Byta fackförbund från Unionen till Ledarna?

Jag bytt till en chefroll för ett år sedan och undrar om jag borde byta facket.
Jag är en kvinna mellan 40-45 år, tjänar närmare 90k/månad och jobbar på ett stor amerikansk företag som har kollektivavtal med unionen.
Jag bryr mig mest om:

1. Inkomstförsäkring ifall jag förlorar mitt jobb
  2. Pension - löneväxlar 9000k/månad
  3. Sjukförsäkring ifall jag går i väggen

Borde jag byta till ledarna eller stanna med unionen?

1 gillning

AI-svar, ta det som det serveras.

Jämförelse av Ledarna och Unionen för en kvinna i 40-45 års ålder:

Inkomstförsäkring:

• Ledarna:
    • 80 000 kr/månad i 150 dagar (60 000 kr/månad i 200 dagar med tilläggsförsäkring).
    • Inkomstförsäkringen kan tecknas upp till 55 års ålder.
    • Karenstiden är 30 dagar.
    • Premien beror på ålder och inkomst.
  • Unionen:
    • 60 000 kr/månad i 150 dagar (80 000 kr/månad i 150 dagar med tilläggsförsäkring).
    • Inkomstförsäkringen kan tecknas upp till 65 års ålder.
    • Karenstiden är 14 dagar.
    • Premien beror på ålder och inkomst.

Pension:

• Ledarna:
    • Möjlighet att teckna privatavtal med Alecta.
    • Alecta erbjuder traditionell försäkring, fondförsäkring och depåförsäkring.
    • Möjlighet att löneväxla upp till 90 000 kr/månad.
  • Unionen:
    • Samma villkor som övriga medlemmar i Unionen.
    • Avtalspension SAF-LO.
    • Möjlighet att löneväxla upp till 7,5 basbelopp (ca 45 000 kr/månad år 2023).

Sjukförsäkringen verkade vara samma.

4 gillningar

Tyvärr är ju AI svaret helt felaktigt.

Beloppen på inkomstförsäkring stämmer inte och uppdateras ibland. Sök själv hos respektive fackförbund. De har olika grundskydd i antal arbetsdagar (22 dagar per månad) och inkomst och tilläggsförsäkringarna är olika utformade. Vad som är bäst beror på hur du värderar kostnad mot försäkringsskydd.

Löneväxling är reglerat av arbetsgivare, inte fackförbund. Max avsättning enligt skatteverket är 35% av din bruttoinkomst inkluderat ordinarie pensionsavsättning.

Sjukpenning och sjukersättning i basformat har vi alla från Försäkringskassan. Utfyllnad från kollektivavtal. För bra skydd köp gruppförsäkring från fackförbund. Privat försäkring är alltid dyrare.

2 gillningar