Byta Avanza Zero mot Sverige alla bolag?

Har 140tkr i Avanza Zero.
Skulle det vara bättre att sälja det innehavet ock köpa Sverige alla bolag istället?

Ja, men SPP Aktiefond Global A skulle vara ännu bättre.

Det är ju två helt olika fonder som inte är jämförbara.

Ja det ger ju en bättre riskspridning med Plus alla bolag. Avanza Zero innehåller bara top 30 bolag i Sverige. Plus innehåller som den heter - alla bolag i Sverige.

Sen är ju frågan varför du vill ha 100% i Sverige. Titta på detta avsnittet om modellportföljerna med förslag på fonder och fördelning för 2021.

Säkert att hon bara har den fonden då?
I så fall håller jag med Aen

Vet inte hur man kan tolka det på något annat sätt.

1 gillning

Jag tolkar det som att hon har 140 000 kr i Avanza zero.
Att hon inte skulle ha en enda krona någon annanstans verkar osannolikt, men vad vet jag.

Hej Katarina,

Som redan har sagt så rekommenderas en bredare svensk indexfond före Avanza Zero, detta för att få bättre riskspridning.

Det finns lite olika att välja på, t.ex:

SEB Hållbar Sverige Indexnära
PLUS Allabolag Sverige Index
Samt även denna om du istället vill ha det i investmentbolag:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

1 gillning

Tack för all respons!
Så här har jag det:
Spp Aktiefond Global 20tkr
Plus alla bolag Sverige 20tkr
Amf aktiebolag global 1tkr
Länsförsäkringar global indexnära 145tkr
Spp Aktiefond USA 12tkr
Handelsbanken småbolag 5tkr
Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära 6tkr
Avanz emergin markera 17tkr
SEB hållbar Sverige indexnära 11tkr
Spiltan aktiefond investmentbolag 70tkr
PLUS småbolag Sverige indexnära 20tkr
Avanza Zero 140tkr
Summa ca 468 tkr
Spar horisont ca 10 år
Skulle försöka obalanserad till RT portföljen… Men lyckas inte så bra med excelfilen.
Tack för synpunkter och hjälp i detta!

Oj många fina fonder :slight_smile: dock många som överlappar varandra, du skulle med fördel kunna börja med att byta alla sverigefonder du har mot Allabolag Sverige, och alla andra fonder (utom Avanza EM och Handelsbanken småbolag) mot Länsförsäkringar Global. Då har du grunden så du kan använda excelmallen för ombalansering lättare. Lycka till!

1 gillning

Tack för all respons!
Så här har jag det:
Spp Aktiefond Global 20tkr
Plus alla bolag Sverige 20tkr
Amf aktiebolag global 1tkr
Länsförsäkringar global indexnära 145tkr
Spp Aktiefond USA 12tkr
Handelsbanken småbolag 5tkr
Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära 6tkr
Avanz emergin markera 17tkr
SEB hållbar Sverige indexnära 11tkr
Spiltan aktiefond investmentbolag 70tkr
PLUS småbolag Sverige indexnära 20tkr
Avanza Zero 140tkr
Summa ca 468 tkr
Spar horisont ca 10 år
Skulle försöka obalanserad till RT portföljen… Men lyckas inte göra det via excelfilen.
Tack för synpunkter och hjälp i detta!

Du hade helt rätt :joy::+1:

1 gillning

Tack!
Vill göra det ‘enkelt’ och överskådligt, och samtidigt ha en bra fördelning.
Nu ska jag påbörja det💪

Ok kul!

Vill du göra det superenkelt och superöverskådligt med superbra riskspridning, kan du köra 90% SPP Aktiefond Global och 10% Plus Allabolag Sverige :+1:

Edit: Kan tillägga att du eventuellt kan lägga till en del sparkonto, AMF räntefond mix och eller guld för att få lite bättre riskjustering i portföljen. Men du kanske redan har en stor och bra buffert, vad vet jag :slight_smile:

1 gillning

Oj! Mycket du kan definitivt förenkla, även om du har gjort många smarta fondval så är det väldigt mycket som överlappar :slight_smile:

Titta på detta avsnittet - förslag på fonder, fördelningar i olika modellportföljer.

Förstår inte riktigt varför du vill ha RT portföljen när det är på minst 10 års sikt. Du kanske mer skulle titta på globala portföljen med 90% aktieandel om du sparar på lång sikt?
Kolla avsnittet!

Om du inte får ombalanseringsmallen att fungera för dig så är alternativet att du först säljer av alla fonderna och sedan ett par dager senare köper de du vill ha. Det är kanske det beräkningsmässigt enklast men du tappar några dagar i marknaden, men det kanske inte gör så mycket på 10 års sikt.

Lycka till!

1 gillning

Många fonder är det, men Avanza Zero är ingen höjdare. använd bytfunktionen. Lägg allt på LF Global.

1 gillning

Tack för dina tips!
Ska läsa avsnittet… igen🙄
Har som sagt lite svårt att ‘städa upp’
Därför skrev jag här för att höra om andras ‘tänk’…
Tacksam för den tid tog åt detta :+1:

1 gillning

Finns en väldigt enkel lösning om du kan tänka dig ligga utanför marknaden någon dag eller två.

Sälj allt.
Bestäm vilka fonder de ska äga i vilken andel (i procent).
Köp din nya fördelning.

1 gillning

Tycker absolut inte att hon ska sälja allt. Speciellt globalfonderna.

Tycker att hon ska sälja och byta till LF Global Indexnära

Resten kan man låta vara. Du kommer bara lite tung i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Det kommer vara rätt homebiased. 25% Sverige, 5% Emergingmarket, 68% Globalfonder, 5% småbolag (fick det till 103%), nåja… det ser helt okej ut. Tänk på att bara för att det ser snyggt ut så behöver det inte vara värt det. Trots spridda skurar så är det bra fonder som @Katarina13 har valt. Hade man börjat om från början så hade jag iaf gjort det enklare, men det här är helt okej.

1 gillning

Det är ju det jag skriver! Sälj allt först, köp de fonder hon sen vill ha. Så blir det inte så fippligt med massa omräkningar och byten av delar osv.

Slipper hon tänka på massa krångel och får den fördelning av fonder som hon vill ha.

1 gillning