
Edit: Det är inget konstigt med att låna ut pengar till sitt eget bolag, inte heller att ha negativ momsbalans under uppbyggnadsfasen (och därmed få tillbaka moms från staten). Men ditt föreslagna upplägg faller på det jag skrev ovan. ![]()
Jodå, visst kan du ha mer ingående moms än utgående och därmed få tillbaka pengar på sin deklaration.
Är det en flyttbar studio eller något som du bygger in i huset?
Allt som är flyttbart är betydligt enklare att se som verksamhetens.
Den skulle då vara fast, den skulle dock till fullo användas för företaget.
Juste, att man löser det som ett lån. Ja, det skulle ju öka värdet på bostaden men samtidigt skulle studion uteslutande användas för företaget. Men förstår jag dig rätt i att man troligtvis inte kan göra det just av värdeökningen?
Om du har ett specifikt utrymme enbart för studio och det går inte att använda rummet till annat pga utrustningen som krävs så varför inte. Är det separat ingång med så kan du ju få hyra ut det till ditt AB som då renoverar lokalen.
Du får nog skilja på renovering och inredning.
Om lokalen uppfyller kraven som ställs för att få hyra ut lokalen till eget bolag, så kan du köpa inredning (soffa, stolar, bord osv) samt den utrustning som behövs (ljudbord, ljudisolering, monitorer etc) med bolagets pengar. Däremot skulle Skatteverket sannolikt inte acceptera att du betalar snickare/elektriker m.fl för att utföra basala standardhöjningar som värmeisolering, eldragning och ytskikt eftersom dom blir kvar även om bolaget försvinner.
Edit: En annan aspekt är ROT-avdraget som gör det mer fördelaktigt att renovera privat. ![]()
Tack för klarhet, får helt enkelt göra det privat!
Tyvärr, lite för svårt att få till separat ingång.